Zahradnictví je úžasný koníček, který dokáže zastavit čas, vzdělávat a vnést klid do duše.

Co na zahradničení nemáte rádi? Je to skvělý způsob, jak se dostat ven, být daleko od každodenních starostí a vyjádřit svou kreativitu. Aktivita je opravdu zdraví prospěšná – bez ohledu na věk. Zahradnictví je víc než jen relaxační koníček. Péče o rostliny má navíc téměř magický účinek a mění běh času.

Přístřeší

Mnoho zahradníků v minulosti i současnosti popsalo stejnou zkušenost, kdy se abstrahovali od svých rutinních životů nebo problémů, zatímco trávili čas péčí o květiny. Pro některé je to útočiště, útěk nebo spása a bez toho se zdá, že jsou připraveni o život.

Čas na zahradě se zdá kratší, než ve skutečnosti je. Začátek a konec práce závisí na úkolech, které byly na daný den naplánovány. A přesto se člověk ponoří do sebe a jakoby vypne – to znamená nejen absenci negativních myšlenek, ale i změnu vnímání času samotného. Příroda nás tak odpojuje od vnějšku vnucených rytmů aktivit, jako je dojíždění, schůzky a podnikání.

Tok času

Pozastavení je nedílnou součástí psychologického jevu zvaného flow. Je to soustředěný stav spojený se štěstím. Lidé se při něm nechají unést a jsou natolik pohlceni svou prací, že nevnímají nic kolem sebe, včetně ubíhajících hodin. Flow vysvětluje přitažlivost zahradničení rozmazáním hranic. Možná mají rostliny svou zvláštní roli: povzbuzují nás, abychom se podívali na to, co by se mohlo stát v naší nepřítomnosti a co je třeba udělat dál. Díky tomu je atmosféra zahrady zajímavá a atraktivní. Obrací naši pozornost k přírodě. Ve skutečnosti je toto „očarování“ aspektem Teorie obnovy pozornosti (ART), kterou vyvinuli psychologové Rachel a Steven Kaplanovi. Představili to v knize Zkušenosti přírody. ART popisuje, jak jsou lidé náchylní k interakci se světem a považují ho za relaxační nebo dokonce posilující. To je to, co s námi rostliny dělají: pomáhají nám zotavit se z pocitů vyčerpání nebo podstoupit proces restartu.

Příroda přitahuje naši pozornost: bzučení včel, šustění listí, míjení mraků nebo otevírání poupat nás fascinuje. Pokud je svět kolem nás ze své podstaty zajímavý, pak čím déle jsou jím lidé fascinováni, tím méně je rozptylují jiné problémy.

ČTĚTE VÍCE
Je možné konzervovat brambory?

Útěk z reality, pobyt na klidném místě, daleko od ruchu či kanceláře, kde člověk cítí hřejivé paprsky slunce a větru – tam relax přichází sám. To je důležitý aspekt zahradničení a odráží ART prvek pobytu venku. Hladina stresového hormonu je snížena, takže revitalizační účinek se stává spíše fyziologickým než psychologickým. I krátký pobyt na zahradě obnovuje sílu. Ať už je malý nebo velký, může vás přenést do úplně jiného světa. Stupeň ponoření spočívá v tom, že rostliny jsou fyzicky a virtuálně propojeny s ostatními částmi zahradníkova života: minulostí, přítomností a budoucností. Květinová zahrada je úložištěm vzpomínek a emocí; je to místo, kde se různé časy spojují v jedno.

Zahradnictví: léčivé vlastnosti

Péče o rostliny nám dává pocit odpovědnosti. Je to dobrý způsob, jak se naučit pečovat o ostatní živé bytosti a respektovat je, a pokud to dítě dělá, začíná oceňovat kouzlo přírody.

Zahradnictví nám připomíná, že nejsme středem vesmíru. Sebestřednost může přispívat k depresi a zaměření na rostliny povzbuzuje člověka k tomu, aby vyšel ze své ulity. V roce 2008 vědci dospěli k závěru, že pro osoby ve věznicích nebo psychiatrických léčebnách byla skupinová péče o květiny velmi přínosná. Metoda se zaměřuje spíše na kolektivní dovednosti a aspirace než na individualitu. Lidé se cítí bezpečně a zároveň si rozšiřují obzory.

Klid spojený se zahradničením pro mnohé nepochází z jeho sociálního aspektu. Právě naopak: tato činnost vám pomáhá uniknout z toho. Koníčky se dotknou té bezstarostné části osobnosti, která nezahrnuje přemýšlení o termínech, hypotékách nebo otravných spolupracovníkech. Freud řekl:

„Květiny jsou hezké na pohled. Nemají žádné emoce ani konflikty.”

Čas strávený na zahradě nás může povzbudit k tomu, abychom trávili více času venku. Cvičení může být zpočátku únavné, ale brzy uvolňuje přebytečnou energii, což podporuje dobrý spánek a pocit svěžesti. Pobyt v přírodě nám připomíná, abychom žili přítomným okamžikem. Myšlenky a obavy z budoucnosti mizí a my se soustředíme na přítomný okamžik. Toto je jedna z nejlepších metod, jak uklidnit svou úzkostnou mysl a pozvednout náladu.

Zahradnictví nám připomíná koloběh života, a tak nám pomáhá vyrovnat se s těmi nejuniverzálnějšími starostmi: se smrtí. Obtížné emoce, včetně smutku, se mohou v zahradnictví ztratit. Koneckonců je to forma rituálu, který zahrnuje darování života a uznání jeho konce.

ČTĚTE VÍCE
Jakou velikost má rejsek?

Pěstování rostlin přirozeně není jen o světle, protože příroda má i stinné stránky. Proto umožňuje uvolnit vztek a agresi – řezáním listů, vytrháváním plevele. A nejúžasnější na ničivosti květin je jejich nerozlučné spojení s obnovou a růstem.

Zahradnictví je skutečně relaxační a obohacující koníček – poskytuje příležitost uniknout od shonu a užít si krásu přírody. Ale to není všechno. Psychologická síla pochází ze skutečnosti, že činnost přesahuje realitu. Různé a složité formy času neustále ovlivňují zahradníka jeho tvorbou. Minulost, přítomnost a budoucnost se střetávají ve stejném květinovém záhonu a povzbuzují člověka, aby se ztratil v potěšení.

Protože pěstování rostlin je více než jen způsob, jak zatraktivnit váš domov.

Je čas vytrhnout ty gumové rukavice, protože kopání do hlíny a sázení semínek je nejen skvělá aktivita, ale také způsob, jak zlepšit své duševní zdraví.

Nedávná studie provedená oddělením veřejného zdraví Harvardské univerzity a nemocnicí Brigham and Women’s Hospital zjistila, že lidé žijící v oblastech s větším počtem stromů měli lepší fyzické a duševní zdraví a nižší míru deprese.

Profesor Tim Lang z Food Policy Center na City University London říká, že je všeobecně uznáváno, že pravidelný kontakt s rostlinami, zvířaty a přírodním prostředím může zlepšit fyzickou a duševní pohodu. Když pěstujeme rostliny a květiny, interagujeme s přírodním světem, který poskytuje ochranu před stresy moderního života.

„Pro velký počet lidí v naší společnosti – dětí i dospělých – kteří žijí s fyzickými nebo duševními zdravotními problémy, může být zahradničení a pěstování rostlin v komunitě obzvláště přínosné. Tyto aktivity mohou zmírnit příznaky vážných onemocnění, zabránit rozvoji určitých chorobných stavů a ​​seznámit lidi s výběrem životního stylu, který jim pomůže zlepšit jejich dlouhodobou pohodu. A i když se cítíte dobře, zahradničení. je přinejmenším dobrá činnost.“

Terapeut předepsal farmaření pro duševní zdraví

Praktičtí lékaři sídlící v Londýně již začali pacientům předepisovat čas, aby mohli trávit čas pěstováním rostlin v potravinářském družstvu nemocnice Lambeth, které provádí výzkum přínosů farmaření při pěstování potravin na fyzické a duševní zdraví. Družstvo bylo založeno v roce 2013 v Brockwell Park Surgery v jižním Londýně, ale nyní má pobočky v jiných nemocnicích po celém městě, kde se nevyužitý prostor mění na zahradní záhony pro pacienty, kde mohou pěstovat ovoce a zeleninu.

ČTĚTE VÍCE
Jak odstranit odolnou špínu z pokožky?

Ed Rosen, ředitel družstva, říká: „Začali jsme s jasným zaměřením na pacienty s dlouhodobými zdravotními problémy, jako je cukrovka, artritida a astma. Našimi pacienty jsou většinou staří lidé, u kterých se nemoc projevila ve stáří. Jsou často sociálně izolovanější a osamělejší než mladší lidé, protože jejich manželští partneři zemřeli nebo s nimi nežijí rodinní příslušníci. Takže jsme chtěli vytvořit aktivitu produkující zdraví, která by lidi bavila.“

Jiné oblasti studují zkušenosti nemocnice Lambeth za účelem jejich místní replikace.

Členové družstva na Lambeth Walk, který byl předtím opuštěný.

“To vytváří příležitost prolomit bariéry mezi pracovníky kliniky a pacienty, protože všichni vyjdeme ven a zašpiníme si ruce při pěstování rostlin.”

Důvody, proč je pro vás zahradničení terapie:

1. Půda je antidepresivum

Půda působí na mozek podobně jako antidepresiva, která zlepšují náladu. Výzkumníci z University of Bristol a University College London si všimli, že myši vystavené „přátelským“ půdním bakteriím změnily své chování stejným způsobem, jako když jim bylo podáno antidepresivum. Dr Chris Lowry, který studii vedl, řekl: „Tyto studie nám pomohly pochopit, jak tělo komunikuje s mozkem a proč je zdravý imunitní systém důležitý pro udržení duševního zdraví. Myši nás také přiměly přemýšlet, jestli bychom neměli trávit více času kopáním v hlíně?

Když tým podrobně studoval mozky myší, zjistili, že léčba bakterií Mycobacterium vaccae aktivovala skupinu neuronů, které produkují serotonin v mozku, který ovlivňuje náladu. Lidé, kteří pěstují rostliny, tyto bakterie vdechují a jsou s nimi v neustálém kontaktu. Přirozené účinky půdních bakterií lze podle experimentu na myších pocítit již za 3 týdny. Mycobacterium, antidepresivní mikrob nalezený v půdě, byl také spojován se zlepšenými kognitivními funkcemi, potlačenými příznaky Crohnovy choroby a dokonce i revmatoidní artritidy.

2. Zahrnuje uvědomění.

Možná jste příliš zaneprázdněni na to, abyste jednali vědomě. Nová studie zjistila, že všímavost může mít velký dopad na úroveň stresu člověka, pomáhá zmírňovat úzkost, snižuje riziko deprese, zvyšuje produktivitu práce a zmírňuje nespavost.

Hilda Burke, psychoterapeutka, říká, že zahradničení je činnost, která pomáhá velkému počtu lidí vstoupit do stavu „plynulosti“. To znamená, že nevnímáte, jak plyne čas, nepřemýšlíte o různých věcech současně, nevytváříte plány a nehrabete se v minulosti. Pomáhá lidem odpojit se od ostatních aktivit a cítit se v přítomném okamžiku. Jinými slovy, buďte pozornější.

ČTĚTE VÍCE
K čemu slouží kovové pletivo?

„Co dělá zahradničení jedinečným a odlišným od jiných činností, jako je vaření nebo pletení? Přímo nás spojuje se zemí: práce s půdou, sázení, trpělivost a péče o rostliny nás učí cenné lekce pro náš osobní život. Jak často se cítíme zavaleni věcmi, které nikdy nechceme dělat? Pokud budeme trpěliví, milující a budeme o sebe pečovat, můžeme jako zahrady kvést a růst!“

3. Zlepšuje zdraví mozku

Zahradnictví procvičí mozek i tělo. Využívá velké množství našich mozkových funkcí a zahrnuje učení, řešení problémů a smyslovou aktivitu, čímž udržuje náš mozek aktivní.

Řada studií potvrdila terapeutické přínosy farmaření pro pacienty s demencí a Alzheimerovou chorobou. Studie publikovaná v časopise Psychiatry Investigation uvádí, že přínosy takové terapie zahrnují snížení bolesti, zlepšení bdělosti, snížení stresu a snížení výskytu náhodných pádů, které jsou běžné u lidí trpících těmito nemocemi.

Charitativní organizace Thrive využívá zahradničení k pomoci lidem s celou řadou duševních problémů, včetně vojáků trpících posttraumatickou stresovou poruchou. Jejich nedávná studie na pacientech s časným nástupem demence zjistila, že v průběhu roku se paměť a koncentrace pacientů nezhoršily a zlepšila se jejich nálada a sociální angažovanost.