Mrkev je skutečnou zásobárnou vitamínů. Proto ho jíme každý den. Jaká jídla nebyla vynalezena s touto úžasnou kořenovou zeleninou! Přidáváme do polévek, boršče, salátů, děláme z něj řízky, koláče a zpracováváme na šťávu. Vršky mrkve ale vyhazujeme – v naší kultuře není zvykem je jíst. A marně! Svým složením nejsou mrkvové vršky o nic menší a v některých případech i bohatší než samotná mrkev. V tomto článku vám řeknu, proč musíte jíst nejen kořeny mrkve, ale i její vrcholy.

O výhodách kořenové zeleniny

Mrkev je velmi bohatá jak na vitamíny, tak na minerály. A přitom nemá prakticky žádné kontraindikace. Mrkev může a měla by se jíst na jakémkoli dietním stole. Jediné, co se mění, je způsob vaření. Pokud si prostudujete výhody zeleninových a ovocných šťáv, pak tato kořenová zelenina, běžná pro mnohé z nás, bude na prvním místě. Jakákoli šťáva, pokud se používá ke zlepšení zdraví, se doporučuje připravit s mrkvovou šťávou – v této zelenině je tolik užitečných věcí.

Mrkev vyživuje naše tělo jako celek, normalizuje jeho chemickou rovnováhu. A má zvláště účinný vliv na zrak, protože obsahuje velké množství karotenu, který se v játrech a tenkém střevě za přítomnosti tuku přeměňuje na vitamín A.

To je zase součástí vizuální fialové sítnice. Blahodárně působí na štítnou žlázu, játra a ledviny, enzymatickou aktivitu žaludeční šťávy, zvyšuje naši odolnost vůči infekcím.

Karoten přitom můžeme získat nejen z čerstvé mrkve, ale i z té zpracované. Docela dobře se konzervuje při přípravě kořenové zeleniny v různých pokrmech, zvláště pokud obsahuje dostatečné množství tuku. Zajímavé je, že obsah karotenu v mrkvové šťávě čtyřnásobně převyšuje jeho obsah v rajčatové a meruňkové šťávě!

Kromě karotenu obsahuje mrkev také vitamíny skupiny B, které normalizují činnost nervového a kardiovaskulárního systému, zlepšují funkci střev a stav pokožky a posilují imunitní systém. V kořenové zelenině je jich 4x více než v řepě a 10x více než v okurkách. Kořeny mrkve jsou také bohaté na vitamíny C, K, PP; na minerály – vápník, železo, sodík, měď, draslík, vápník, sodík, hořčík, síra, jód, fosfor, chlór atd.

Mrkev obsahuje kyselinu lipoovou, která zvyšuje elasticitu stěn cév, zabraňuje tvorbě krevních sraženin, reguluje činnost štítné žlázy a jater, pomáhá čistit tělo od toxinů, zlepšuje imunitu a zvyšuje ostrost vidění. Inositol poskytuje preventivní a terapeutické účinky při ateroskleróze. A apigenin je látka, která zlepšuje činnost srdce.

ČTĚTE VÍCE
Jaké léky proti červům pro prasata?

Kromě toho mrkev obsahuje velké množství cukrů, vlákniny a lehce stravitelné bílkoviny. V jeho slupce je hodně fytoncidů. Zdravá kořenová zelenina svým obsahem prakticky není horší než cibule a česnek.

Obecně platí, že mrkev, zejména čerstvě vymačkaná mrkvová šťáva, zlepšuje chuť k jídlu, normalizuje trávení, posiluje zuby, periost, čelisti, kosti, léčí krční mandle a nadledvinky, hojí vředy, zabraňuje infekcím dýchacího ústrojí, ale i obličejových dutin a oči, dodává vitalitu a vitalitu. Je to anthelmintikum, mírné projímadlo a diuretikum. Má schopnost stimulovat regenerační procesy v těle. Podle japonských vědců, pokud budete jíst jen jednu mrkev denně, můžete si prodloužit život o 7 let.

Mrkev se používá i zevně. Čerstvě nastrouhaná dužina se aplikuje na vředy, rány a popáleniny. Pokud vás bolí v krku, vypláchněte si ústa a hrdlo jeho šťávou. Pro zlepšení suché pokožky připravte masky z vajec a mrkve.

Ale to je všechno o kořenové zelenině. Jaké je použití svršků?

Jaké jsou výhody mrkvových vršků?

Navzdory skutečnosti, že kořeny mrkve jsou tak zdravé a ve starověkém Řecku byly považovány za všelék na všechny nemoci, nejsou to ony, komu se říká „vitamínová bomba“, ale vršky mrkve! Právě mrkvové vršky svým blahodárným složením převyšují mnohé plodiny. Zpočátku (ve starověku) se mimochodem jedly pouze mrkvové vrcholy a semena.

Když se podíváte na níže uvedenou srovnávací tabulku, snadno zjistíte, že v mrkvových listech je více vlákniny než v kořenové zelenině, a cukrů, a železa, a zinku, a manganu a vitamínu E. A také takové důležité pro naše tělo a vzácný v přírodních produktech vitamínů B, zejména vitamínu B4 – cholin.

Cholin je silný getoprotektor, normalizuje hladinu glukózy v krvi, čistí stěny cév od cholesterolových plaků, snižuje špatný cholesterol, zlepšuje krátkodobou paměť a hraje klíčovou roli při tvorbě ochranného obalu nervů.

Pro naše tělo je cenný i chlorofyl obsažený v listech mrkve, látka, která jim dodává zelenou barvu. Chlorofyl čistí krev, hojí rány, bojuje s anémií, odstraňuje toxiny, dodává nám energii a zabraňuje šíření rakovinných buněk. Zpomaluje stárnutí, udržuje tkáně ve zdravém funkčním stavu. Zlepšuje střevní flóru, stimuluje střevní motilitu, regeneraci poškozených tkání a vyrovnává acidobazickou rovnováhu. Vytváří normální hormonální rovnováhu v těle.

Mrkvové natě díky svému složení posilují cévy, normalizují srážlivost krve, regulují krevní tlak, snižují hladinu cholesterolu a zastavují množení vazivové tkáně. Pomáhá tělu zbavit se toxinů, normalizuje hladinu špatného cholesterolu, udržuje cévy a svaly v tonusu, léčí hormonální a močový systém a zmírňuje zánětlivé procesy.

ČTĚTE VÍCE
Rozkvetou mi znovu tulipány?

Právě proto, že zelené listy mrkve jsou tak zdravé, je při vaření používá mnoho zemí po celém světě. V Indii se přidává téměř do každého jídla, stejně jako my přidáváme kopr a petržel. V Itálii ji používají jako náplň do koláčů, ochucují jí polévky a přidávají ji do mletého masa na řízky. V Německu dělají povzbuzující mrkvovou kávu. Ve Francii se mrkvové vršky prodávají na stejném základě jako ostatní zelené.

V Rusku nejsou mrkvové vršky tak oblíbené, ale naši předkové je měli na stole vždy. Připravovala se z ní botvinya – jakási studená polévka na bázi kyselého kvasu s přídavkem předvařené a rozmixované zeleniny, nejen mrkve, ale i šťovíku, špenátu, červené řepy, zelené cibulky, kopřiv atd. Míchání s vařeným vejcem se z mrkvových vršků dělala náplň do palačinek. Přidává se do kastrolů. Používá se na kysané zelí a nakládání rajčat. Uvařili čaj z mrkvových vršků. V současnosti se přidává především do zelených salátů.

Ale navzdory skutečnosti, že v mrkvových topech je spousta užitečných věcí, nebudete je moci jíst ve velkém množství. Chuťově je dost drsná a lehce nahořklá, připomíná petržel. Přidání pár listů do pokrmu však bude velmi užitečné.

Mrkvová kořenová zelenina a mrkvové vrcholy mají také kontraindikace. Nedoporučuje se je užívat těm, u kterých dochází k exacerbacím peptických vředů a zánětu tlustého a tenkého střeva.

Srovnávací tabulka obsahu živin v kořenové zelenině a zelené mrkvi

Přínosné látky Vrcholy Корнеплоды
Vlákno 44,1 g 2,5 g
Škrob 1,17 g 1,48 g
Сахара 8, 89 g 4,8 – 6,4 g
Karotenu 10 mg 0,23 – 7,35 mg
Vápník 3,2 g 46 mg
Draslík 3,58 g 134 mg
Fosfor 0,4 g 60 mg
Hořčík 0,61 g 36 mg
Sodík 0, 68 g 65 mg
Železo 461,82 g 1,4 mg
Měď 0,68 mg 80 μg
Zinek 7,88 mg 0,4 mg
Mangan 27,39 mg 0,2 mg
Jod 0,09 mg 5 μg
Vitamin E 7,5 mg 0,6 mg
Vitamin B1 0,4 mg 0, 06 mg
Vitamin B2 0,4 mg 0,06 mg
Vitamin B3 5,3 mg 1,0 mg
Vitamin B4 237,5 mg 8,8 mg
Vitamin B5 3,5 mg 0,27 mg
ČTĚTE VÍCE
Kolik dní byste měli pít hloh?

Jak připravit mrkvové vršky?

Nejjednodušší způsob je koupit mrkvové vršky spolu s mladou mrkví na trhu. K odstranění hořkosti lze listy opařit vroucí vodou. Abyste se chránili před dusičnany, je nutné jej před použitím namočit do studené vody.

Pokud na vaší zahradě roste mrkev, je to nejužitečnější možnost využití jejích vrcholů. Aby rostliny při sběru listů neublížily, měly by se sbírat ráno, kdy jsou vrcholky mrkve obzvláště šťavnaté. Neodřezávají všechny listy, ale selektivně, nejlépe dobře vyvinuté, ale ještě ne staré listy. Z jedné rostliny můžete odstranit maximálně 5 větví zeleně najednou.

Existuje mnoho způsobů, jak připravit mrkvové vršky na zimu. Mrkvové listy lze sušit, aby se v zimě přidávaly do prvních chodů a salátů, nakrájené a posypané solí, naložené s rajčaty nebo zmrazené.

Přihlaste se k odběru našeho bezplatného e-mailového zpravodaje. V týdenních vydáních najdete:

  • Nejlepší nový obsah webu
  • Populární články a diskuze
  • Zajímavá témata fóra

Náš chat v telegramu

Komunikace v reálném čase v našem telegramovém chatu. Podělte se o své objevy se začátečníky i profesionály. Ukažte obrázky svých rostlin. Zeptejte se zkušených zahradníků!

Máte otázky? Zeptejte se jich na našem fóru. Získejte aktuální doporučení a tipy od ostatních čtenářů a našich autorů. Podělte se o své úspěchy a neúspěchy. Zveřejněte fotografie neznámých rostlin pro identifikaci.

Zveme vás do našich skupin na sociálních sítích. Komentujte a sdílejte užitečné tipy!

  • Top publikace
  • Nové a zajímavé odrůdy
  • Krásná krajinná řešení

Věděli jste, že tak obyčejná a běžná zelenina, jako je mrkev, je jedinečný produkt?
Kromě vlastnosti „pro zrakovou ostrost“, kterou všichni znají od dětství, je mrkev bohatým zdrojem cenných vitamínů a dalších látek, které regulují fungování vnitřních systémů těla. Díky tomu je užitečný při léčbě onemocnění jater, kardiovaskulárního systému, ledvin, žaludku, dále při ztrátě síly (chronický únavový syndrom) a zhoršené potenci. Oranžová kořenová plodina se aktivně používá nejen v potravinářském průmyslu, ale také v medicíně. Více o tom říkají odborníci z Mezinárodního festivalu zdravého životního stylu a sportu SN PRO EXPO FORUM: Vladimír Nekrasov – lékař nejvyšší kategorie v oboru laboratorní diagnostiky, jakož i Alisa Balcevičová – Vedoucí agroekologické společnosti AGreen Altai.

Co je cenné v mrkvi?

Mrkev patří mezi běžné potraviny, které najdeme jako součást jídel na jídelním stole každé rodiny. Zároveň je okopanina zdrojem cenných živin.

ČTĚTE VÍCE
V jakém věku můžete porazit kozu?

Složení mrkve obsahuje následující složky:

  • Karotenu – jakmile se dostane do těla, přemění se na vitamín A, podporuje normální fungování epiteliálních buněk, normalizuje reprodukční funkce a zrak.

Červená barva mrkve závisí na přítomnosti beta-karotenu v ní: čím více je, tím jasnější a zdravější je mrkev. Betakaroten je prekurzorem vitaminu A, má silné antioxidační, adaptogenní a imunostimulační vlastnosti.

  • Biotin – jeden z nejdůležitějších vitamínů pro růst, vč. k podpoře růstu a obnovy buněk. Podílí se na životně důležitých procesech v těle: metabolismu aminokyselin a bílkovin.
  • Kyselina pantotenová a listová – mají antianemické a antidermatitidní vlastnosti.
  • Vitamíny skupiny C, B1, B2, B3, E, K a PP – podílet se na regulaci mnoha procesů v těle.
  • Phytoncides – přírodní antibiotika, která inhibují růst a vývoj patogenních bakterií.
  • éterické oleje – mají antioxidační a protinádorovou aktivitu.
  • Minerály: draslík, hořčík, zinek, vápník a jód – životně důležité složky pro normální fungování těla. Nejsou syntetizovány samotným tělem a přicházejí pouze s jídlem.

A to není úplný seznam cenných látek.

Samostatně stojí za zmínku, že mrkev obsahuje flavonoidy. Jeden z důležitých flavonoidů izolovaných z mrkve, daukarin, se předepisuje při chronické koronární insuficienci, ateroskleróze a angíně pectoris.
Tyto látky dokážou produkovat pouze rostliny, v těle se nehromadí, proto je nutné je denně přijímat s potravou.

Jaký vliv má konzumace mrkve na lidský organismus?

Tato zelenina zabraňuje tvorbě zubního kamene a posiluje dásně, zabraňuje rozvoji zhoubných procesů, zvyšuje ochranné funkce organismu, stimuluje imunitní systém, pomáhá odstraňovat střevní dysbakteriózu, snižuje krevní tlak, zabraňuje vyplavování vápníku z kostí a je užitečný pro prevenci anémie.

Mrkev působí močopudně a projímavě. To je jeden z důvodů, proč se doporučuje používat při chronických poruchách gastrointestinálního traktu. V moderní dietologii je zelenina ceněna zejména pro své nutriční vlastnosti, nízký obsah kalorií a obsah vlákniny, která podporuje trávení a normalizuje metabolismus. Vláknina podporuje včasné vyprazdňování, doporučuje se lidem trpícím častou zácpou.

Proč je mrkev pro muže užitečná?

Konzumace mrkve má pozitivní vliv na mužský reprodukční systém. Snižuje hladinu krevního cukru, proti čemuž se obnovuje funkce endokrinního systému. Navíc se urychluje odstraňování špatného cholesterolu. Překročení jeho přípustné hodnoty je zatíženo špatnou průchodností cév v oblasti pánve, což způsobuje problémy s potencí.

ČTĚTE VÍCE
Kdy zasadit cibulky konvalinky?

Časté mýty o mrkvi a jejích vlastnostech

Existuje mnoho mýtů, které se týkají užitečnosti mrkve pro člověka. Takže nejběžnější z nich:

  • Mrkev má vysoký obsah cukru, a proto je nezdravá. Ve skutečnosti je tato látka ve složení zeleniny v mírném množství. Navíc jeho další složky naopak pomáhají snižovat hladinu cukru v krvi.
  • Velká mrkev je zdravější. Naopak, čím větší okopanina, tím vyšší pravděpodobnost, že při jejím pěstování byla použita šoková porce dusičnanů.
  • Kořenová plodina je stejně užitečná pro všechny lidi. Ve skutečnosti stojí za to odmítnout jeho použití u pacientů s ulcerózními lézemi střeva, průjmem a akutními zánětlivými procesy gastrointestinálního traktu.

Nezapomeňte, že mrkev může být potenciálním alergenem (kvůli bílkovinám, které obsahuje). Alergie se může projevit ve formě poruch trávicího a dýchacího systému, kožních reakcí (dermatitida, svědění).

Vlastnosti přípravy, výběru a skladování mrkve

Plody mrkve se používají při přípravě prvního a druhého chodu, příloh a dezertů. Působí jako voňavé koření, které rozezní chuť zbytku ingrediencí.
Při výběru zeleniny byste měli dodržovat některá doporučení:

  • Kvalitní zelenina má hladký povrch a jasný odstín;
  • kořenová plodina musí být pevná, bez zjevného poškození;
  • u dobrého produktu se oblast mezi vrcholy a plody vyznačuje jasně zelenou barvou.

Čerstvou zeleninu se doporučuje skladovat v lednici nebo na jiném chladném místě při teplotě 0 až -5 stupňů. V této podobě si zachovává čerstvost několik měsíců.

Co se stane, když budete jíst mrkev každý den?

Vědečtí výzkumníci z Institutu pro farmakologický výzkum Maria Negriho prokázali, že mrkev snižuje riziko infarktu o třetinu.
Skotští vědci potvrdili hypotézu, že kořenová zelenina snižuje hladinu cholesterolu v těle v průměru o 11 %, pokud je konzumována 200 g syrového po dobu tří týdnů.

O 40 % zelenina snižuje pravděpodobnost vzniku rakoviny plic, protože obsahuje betakaroten. K dosažení tohoto výsledku jej stačí přijímat v množství od 1,7 do 2,7 mg denně. K tomuto závěru došli britští vědci.

Je důležité si uvědomit, že vše potřebuje opatření a neměli byste se zapojit do vstřebávání mrkve ve velkém množství. Při jídle je důležité kombinovat zeleninu s tuky, protože obsažené karotenoidy jsou rozpustné v tucích a vstřebávají se pouze v přítomnosti tuků (rostlinné oleje, zakysaná smetana).