Tato bobule obsahuje nejen velké množství vitamínu C, který může urychlit rekonvalescenci po virových onemocněních. Prozradíme vám další prospěšné vlastnosti brusinek, které vás mohou příjemně překvapit.

  • Obsah kalorií a nutriční hodnota brusinek
  • Co je užitečné brusinka
  • Škodí brusinkám
  • Brusinky v kosmetologii
  • Lahodné pokrmy s brusinkami
  • Jak vybrat brusinky
  • Jak uchovávat brusinky
  • Populární dotazy

Obsah kalorií a nutriční hodnota brusinek

Na 100 g brusinek:

  • obsah kalorií – 46 kcal;
  • proteiny – 0,5 g;
  • tuky – 0 g;
  • sacharidy – 6,8 g.

Tato bobule je bohatá na vitamín C, vlákninu a antioxidanty. 100 g brusinek obsahuje přibližně 21 mg vitamínu C, což je asi 35 % doporučené denní dávky pro dospělého člověka. Kromě toho brusinky obsahují malé množství dalších vitamínů, včetně A, E a K, a také vitamíny B, včetně B6 (pyridoxin), B9 (folát) a B5 (kyselina pantotenová).

Elena Zhelyanina
Odborník na výživu, dietolog

Co je užitečné brusinka

Chrání střeva

Brusinky mohou být užitečné při infekci helicobacter pylori (vyvolává peptické vředy), protože obsahují látky, které zabraňují ulpívání bakterií na buňkách žaludku a sliznic.

Toto bobule je také bohaté na vlákninu, která zlepšuje proces trávení. A kyselina benzoová v kompozici je přírodní antiseptikum a má antimikrobiální vlastnosti.

Snižuje hladinu cholesterolu

Umírněná konzumace brusinek vede ke snížení hladiny lipoproteinů s nízkou hustotou, kterým se běžně říká špatný cholesterol.

Chrání zuby

Studie ukázaly, že brusinky brání streptokokům (bakteriím, které způsobují mnoho nemocí, jako je streptokok a zápal plic), aby se uchytily na zubní sklovině. A tak slouží jako prevence onemocnění dutiny ústní.

Dobré pro močové cesty

Speciální látky v brusinkách chrání močové cesty před bakteriálními infekcemi. Kyselina benzoová, o které jsme se zmínili dříve, ničí mikroorganismy, které mohou způsobit zánět.

Posiluje imunitu

Brusinky působí jako antioxidant a podporují imunitní systém při akutních respiračních virových infekcích a nachlazení. Proanthokyanidiny ve svém složení mají protizánětlivý účinek a mohou způsobit smrt škodlivých mikroorganismů.

Zlepšuje zdraví cév

Flavonoidy a proanthokyanidiny obsažené v brusinkách narušují schopnost krevních destiček slepit se a vytvořit krevní sraženinu a snížit zánět cév. Snižuje se tak riziko cévních onemocnění, infarktu a mozkové mrtvice.

ČTĚTE VÍCE
Jaká je výtěžnost šťávy z moldavských hroznů?

Zlepšuje paměť

Pravidelná konzumace brusinek zlepšuje paměť a mozkové funkce. Samozřejmě byste se neměli spoléhat pouze na toto bobule, abyste si zapamatovali informace. Tuto pozitivní vlastnost si však můžete všimnout.

Zabraňuje rozvoji demence

Brusinky jsou bohaté na flavonoidy. Tyto látky se podle Rospotrebnadzor podílejí na mnoha metabolických procesech těla a mají příznivý vliv na funkce všech jeho systémů. Flavonoidy pomáhají předcházet kognitivnímu poklesu a předcházejí rozvoji demence.

Škodí brusinkám

Tuto superpotravinu ale musíte konzumovat v rozumném množství. Spolu s pozitivními účinky mohou brusinky způsobit poškození těla. Proto byste se měli nejprve poradit se svým lékařem o kontraindikacích.

Například bobule mohou způsobit nežádoucí vedlejší účinky a negativně ovlivnit trávení, pokud jsou konzumovány v nadměrném množství, což dráždí žaludek. Vyplatí se také omezit konzumaci brusinek na ty, kteří jsou náchylní k tvorbě ledvinových kamenů.

Navzdory skutečnosti, že brusinky jsou bohaté na vitamíny, jsou kontraindikovány pro peptické vředy gastrointestinálního traktu a gastritidu s vysokou kyselostí. Brusinky byste neměli nadužívat, pokud máte zhoršenou funkci ledvin, protože bobule jsou zdrojem oxalátů (solí) a mohou vést k tvorbě ledvinových kamenů.

Elena Zhelyanina
Odborník na výživu, dietolog

Brusinky v kosmetologii

Výživná maska ​​pro suchou pleť

  1. Rozdrťte dvě lžičky bobulí na kaši.
  2. Přidejte vaječný žloutek a lžičku husté smetany nebo zakysané smetany.
  3. Míchejte do hladka.
  4. Vzniklou hmotu naneste na oblast obličeje a dekoltu.
  5. Po 10 minutách opláchněte studenou vodou.

Při pravidelném používání maska ​​pomáhá zbavit se šupinek na kůži.

Maska na vlasy

  1. Rozmačkejte tři polévkové lžíce brusinek na pastu.
  2. Přidejte lžíci nasekané čerstvé petrželky a olivový olej.
  3. Výslednou směs rovnoměrně naneste na pokožku hlavy a rozetřete po celé délce vlasů.
  4. Nasaďte si sprchovou čepici a zabalte si hlavu ručníkem.
  5. Po 30 minutách omyjte šamponem.

Lahodné pokrmy s brusinkami

Smoothie s brusinkovým banánem

Složení:

  • kefír – 250 ml;
  • sušené brusinky – 55 g;
  • banán – 1 ks .;
  • lněná semínka – 1 polévková lžíce. l.;
  • ovesné vločky – 2 lžíce. l.;
  • med – 1 lžíce. l.

Fotografie Istockphoto.com/brusinkový banánový koktejl

Příprava:

  1. Banán omyjeme, oloupeme a nakrájíme na kousky.
  2. Všechny ingredience vložte do mísy mixéru a rozmixujte do hladka.
  3. Podle chuti přidejte med jako sladidlo.
ČTĚTE VÍCE
Jak prodloužit životnost Astramu?

Pečená dýně s brusinkami

Složení:

  • dýně – 900 g;
  • brusinky – 300 g;
  • sýr Adyghe – 150 g;
  • tekutý med – 80 ml;
  • olivový olej – 2 lžící l .;
  • mletá skořice – špetka;
  • čerstvá petržel – pár snítek;
  • mletý černý pepř, sůl – podle chuti.

Fotografie Generováno neuronovou sítí Midjourney

Příprava:

  1. Dýni omyjte, zbavte kůry a semínek. Dužinu nakrájejte na malé kostičky.
  2. Kostky vložíme do zapékací mísy, osolíme, opepříme a přidáme olivový olej. Důkladně promíchat.
  3. Nádobu vložíme na 200 minut do trouby předehřáté na 20 °C.
  4. Brusinky omyjeme a necháme vypustit vodu.
  5. Vyndejte dýňovou pánev z trouby, přidejte brusinky, promíchejte a pečte dalších 10 minut.
  6. Hotový pokrm přelijeme medem, posypeme skořicí a ozdobíme nasekaným sýrem Adyghe.
  7. Ozdobte lístky čerstvých bylinek a podávejte.

Jak vybrat brusinky

Pečlivý přístup k výběru bobulí vám umožní vychutnat si skvělou chuť a získat maximální užitek. Brusinky by měly být celé, bez viditelného poškození, jasně červené barvy.

Důležitou roli hraje také elasticita: měkké ovoce může být přezrálé nebo zkažené. Je třeba se vyhnout nákupu brusinek, které jsou neochucené nebo mají zatuchlý zápach. Pokud tam jsou listy, ujistěte se, že nezežloutly.

Elena Zhelyanina
Odborník na výživu, dietolog

Jak uchovávat brusinky

Ideální možností, jak získat maximální užitek z brusinek, je jíst je v tepelně nezpracované formě. Při vystavení vysokým teplotám dojde ke ztrátě některých prospěšných látek. Ale kvůli územním zvláštnostem pěstování čerstvých bobulí nejsou dostupné všem. Není třeba se rozčilovat – zmrazení vám umožní vyhnout se ztrátě vitamínů. Produkt je také užitečný v suché formě.

Foto istockphoto.com/Alla chesnokova

Populární dotazy

Kolik brusinek můžete sníst denně?

Doporučený denní příjem pro dospělé je od 50 do 100 g, pro děti – ne více než 50 g.

Jak brusinky ovlivňují hladinu cukru v krvi

Brusinky mají nízký glykemický index (GI) jen asi 45, což z bobulí činí téměř ideální volbu pro lidi s cukrovkou. Je však třeba si uvědomit, že GI se může lišit v závislosti na způsobu přípravy a kombinaci s jinými produkty.

ČTĚTE VÍCE
Kde je v melounu nejvíce dusičnanů?

Nejlepší možností by bylo konzumovat brusinky syrové, protože při tepelné úpravě může dojít ke ztrátě některých cenných látek včetně vlákniny. Vláknina ovlivňuje rychlost vstřebávání cukru, což je rozhodující pro kontrolu hladiny glukózy v krvi.

Elena Zhelyanina
Odborník na výživu, dietolog

Jak brusinky ovlivňují krevní tlak

Brusinky nezvyšují krevní tlak. Zahrnutí bobulí do stravy do 100 g denně je normou doporučovanou lékaři a je dobré pro zdraví.

Brusinky jsou vynikajícím zdrojem draslíku, díky čemuž jsou zvláště cenné pro lidi s hypertenzí. Draslík reguluje hladinu sodíku v krvi a pomáhá kontrolovat krevní tlak.

Elena Zhelyanina
Odborník na výživu, dietolog

Nyní máme komunitu na VKontakte, kde říkáme vše o zdravém životním stylu, sdílíme tipy a životní hacky. Přihlaste se, abyste zůstali ve formě!