Mnoho lidí zná jasnou chuť pohanky a její charakteristickou tmavě hnědou barvu již od dětství. Málokdo ale ví, že taková zrna se stávají až během výrobního procesu. Ale syrová pohanka je úplně jiná: je mnohem lehčí, má jinou chuť, vůni a složení užitečných prvků.

Je to jednoduché, zelená pohanka je obyčejná pohanka, která při výrobě neprošla tepelnou úpravou. Jediné, co syrová zrna pohanky přežijí, je odlupování vnějších plodových blan a přirozené sušení. Stačí jeden krok, ale rozdíl mezi obilovinami je obrovský.

Může se zdát, že zelená pohanka je novinkou na našem stole. Existuje však a konzumuje se již několik tisíc let. Ukazuje se, že pohanku začali smažit relativně nedávno, v polovině dvacátého století. Do té doby se pohanka konzumovala výhradně syrová, a tedy zelená.

Struktura

Nevařená pohanka je neocenitelným zdrojem rostlinných bílkovin – přibližný obsah na 100 gramů výrobku je 12,6 gramů. Vegani a vyznavači raw stravy ji proto často zařazují do svého jídelníčku. Kalorický obsah „živých“ obilovin je asi 300 kcal na 100 gramů pohanky. Obsah sacharidů a tuku je 62 a 3,3 gramů. Vitamínové a minerální složení obilí je uvedeno v tabulce:

Vitamíny skupiny B

Mikro a makro prvky

Která pohanka je zdravější

Než se dostane na pulty obchodů, téměř každé zrno se nejprve oloupe. Hlavní rozdíl mezi zelenou a dušenou pohankou je v tom, jak se připravuje. Zelená pohanka se louská hned po utržení, zatímco dušená pohanka se před loupáním nejprve smaží při teplotě přibližně 150-170 stupňů. Pražením získá zrno bohatší chuť, ale také zabije jeho živé jádro a vnější obal. Právě tato část zrna obsahuje velké množství užitečných látek, jako jsou vitamíny, vláknina a cenné mikroelementy. Jednou upražené zrno nemůže klíčit, takže není nijak zvlášť výživné. Proto při výběru zelené pohanky získáte více přirozených výhod.

Výhody zelené pohanky

Zelená pohanka je produkt, který má příznivý vliv na lidské tělo a metabolické procesy. Naklíčené zrno pohanky je zdrojem velkého množství antioxidantů. Naklíčení pohanky je celkem jednoduché, jakýkoli návod lze snadno najít na internetu.

ČTĚTE VÍCE
Kdy je nejlepší čas zasadit nektarinky?

Pohankové klíčky jsou bohaté na vlákninu, která poskytuje pocit sytosti po dlouhou dobu. To je velmi užitečné, protože vám to pomůže vyhnout se přejídání a přibírání na váze. Zařazením zelené pohanky do jídelníčku navíc pomůžete normalizovat hladinu krevního cukru a cholesterolu, zpevníte stěny cév a odstraníte z těla odpad, toxiny a přebytečné tekutiny.

Zelená pohanka tedy nejen přispívá k celkovému posílení těla, ale je také cenným doplňkem stravy díky svým prospěšným vlastnostem.

Pro děti

Zelenou pohanku se nedoporučuje zařazovat do jídelníčku dětí do 5 let. Obilná vlákna totiž mohou poškodit nezralý žaludek a způsobit zácpu nebo alergickou reakci. Ale starším dětem lze dát „živou“ pohanku tím, že ji zkombinujete s dušenou pohankou. Normou je přidat 15 – 30 gramů zelené pohanky do standardní dětské porce drobivé kaše. Pro zajištění normálního trávení se však nedoporučuje jíst takovou kaši každý den.

Během těhotenství

Během těhotenství je důležité dodávat ženskému tělu potřebné látky, jako je železo, vitamín PP a kyselina listová. Tyto prvky příznivě ovlivňují průběh těhotenství, stabilizují krevní tlak a snižují riziko kyslíkového hladovění plodu. V těhotenství se ženám nedoporučuje užívat velké množství léků, a tak se zelená pohanka může stát jakousi přirozenou prevencí proti respiračním onemocněním, nedostatku vitamínů a vyčerpání organismu. Je to bezpečný způsob, jak poskytnout tělu základní živiny, které přispívají ke zdraví matky a vývoji dítěte.

Doporučení pro použití a použití

Než začnete používat suché obiloviny, doporučuje se provést určité přípravné kroky. Tím bude zajištěna kvalita a bezpečnost produktu. Začněte třídit zrna, vyhazujte slupky, poškozená zrna a zbytky rostlin. Tento proces lze snadno provést pomocí síta nebo jemného cedníku. Tento přístup zajistí, že obilovina bude čistá a připravená k dalšímu použití.

Použijte při vaření

Zelená zrnka pohanky ponořená do vody uvolňují sliz, který ovlivňuje chuť pokrmu a má nepříjemnou konzistenci s patrnou hořkou pachutí. Aby se tomu zabránilo, doporučuje se před vařením cereálie namočit a několikrát důkladně propláchnout, aby se odstranil vylučovaný hlen. Nejčastěji se vaří zelená pohanka. Obilovinu je vhodné nasypat do nádoby a zalít čistou vodou v poměru jedna ku dvěma, to znamená, že vody by mělo být dvakrát tolik. Směs by měla být zahřívána na mírném ohni, dokud se nevaří a vařit po dobu 15 minut. Hotovou pohanku pak můžete dochutit dle libosti, přidat zeleninu nebo libové maso a ryby. Uvařenou zelenou pohanku lze také smíchat s jinými přílohami a kombinovat s čerstvými šťávami nebo smoothie.

ČTĚTE VÍCE
Je možné zmrazit syrové švestky?

Během hubnutí

Když se cíl zhubnout stane prioritou, naklíčená zelená pohanková zrna se ukáží jako nejúčinnější způsob. Pocit plnosti vydrží déle díky vysokému obsahu vlákniny a rostlinných bílkovin v klíčcích ve srovnání s vařenými zrny. Rostlinné bílkoviny se tráví a vstřebávají pomaleji, což vám pomůže cítit se sytí po delší dobu. Vláknina navíc podporuje přirozenou očistu těla a poskytuje pocit sytosti po dlouhou dobu, čímž zmírňuje chuť k jídlu. Pravidelná konzumace naklíčené zelené pohanky v kombinaci s vyváženou stravou pomáhá postupně shodit přebytečná kila a získat štíhlou siluetu. Aby zrna správně vyklíčila, je třeba dodržet následující postupy:

  • Nejprve je třeba oloupat zrna ze slupek, pro usnadnění doporučujeme pohanku jednoduše zalít vodou.
  • Poté je třeba důkladně opláchnout vámi vybraná zrna tekoucí vodou, bude stačit 5krát.
  • Poté rozložte sklizené čisté zrno na předem navlhčenou gázu, několikrát přeloženou.
  • Každých pár hodin musíte gázu navlhčit vodou a zajistit tak stálou vlhkost.
  • Asi za půl dne uvidíte první výhonky. Před použitím zrna s klíčky je nutné je dobře propláchnout, aby se odstranil zápach vlhkosti a hlenu.

Doporučuje se zkonzumovat ne více než 30-50 gramů naklíčené pohanky denně, protože velké množství může způsobit zažívací potíže. Naklíčená zrna je lepší skladovat 3-4 dny v lednici ve skleněné nádobě.

V lidové medicíně

Pro své blahodárné vlastnosti se používá k čištění těla od odpadů a toxinů a také ke stabilizaci hladiny cukru v krvi při diabetes mellitus. Zelená pohanková zrna obsahují rutin, který se používá k léčbě a prevenci kardiovaskulárních onemocnění a ke zlepšení složení krve. Také na základě této obilniny se připravují odvary, které se používají k mytí mělkých poranění a léčbě zánětů v dutině ústní.

V kosmetologii

Zelená pohanka nachází své využití také v kosmetologii. Jeho použití pomáhá očistit tělo od toxinů a normalizovat gastrointestinální činnost, což má pozitivní vliv na krásu pokožky. Pravidelné trávení a správná výživa téměř úplně odstraňují kožní vyrážky a podráždění a také snižují otoky a zlepšují pleť.

  • Mletá zrna zelené pohanky lze použít i jako přírodní kosmetický přípravek. Podle stupně mletí lze zrníčka smíchat s vodou do husté konzistence nebo přidat zakysanou smetanu. Tuto domácí masku naneste na vyčištěný obličej a dekolt, nechte působit až 12 minut a poté opláchněte. Zrnka měkkého zeleného zrna pomohou odlupovat odumřelé částice pokožky a učiní vaši pleť hladkou a zdravou.
  • Rozemletím zrnek pomocí mixéru na střední velikost je můžete smíchat se sprchovým gelem a získáte přirozený tělový peeling s přírodními částicemi. To pomůže vyčistit a vyrovnat pokožku na vašem těle.
ČTĚTE VÍCE
Co můžete zalévat kávovou sedlinou?

Zelená pohanka je neuvěřitelně užitečná ve formě klíčků, ale tato obilovina samotná má také obrovskou zásobu vitamínů a minerálů. Dá se připravit na mnoho způsobů bez naklíčení. V tomto článku se dozvíte, jak správně vařit zelenou pohanku a jak zelenou pohanku jíst.

Jak zpracovat pohanku před vařením

Obiloviny byste neměli okamžitě házet do pánve. Nejprve musíte udělat dva kroky: namočit a opláchnout. Namáčení je nutné, abyste se zbavili kyseliny fytové – samozřejmě, pokud chcete ze zelené pohanky vytěžit maximum. Kyselina fytová brání tělu vstřebávat velmi důležité prvky včetně železa, pro které si zelené pohanky tolik ceníme. Před spaním nebo při odchodu do práce ho ponořte do vody – nejlépe na pár hodin. Když zelenou pohanku vyndáte, najdete spoustu hlenu, který při kontaktu s vodou vylučuje. Ovlivňuje konzumaci zelené pohanky. Ne každý má rád pocit hlenu v ústech, pokrm ředí a chutná trochu hořce. Otázkou zůstává zdravotní dopad tohoto hlenu. Někteří lidé si myslí, že je to škodlivé. Jiní ho jedí a spoléhají na obalující a projímavý účinek jako lněná semínka, která se dokonce konzumují kvůli lepku. Cereálie důkladně opláchněte, abyste odstranili hlen. Zelená pohanka: jak vařit kaši na ohni zelená pohanka – je to jednoduché. Otázkou je, zda to potřebujete. Úplné vaření zabere málo času, ale zničí velký podíl živin. Chcete-li vařit kaši v hrnci, zalijte 2-2,5krát více vody a cereálie vařte 15-20 minut (stejně jako běžná pohanka, ale méně). Optimální způsob vaření je ale trochu jiný: když se voda s obilovinami vaří, vypněte sporák a kaši nechte půl hodiny přikrytou. Toto je šetrnější způsob. Zelenou pohanku můžete vařit v pomalém hrnci nebo dvojitém kotli. U multivařiče vyberte režimy „Kaše“ nebo „Pára“. Ale nejšetrnější způsob vaření je dušená zelená pohanka. Vezměte hlubokou misku a zalijte vroucí vodou pohanku (2krát více). Nádobu pevně uzavřete víkem, nebo ještě lépe zabalte do ručníku. Nechte pohanku přes noc. Se zelenou pohankou navíc můžete zacházet stejně jako s běžnou pohankou z obchodu – smažit ji, zapéct se zeleninou v troubě nebo zapéct na pánvi. V každém případě pamatujte na 2 fakta o zelené pohance: že se vaří méně dlouho a že má mnohem jemnější chuť než její „opálený“ protějšek. Ostrým vařením bude chutnat jako hnědá, ale i tak bude chutnat lépe. Zelená pohanka: recepty na vaření Uvařená zelená pohanka – pokrm sám o sobě – lze použít k přípravě dalších pokrmů. Například studený salát se zelenou pohankou, fazolemi a tuňákem. Vezměte stejné množství prosa (nebo naklíčených pšenice ), zelená pohanka , konzervované fazole a trochu více tuňáka. Přidejte svazek zeleniny, nejlépe salát, a budete potřebovat také rostlinný olej a sůl. Jáhly je potřeba vařit asi 20 minut. Zeleninu natrhejte na malé kousky nebo použijte k podávání. Všechny ingredience smícháme a podáváme.
Chuť zelené pohanky je tak jemná, že se dá použít i na sladké pečivo! Zkuste si připravit neobvyklé košíčky plněné pohankou.

  • 150 g vařené zelená pohanka, cukr a rostlinný olej
  • 250 g mouky
  • 400 ml mléka
  • 2 vejce
  • lžička skořice
  • sklenice dýňových semínek
  • pokud máte rádi zázvor, nastrouhejte kořen na jemném struhadle a odeberte 0,5 lžičky hmoty
ČTĚTE VÍCE
Jak se vnitřní begonie množí?

  • 2 lžíce vařené zelená pohanka
  • malé jablko a mrkev
  • lžíce medu, cukru a rozinek
  1. Příprava náplně: Jablko a mrkev nastrouháme nahrubo a 5 minut podusíme v hrnci. Přidejte vše kromě rozinek, na mírném ohni ještě pár minut vařte, vypněte, poté přidejte a vychladněte.
  2. Připravte těsto: smíchejte suché přísady. Pomocí mixéru rozdrťte dýňová semínka. Přidejte k nim zbývající ingredience (kromě skořice a suché směsi).
  3. Spojení ingrediencí: suché ingredience a směs semínek uhněteme na homogenní těsto. Formičky na muffiny vysypte moukou a do každé vložte asi lžíci těsta. Poté do každé formy přidejte lžičku náplně. Vše naplňte zbylým těstem a posypte skořicí.
  4. Košíčky pečeme: na 180 stupňů, dokud těsto nezezlátne.