– Jedním z klíčových rozdílů mezi kozím a kravským mlékem je, že kozí mléko s menší pravděpodobností vyvolává alergické reakce. Stejně jako kravské mléko, i kozí mléko obsahuje kaseiny. Faktem ale je, že nejčastěji alergickou reakci na mléčné výrobky způsobuje kasein ve formě alfa-1s, konkrétně tento protein se v kozím mléce nenachází. Pro alergiky na kravské mléko proto může být kozí mléko výbornou alternativou.

Snížený obsah přírodního mléčného cukru (laktózy) v tomto produktu jej předurčuje ke konzumaci bez obav pro osoby s intolerancí laktózy. Ze stejného důvodu z pití tohoto mléka nevzniká průjem. Také tuk v mléce, který kozy dávají, má jemnou strukturu, což znamená, že tukové kuličky v něm jsou menší. Proto je v těle snadněji stravitelný.

Rozdíl mezi kravským a kozím mlékem je vidět i vizuálně. Nápoje lze snadno rozlišit podle barvy: kozí mléko je sněhově bílé, smetana je bílá a kráva má žlutý odstín nápoje, takže barva smetany je žlutější. Tyto produkty mají také jinou vůni. Přírodní produkt přenáší vůni zvířecích chlupů, je těžké si ho s něčím splést. Po vypití pár doušků nápoje ucítíte dochuť: v případě kravského a kozího mléka to bude jiné.

Pokud porovnáme chemické složení nápojů, je zřejmé, proč je kozí mléko zdravější. I přes podobné složení a BJU obsahuje více vitamínů a minerálů. Kasein, se kterým je nápoj sražen, je snadno stravitelný a množství makro- a mikroprvků je dvakrát větší než složení kravského produktu. Nápoj má také příznivý vliv na práci žaludku a snižuje kyselost. Vysoký obsah vápníku v nápoji pomáhá tělu posilovat zuby a kosti.

Zdravotní přínos kozího mléka

Kozí mléko je bohaté na minerální látky (obsahuje draslík, hořčík, vápník, sodík, fosfor, měď, mangan a železo) a vitamíny (vitamíny skupiny B, vitamíny A a D, malé množství vitamínu C).

Příznivý účinek na krevní tlak. Díky vysokému obsahu minerálních látek vám pravidelná konzumace kozího mléka, stejně jako výrobků vyrobených na jeho základě (například jogurt, kyselé mléko, kefír), umožňuje normalizovat krevní tlak.

Posiluje zuby. Laktóza a vápník chrání zubní sklovinu před kazem. Komplex kaseinát-kalcium-fosfát zvyšuje obsah vápníku ve slinách, snižuje množství plaku, zabraňuje demineralizaci skloviny.

ČTĚTE VÍCE
Jak zjistit stupeň vlhkosti půdy?

Doporučuje se při nedostatku vitamínů a minerálů. Výrobky z kozího mléka uspokojují tělesnou potřebu vápníku, hořčíku a fosforu, což je důležité zejména pro sportovce a ty, kteří drží různé diety.

Aktivuje imunitní systém. Kozí mléko navíc obsahuje výrazně vyšší hladiny triglyceridů (mastné kyseliny s krátkým řetězcem (SCFA) a mastné kyseliny se středním řetězcem (MCFA)) než kravské. Poskytují snadnou stravitelnost tuku z kozího mléka a mají řadu užitečných vlastností: mají antibakteriální a antivirové účinky, pomáhají obnovit poškozené buňky střevní sliznice. A mimochodem, právě díky vysokému obsahu mastných kyselin má kozí mléko tak specifické, rozpoznatelné aroma.

Výhody kozího mléka pro muže a ženy

  • Zástupci silnějšího pohlaví často trpí onemocněními gastrointestinálního traktu. Kozí mléko obsahuje fosfáty, které snižují kyselost žaludku. A to má blahodárný vliv na pohodu.
  • Kozí mléko se tráví dvakrát rychleji než mléko kravské a v těle se lépe vstřebává. Od starověku se také věřilo, že tento nápoj zvyšuje potenci a podporuje početí zdravých dětí. A nyní si všímají pozitivního vlivu mléka na mužské tělo: například rychlý růst svalové hmoty díky lehce stravitelným bílkovinám, snadné doplňování energie a zotavení po fyzické námaze, zlepšení potence a pozitivní vliv na kvalitu spermií.
  • Kozí mléko může ženskému tělu přinést také mnoho výhod. Výrobek obsahuje klíčové živiny potřebné pro těhotné a kojící ženy, včetně kyseliny mléčné, vápníku a železa. Také mléko pomáhá doplňovat rovnováhu vitamínů a podporuje tělo během menopauzy.
  • Výrobci kosmetiky mimo jiné již dlouho oceňují blahodárné vlastnosti kozího mléka. Na bázi mléčných výrobků se vyrábí pleťové a vlasové masky. Kozí mléko a lidská kůže mají stejné pH, což znamená, že přípravek lze použít i k čištění: nenarušuje přirozený mikrobiom pokožky. Používá se také k léčbě akné a pupínků.

Výhody kozího mléka pro seniory

Starší lidé potřebují kozí mléko, stejně jako mléko kravské, jako zdroj lehce stravitelných bílkovin, vápníku a dalších užitečných látek. S pomocí tohoto produktu člověk minimalizuje riziko rozvoje osteoporózy, dostává všechny potřebné stopové prvky a vitamíny. Navíc, jak vědci zjistili, mléko příznivě ovlivňuje fungování mozku. Podle nedávného výzkumu snižuje oxidační stres a může oddálit nástup Alzheimerovy a Parkinsonovy choroby.

ČTĚTE VÍCE
Kdy prořezávat plamének na Uralu?

Kozí mléko má pozitivní vliv na kardiovaskulární systém. Podle posledních studií přípravek pomáhá snižovat množství „špatného“ cholesterolu a obsahuje také dostatek tělu prospěšných kyselin, které zlepšují svalový tonus a stav pokožky.

Kdo by neměl pít kozí mléko a proč?

  • Navzdory množství užitečných vlastností může kozí mléko poškodit tělo. Koza se například může nakazit virovým onemocněním, které se projeví na kvalitě jejího mléka. Při pití syrového kozího mléka dbejte na to, aby pocházelo od zdravého zvířete a před dojením kozy (pokud máte možnost si to udělat sami) musíte pečlivě zpracovat její vemeno, aby bylo mléko čisté a bez cizích pachů .
  • Lidé s intolerancí laktózy by tento nápoj neměli zneužívat. Kozí mléko je sice snáze stravitelné a vstřebatelné než mléko kravské, ale stále obsahuje laktózu a v některých případech může vyvolat nežádoucí alergickou reakci, která může vést k plynatosti a průjmu.
  • Za přítomnosti onemocnění slinivky břišní se také nedoporučuje konzumovat hodně kozího mléka kvůli vysokému obsahu tuku ve složení. Ze stejného důvodu by lidé, kteří si hlídají příjem tuků, neměli zařazovat kozí mléko do svého jídelníčku příliš často.

Je možné pít kozí mléko nalačno a na noc?

Kozí mléko by mělo být užíváno odděleně od ostatních produktů, optimální porce není více než jedna sklenice denně. Ráno ho můžete pít nalačno a nejpozději hodinu před snídaní a večer nejdříve dvě hodiny po večeři, před spaním. Pokud máte problémy se spánkem, můžete si večerní dávku zahřát na tělesnou teplotu a přidat do ní lžičku medu.

Mělo by se kozí mléko převařit?

Lékaři důrazně doporučují kozí (ale i kravské) mléko před pitím převařit. Tento proces umožňuje zničit patogenní bakterie, které mohou být v mléce.

Čtěte také články: Sedm mýtů o mléce. Nejlepší a nejhorší pasterizované mléko roku 2022. Roskachestvo také zkoumalo ultrapasterizované mléko, jehož výsledky můžete také vidět.

Sledujte novinky, přihlaste se k odběru newsletteru.

Při citování tohoto materiálu je vyžadován aktivní odkaz na zdroj.

Ve vyspělých zemích lidé aktivně zavádějí kozí maso do svého jídelníčku: faktem je, že obsahuje málo tuku a pomáhá v boji proti kardiovaskulárním chorobám. Hovoříme o prospěšných vlastnostech kozího masa, jeho nutriční hodnotě a možném poškození organismu.

ČTĚTE VÍCE
Kolik let žije květ Kalanchoe?

Kozí maso: vlastnosti

Ovce a kozy jsou jedinečné druhy hospodářských zvířat, které se snadno přizpůsobují chovu na pastvě a používání různých krmiv a také mají schopnost rychle nabírat svalovou hmotu a aklimatizovat se na různé životní podmínky.

Kozy mají nízkou náchylnost k nemocem a zřídka trpí infekčními chorobami. Díky těmto vlastnostem se kozí maso dostalo do lidské stravy již před mnoha staletími. Kozí maso je oblíbené zejména mezi národy Afriky a Asie, protože na něj na rozdíl od vepřového a hovězího neexistují žádné náboženské zákazy.

Chuť a kvalitu kozího masa ovlivňují obsažené lipidy, tedy mastné kyseliny a jejich deriváty. Připomíná jehněčí maso a má středně slanou chuť.

Kozí maso má světlou barvu ve srovnání s hovězím, jehněčím a vepřovým. Ačkoli pokud bylo zvíře staré, barva masa bude cihlově červená a na vzduchu rychle ztmavne. Kozí tuk má hladkou bílou barvu.

Obvykle se konzumuje maso mladých koz: za nejkvalitnější se považuje maso šesti až devíti měsíců starých zvířat. Konzumuje se i maso dospělých koz, ale pouze v případě, že bylo zvíře kastrováno.

Podle farmáře, majitele rodinné farmy „Son Boyarsky“ v Tverské oblasti Romana Degtyareva, nemůže být kozí maso v Rusku masem pro masovou spotřebu, protože vyžaduje vysoké výrobní náklady. V prvních měsících života dítě vypije v průměru 100 litrů mléka, jehož průměrná tržní hodnota je 220 rublů na litr. Pokud vezmeme v úvahu mzdové náklady na jeho údržbu, další krmivo a přepravu, pak se kozí maso ukáže jako „zlaté“. Kozí maso není na pultech řeznictví z ekonomických důvodů.

Jaké jsou výhody kozího masa?

Autor knihy „Chov koz“ Chikalev A.I. v kapitole „Charakteristika kozího masa“ poznamenává jedinečný fakt: kozí maso nemůže být infikováno červy a jejich larvami. Tímto se nemůže pochlubit žádné jiné zvíře. To ale není jediná jedinečnost kozího masa. Zde je seznam zdravotních výhod kozího masa.

Kozí maso je povoleno při obezitě, sportovní dietě a také do dětské výživy. Na 100 g masa totiž připadá jen 143 kcal, což je téměř dvakrát méně než ve vepřovém.

Kozí maso má málo škodlivého cholesterolu, což znamená, že nevyvolává ucpání cév, aterosklerózu, infarkt, mrtvici, ischemickou chorobu srdeční, infarkty, onemocnění centrálních a periferních cév. Snížit příjem cholesterolu lékaři doporučují zejména rizikovým osobám: lidem s nadváhou, kuřákům, pijícím alkohol a diabetikům.

ČTĚTE VÍCE
Jak správně skladovat ledové zelí?

Kozí maso obsahuje rekordní množství vitamínu A: 78 % denního příjmu na 100 g. To znamená, že kozí maso pomáhá udržovat dobrý zrak, zlepšuje stav sliznic, posiluje kosti, zlepšuje metabolismus.

Vitamíny skupiny B v kozím mase hrají obrovskou roli v buněčném metabolismu, to znamená, že pomáhají tělu růst, vyvíjet se, udržovat struktury a reagovat na vlivy prostředí. Kozí maso je bohaté zejména na prospěšný vitamín B12, kyanokobalamin, který pomáhá léčit anémii, podporuje nervový systém a zlepšuje činnost kardiovaskulárního systému.

Konzumace kozího masa má příznivý vliv na gastrointestinální trakt, předchází zácpě a zrychluje činnost střev. To vše díky thiaminu, riboflavinu a niacinu, vitaminům skupiny B.

Kozí maso pokrývá denní potřebu kobaltu v těle z 86 %. Je nezbytný pro proces krvetvorby, vstřebávání železa, stimulaci růstu kostní tkáně, syntézu DNA a RNA a tvorbu hormonů štítné žlázy.