Výhody mrkve a mrkvové šťávy pro lidský organismus jsou známy již od starověku. Všeobecně se však soudí, že by se měly konzumovat pro zlepšení funkce zrakových orgánů díky vysokému obsahu vitaminu A. Kořenová zelenina má ale řadu příznivých účinků na další orgány a systémy. Zda je mrkev dobrá na žaludek, střeva, játra a žlučník, se dozvíte z článku.

Vlastnosti mrkve pro trávení

Mrkev je bohatá na vitamíny a minerály, stejně jako na vlákninu. Právě posledně jmenovaný prvek má příznivý vliv na fungování trávicího systému.

Zlepšení metabolických procesů

Vitamíny B2 a B6, které jsou součástí kořenové zeleniny, zrychlují metabolismus, zlepšují metabolismus tuků a bílkovin a stimulují syntézu nenasycených mastných kyselin, což je zase dobré pro ty, kteří chtějí zhubnout. Většina diet obsahuje jako jednu ze složek mrkev.

Zlepšení odtoku žluči a peristaltiky

Mrkev patří mezi potraviny, které stimulují činnost žlučníku a spouštějí proces tvorby a vylučování žluči. Při pravidelném používání se můžete vyhnout stagnaci žluči a v důsledku toho poruchám v gastrointestinálním traktu.

Vláknina obsažená v kořenové zelenině příznivě ovlivňuje střevní motilitu, čímž dochází k jeho včasné očistě. Dietní vláknina ve složení pomáhá předcházet rozvoji zácpy.

Zlepšení regenerace sliznice

Zdravá zelenina může snížit zánětlivé procesy, které se vyskytují v žaludeční sliznici, a také urychlit obnovu jejích buněk, proto se při onemocnění, jako je gastritida, doporučuje jíst vařenou mrkev, ale pouze ve fázi remise.

Jak mrkvová šťáva ovlivňuje játra a žlučník

Mrkvová šťáva, stejně jako nezpracovaná zelenina, má řadu příznivých účinků na tělo a má kontraindikace.

Výhody

  • Pomerančový nápoj při pravidelném používání vede k takovým pozitivním změnám v těle:
  • normalizuje játra;
  • čistí játra a žluč od toxinů;
  • eliminuje zablokování jaterních a žlučových cest;
  • zabraňuje stagnujícím procesům;
  • obnovuje orgánové tkáně;
  • zabraňuje tukové degeneraci jater;
  • zlepšuje tok žluči.

Škody a kontraindikace

Mrkvová šťáva může být škodlivá, pokud je konzumována v nadměrném množství. Člověk může pociťovat závratě, nevolnost, zežloutnutí kůže.

Lidé se zdravotními problémy mohou pít pouze čerstvě vymačkanou šťávu. Produkty zakoupené v obchodě nejsou povoleny.

  • Šťáva je kontraindikována pro následující kategorie lidí:
  • alergický na to;
  • trpí ledvinovými kameny;
  • se zvýšenou kyselostí;
  • s gastritidou, žaludečním vředem, pankreatitidou;
  • se zánětem tenkého střeva;
  • diagnostikován diabetes mellitus;
  • s průjmem;
  • s onemocněním ledvin a jater v chronické formě.
ČTĚTE VÍCE
Jak správně zasadit jírovec?

Vlastnosti použití

Jíst mrkev a šťávu má své vlastní vlastnosti. Existují přípravky, se kterými se doporučuje kombinovat pro posílení jeho blahodárných účinků.

Kombinace šťávy

Nápoj vyrobený z čerstvě vymačkané mrkve lze kombinovat s další čerstvou zeleninou a ovocem.

Nejoblíbenější a nejužitečnější možnosti jsou následující:

  • s jablkem;
  • s jablkem a červenou řepou;
  • s červenou řepou;
  • s celerem;
  • s červenou řepou a okurkou;
  • se špenátem;
  • s dýní;
  • s pomerančem.

Mrkvové saláty

Mrkvové saláty musí být ochuceny rostlinným olejem (sezam, olivový) nebo zakysanou smetanou. Zelenina se tak bude lépe vstřebávat. Oranžová kořenová zelenina se hodí do čerstvých salátů s jablky. Tato kombinace příznivě působí na žaludeční sliznici, normalizuje metabolismus a zlepšuje činnost gastrointestinálního traktu.

užitečných rad

Aby zelenina přinesla pouze výhody, musíte poslouchat následující doporučení:

  1. Kořenovou zeleninu konzumujte pouze v přijatelných dávkách.
  2. Pokud máte vážné onemocnění, musíte se před použitím poradit s lékařem.
  3. Měli byste začít jíst zeleninu ve vařené formě. Pokud nejsou pozorovány žádné negativní reakce z těla, můžete zkusit jíst malé množství čerstvé strouhané kořenové zeleniny.
  4. Aby trávicí systém snadno strávil kořenovou zeleninu, je vhodné ji konzumovat současně s rostlinným olejem.
  5. Chcete-li zlepšit vstřebávání šťávy tělem, měli byste do ní přidat mléko nebo nízkotučnou smetanu.
  6. Jíst mrkev je třeba přestat, pokud se barva slupky změní na oranžovou nebo nažloutlou.
  7. Při přípravě šťávy je nutné odříznout horní část kořenové plodiny, protože se v ní hromadí dusičnany.
  8. Šťáva je vhodná ke konzumaci do 30 minut po vylisování při pokojových podmínkách a do 4 hodin při skladování v lednici.
  9. Vaření nebo dušení mrkve se musí provádět se zavřeným víkem. Tímto způsobem můžete ušetřit většinu vitamínů.
  10. Měli byste jíst více vařené zeleniny, protože právě po tepelné úpravě se v ní zvyšuje množství cenných látek, zejména antioxidantů.
  11. Pro prevenci onemocnění jater je vhodné pít mrkvový nápoj ráno nalačno, pomalu, brčkem.
  12. Po čerstvé šťávě byste neměli jíst sladká jídla ani pečivo.

Mrkev a šťáva z ní tedy mohou mít řadu příznivých účinků na lidský organismus, včetně zlepšení fungování trávicího systému, čištění jater a normalizace činnosti žlučníku. Při jakýchkoli onemocněních lze přípravek konzumovat pouze po konzultaci s lékařem.