– Hrozny jsou bohaté na fytonutrienty, včetně polyfenolů, resveratrolu a karotenoidů. Fytonutrienty jsou chemické látky, které jsou produkovány rostlinami a mají příznivý vliv na organismus, a proto je tak důležité zařazovat rostlinnou stravu do jídelníčku.

Většina antioxidantů a živin se nachází ve slupce a semenech hroznů, dužina neobsahuje více než 5% z celkového užitečného složení.

Hrozny dále obsahují vitamíny B, K, vitamíny A, C, E, draslík, vápník, železo, hořčík a měď. Bobule navíc obsahují vlákninu, organické kyseliny a cukr.

Jak si vybrat hrozny, říkají odborníci z Roskachestvo

Zdravotní přínosy hroznů

Zdroj antioxidantů. Největší část polyfenolů, které hrozny obsahují, jsou flavonoidy, v těle fungují jako přírodní antioxidanty. Flavonoidy zabraňují škodlivým účinkům volných radikálů na buňky těla. Právě vliv volných radikálů způsobuje mutace a urychluje proces stárnutí a také vyvolává rozvoj neurodegenerativních onemocnění (mezi nimi Alzheimerova a Parkinsonova choroba). Antioxidanty pomáhají nejen zpomalit tyto procesy, ale také obnovit poškozené buňky.

Hrozny jsou pokladnicí antioxidantů, včetně vitamínu C, beta-karotenu a resveratrolu. Tyto antioxidanty mají silný protizánětlivý účinek, díky čemuž jsou hrozny užitečné pro prevenci mnoha nemocí.

Výhody pro kardiovaskulární systém. Hrozny také obsahují antioxidanty zvané polyfenoly. Polyfenoly mají schopnost snižovat hladinu špatného cholesterolu a snižovat riziko aterosklerózy. Tento antioxidant má také příznivý vliv na činnost srdečního svalu.

Další užitečnou látkou, která je přítomna v hroznech, je resveratrol. Tato látka, která se dostává do těla z hroznů, posiluje cévy a uvolňuje jejich stěny, čímž zabraňuje nárůstu tlaku.

Bobule dále obsahují flavonoidy, které zabraňují tvorbě krevních sraženin, za zvláště důležitý flavonoid pro tělo je považován rutin. Tato látka zabraňuje tvorbě krevních sraženin v cévách, čímž minimalizuje riziko mrtvice nebo infarktu.

Výhody pro trávicí systém. Hrozny obsahují vlákninu, o které je známo, že je zodpovědná za zlepšení trávení. Navzdory skutečnosti, že 100 g bobulí obsahuje pouze asi 5% denní potřeby, je to pro bobule docela dobrý ukazatel. Vláknina v lidském těle hraje důležitou roli ve správném fungování střev a také snižuje riziko vzniku hemoroidů a divertikulitidy.

Škody a kontraindikace

  • Za prvé, hrozny se nedoporučují používat během exacerbace peptického vředu žaludku nebo dvanáctníku, stejně jako nadýmání a průjmu. Kontraindikacemi jsou také: cukrovka, obezita, hypertenze, cirhóza jater, kolitida, kaz a stomatitida, protože hrozny obsahují velmi velké množství cukru.
  • I při absenci kontraindikací je důležité vědět o doporučeních pro spotřebu tohoto bobule. Hrozny by se měly jíst odděleně od ostatních potravin, s výjimkou jiného sladkého ovoce a bobulovin. Jinak mohou hrozny vyvolat fermentační procesy ve střevech. Večerní konzumace hroznů se také nedoporučuje kvůli snížené produkci inzulínu v tomto období, které znesnadňuje zpracování takto sladké bobule.
  • Optimální porce hroznů je 100–150 g.
  • Zubaři radí po konzumaci hroznů si důkladně vypláchnout ústa, protože cukry obsažené ve velkém množství v bobulích mají škodlivý vliv na zubní sklovinu. Ihned po požití těchto bobulí byste se však měli zdržet čištění zubů kartáčkem, protože jejich kyseliny mají schopnost změkčit zubní sklovinu. K dosažení požadovaného efektu bude stačit jen důkladně vypláchnout ústa teplou vodou.
  • Zneužívání hroznů může způsobit vážné poškození zdraví, mezi vedlejší účinky: střevní nevolnost, průjem, nadýmání, zvýšená hladina glukózy, kaz, zničení zubní skloviny, fermentace ve střevech.
  • Lidé trpící alergickými reakcemi by měli být s používáním černých hroznů obzvláště opatrní: obsahují vyšší koncentraci potenciálně alergických látek.
ČTĚTE VÍCE
Kolika let se může dožít včelí rodina?

Je možné jíst hrozny s kameny?

Odpověď na tuto otázku je jednoznačně kladná, přičemž jejich konzumace je nejen možná, ale i nezbytná.

Hroznová semínka mají svíravou, mírně nahořklou chuť. Často jsou prakticky bez zápachu. Jejich jádra jsou tenká, snadno prasknou. Velikost a barva semen závisí na tom, ke které odrůdě hrozny patří.

Semena hroznů mají také velké množství užitečných látek. Obsahují vitamín E, vitamín A, vitamíny skupiny B, vitamín C, vitamín PP, fosfor, vápník, sodík, hořčík, draslík. Mimo jiné obsahují různé třísloviny, bílkoviny, nenasycené a nasycené mastné kyseliny, fytosteroly, flavonoidy, aminokyseliny a mnoho dalších užitečných látek.

Hroznová semínka, stejně jako hrozny samotné, mají výrazné antioxidační vlastnosti, přičemž právě semena obsahují nejvyšší koncentraci antioxidantů. Kosti normalizují a urychlují metabolické procesy v těle. Díky hořčíku mají pozitivní vliv na práci nervové soustavy, zmírňují podrážděnost, bojují s apatií, únavou a nervovým napětím.

Hroznová semínka obsahují draslík a vitamín K, který má pozitivní vliv na činnost kardiovaskulárního systému. Pomáhají posilovat stěny cév, snižují riziko trombózy. Zodpovídají také za snižování hladiny špatného cholesterolu v krvi a normalizují krevní tlak.

Sledujte novinky, přihlaste se k odběru newsletteru.

Při citování tohoto materiálu je vyžadován aktivní odkaz na zdroj.

– Semena hroznů používaná k výrobě oleje jsou vedlejším produktem procesu výroby vína. Oleje obsažené v semenech se tradičně extrahují buď organickým rozpouštědlem nebo mechanickými metodami. Hroznová semínka obsahují 8–20 % oleje (suchého).

Lisování za studena je považováno za nejužitečnější – jedná se o metodu extrakce oleje, která nevyžaduje tepelné nebo chemické ošetření, a proto umožňuje zachovat zdravější komponenty.

Zájem o hroznový olej jako potravinářský produkt vzrostl díky jeho organoleptickým vlastnostem (aroma a příjemná chuť), jakož i kvůli vysokému obsahu hydrofilních složek, jako jsou fenolické sloučeniny, a lipofilních složek, jako je vitamin E, polynenasycené mastné kyseliny (PUFA) a fytosteroly.

Složení hroznového oleje závisí na faktorech prostředí, odrůdě hroznů a stupni zrání semen.

Hroznový olej obsahuje velké množství fenolických sloučenin: flavonoidy, karotenoidy, fenolové kyseliny, třísloviny a stilbeny.

Pokud jde o složení mastných kyselin, kyselina linolová je nejhojnější mastnou kyselinou v hroznovém oleji, která představuje 58 až 78 % z celkového množství mastných kyselin. Kyselina linolová patří do skupiny polynenasycených mastných kyselin (PUFA) a podporuje lidské zdraví. Hroznový olej má vysoký obsah PUFA – 85-90%, v menším množství jsou zastoupeny nasycené mastné kyseliny (SFA).

ČTĚTE VÍCE
Jak vypadá list jírovce?

Četné údaje in vitro a in vivo ukazují na kardioprotektivní a protirakovinné účinky oleje z hroznových jader. Abyste však dosáhli výrazného účinku, musíte olej používat pravidelně a ve velkém množství.

Jak takový olej správně vybrat a skladovat?

„Při výběru olejů musíte nejprve věnovat pozornost datu spotřeby,“ vysvětluje Jekatěrina Nesterová. – Podle organoleptických vlastností by oleje měly mít chuť, která je pro ně jedinečná, a neměly by obsahovat žádné cizí příchutě. Nejsou povoleny žádné žluklé chuti nebo pachutě. Barva závisí na druhu suroviny.

Při použití oleje z obchodu je důležité po použití pevně uzavřít uzávěr. Pokud toto pravidlo zanedbáte, produkt bude hořký a zcela nepoživatelný během několika dní. Pokud se z nějakého důvodu rozhodnete nalít olej do nové nádoby, zvolte husté skleněné lahve. Nemá smysl přelévat olej z jedné plastové nádoby do druhé. Plastové nádoby používané v průmyslovém měřítku nijak nepoškodí výrobek ani váš organismus, takže není potřeba tekutinu přelévat.

Nádobu skladujte na tmavém místě, abyste olej co nejvíce chránili před přímým slunečním zářením. Nechat olej z hroznových jader v lednici je špatný nápad. To neprodlouží trvanlivost, ale zkazí kvalitu oleje. Tekutina rychle ztuhne a zhoustne. Na dně se objeví bílé vločky, které se tvoří v důsledku oxidace tuku. Neznamená to však, že by se olej stal nevhodným ke konzumaci, jedná se pouze o jasný důkaz nesprávného skladování produktu. Abyste se tohoto vedlejšího efektu zbavili, jednoduše nechte olej zahřát na pokojovou teplotu.

Výhody oleje z hroznových jader

Elena Syurakshina
endokrinolog nejvyšší kategorie, kandidát lékařských věd, odborník na výživu

– Hroznový olej obsahuje vitamín E, který je přírodním antioxidantem a pomáhá chránit buňky před škodlivými účinky volných radikálů.

Výhody pro trávení. Hroznový olej obsahuje kyselinu linolovou, která pomáhá normalizovat proces trávení a snižuje riziko vzniku různých gastrointestinálních onemocnění.

Výhody pokožky. Hroznový olej má hydratační vlastnosti a obsahuje vitamín E, který pomáhá chránit pokožku před poškozením volnými radikály, čímž prodlužuje její mladistvý vzhled. Olej z hroznových jader je také velmi bohatý na omega-6 kyselinu linolovou, která je zodpovědná za kosmetické vlastnosti tohoto produktu.

ČTĚTE VÍCE
Která země je rodištěm avokáda?

Výhody pro kardiovaskulární systém. Hroznový olej obsahuje polyfenoly, které pomáhají snižovat hladinu cholesterolu v krvi a posilují stěny cév. Pravidelná konzumace oleje v malých množstvích může sloužit jako prevence závažných onemocnění jako je ateroskleróza, hypertenze, trombóza, ischemické patologie a srdeční selhání.

Výhody pro ženské tělo. Hroznový olej pomáhá zlepšit zdraví žen. Vitamin E působí příznivě na organismus v těhotenství, podporuje také laktaci a zlepšuje kvalitu mléka. Zavedení malého množství tohoto oleje do jídelníčku může být přínosem pro ženy, které pociťují bolesti během premenstruačního období nebo během menopauzy.

Výhody pro mužské tělo. Hroznový olej obsahuje celý komplex látek, které působí protizánětlivě. Díky nim se zlepšuje proces spermatogeneze a zvyšuje se erektilní funkce. Tato vlastnost je zvláště důležitá pro muže, kteří zažívají neustálý stres a vedou sedavý způsob života. Mezi tyto látky patří polynenasycené mastné kyseliny, tokoferol a beta-sitosterol. Mimo jiné, jak již bylo zmíněno výše, olej z hroznových jader příznivě působí na kardiovaskulární systém, chrání tělo před nemocemi, které podle statistik nejčastěji postihují muže.

Je olej z hroznových jader zdraví škodlivý?

  • Obecně tento olej nemá žádné škodlivé vlastnosti. Pokud se však konzumuje v příliš velkém množství, může způsobit nepříjemné pocity v gastrointestinálním traktu; nezapomeňte na vysoký obsah kalorií tohoto produktu.
  • Hroznový olej nemá prakticky žádné kontraindikace. Výjimkou je samozřejmě individuální nesnášenlivost k jeho složkám, a to jak pro vnitřní, tak pro vnější použití. Navíc je pro svůj choleretický účinek zakázán lidem trpícím cholelitiázou a cholecystitidou v akutním stadiu.

Olej z hroznových semen v kosmetologii

Hroznový olej dokonale hydratuje pokožku, proto se často používá v domácí i profesionální kosmetice. Odborníci doporučují používat kosmetiku s hroznovými složkami pro osoby s normální a smíšenou pletí. Olej pomůže vyživit dermis, zabrání nadměrné sekreci kožního mazu a dodá obličeji svěžejší a zářivější vzhled.

Je důležité pochopit, že reakce každé osoby na stejný produkt je individuální, proto byste před použitím oleje měli provést test individuální snášenlivosti.

Sledujte novinky, přihlaste se k odběru newsletteru.

Při citování tohoto materiálu je vyžadován aktivní odkaz na zdroj.

  • rostlinný olej
  • z hroznového semene