Ořechy, semena a obiloviny jsou generátory energie. Ale abyste mohli plně absorbovat jejich nutriční potenciál a také odstranit toxiny, které je chrání, ale nám škodí, musíte je namočit a poté dehydratovat nebo naklíčit.

Zde je několik důvodů pro namáčení:

  • zbavuje potraviny antinutrientů, jako jsou dilaty, třísloviny a goitrogeny
  • Pomáhá neutralizovat enzymové inhibitory
  • zvyšuje potenciál živin, jako je vitamín B
  • činí bílkoviny snadno stravitelnými
  • odstraňuje toxiny ze střev a stimuluje růst prospěšných bakterií, jako je laktobacil, životně důležitý pro zdraví žaludku a střev
  • podporuje růst prospěšných enzymů nezbytných pro zdravé trávení

Ořechy, semena a zrna jsou jedny z největších darů přírody. Aby však zajistili jejich přežití, příroda jim poskytla toxické inhibitory, které brání klíčení rostlin, dokud nenastanou příznivé podmínky. Tento přirozený obranný mechanismus jim skvěle pomáhá přežít, ale pokud není neutralizován, může způsobit poškození trávicího systému, pokud člověk takové jídlo sní ve velkém množství. Po požití velkého množství obilovin, ořechů nebo semen můžete pociťovat bolest žaludku. Toxické látky, které chrání zrna, ořechy a semena před zničením hmyzem a mikroby, působí v lidském trávicím traktu jako inhibitory enzymů a staví tělo do obtížné pozice, pokud se jich sní příliš mnoho bez namáčení.

Nejznámějšími trávicími enzymy jsou proteáza (tráví bílkoviny), lipáza (tráví tuky) a amyláza (tráví sacharidy). Tyto chytré ochranné prvky, kterými příroda obdarovává ořechy, semena a obilí, nejsou k lidskému tělu tak přátelské. Přesněji řečeno, vedou válku. Jakmile jsou v těle, působí jako inhibitory enzymů a narušují přirozenou enzymatickou aktivitu těla.

Další problematickou složkou zrnin jsou fytáty. V potravinách je mnoho antinutrientů, které narušují vstřebávání živin. Například kyselina fytová, která se nachází ve všech obilovinách, je jím prostě prošpikována, ale ořechy a semena většinou fytáty neobsahují. Zdravotní semináře vždy zmiňují výhody celých zrn. Kyselina fytová se však nachází právě ve vnější vrstvě zrna. Narušuje vstřebávání železa, vápníku, mědi, zinku a hořčíku.

Zde přichází na řadu úsporné namáčení.

Namáčení syrových ořechů a semen zvyšuje nutriční obsah vitamínů, jako jsou vitamíny A, C, a zejména vitamíny B. Namáčení ořechů a semen v teplé osolené vodě aktivuje prospěšné enzymy, které neutralizují inhibitory a usnadňují trávení a přípravu pokrmu. Namáčení zrn v kyselém, teplém vodním roztoku (např. citronové šťávě) také spouští produkci těchto přátelských enzymů a prospěšných bakterií, které neutralizují kyselinu fytovou, což je zátěž pro trávicí systém.

ČTĚTE VÍCE
Jak bojovat s Belyankou na zelí?

Nutriční vlastnosti lakto-fermentovaných potravin jsou vylepšeny, což zlepšuje trávení a podporuje růst přátelských bakterií. Totéž platí pro ořechy, semínka a celozrnné výrobky. Jsou mnohem snadněji stravitelné a jejich živiny se stávají lépe vstřebatelné. Pokud mají být ořechy a semena uskladněny pro pozdější skladování, měly by být dehydrované nebo naklíčené a vysušené. Chcete-li z nich připravit smoothies nebo polévky (jako mléko pro smoothies nebo polévky), můžete je jednoduše namočit a poté opláchnout.

Jak se máčet

  1. Ořechy nebo semínka dejte do skleněné misky a přidejte teplou destilovanou, čištěnou nebo filtrovanou vodu se lžičkou keltské mořské soli rozpuštěné v ní. Dobře funguje poměr 2:1 (dva díly vody na jeden díl ořechů/semen).
  2. Umístěte misku do prostoru s pokojovou teplotou a přikryjte prodyšnou bavlněnou nebo kuchyňskou utěrkou.
  3. Namáčejte na doporučenou dobu (viz tabulka), abyste zajistili maximální strávení potravin. Voda absorbuje všechny toxické inhibitory enzymů. Proto je velmi důležité důkladné opláchnutí.
  4. Vodu slijte a ořechy nebo semínka důkladně opláchněte, dokud voda nepoteče.

U všech ořechů platí pravidlo: čím tvrdší ořech, tím déle by měl být namočený. Ořechy, jako jsou mandle, pistácie a lískové ořechy, je nejlepší namočit asi na 12 hodin. Vlašské ořechy, para ořechy a pekanové ořechy vyžadují střední namáčení, protože díky obsahu tuku rychleji bobtnají. Ořechy s krátkou dobou namáčení jsou kešu, makadamové ořechy a piniové oříšky, protože nemají vnitřní skořápku, a proto nemají tolik inhibitorů.

Při vaření receptů ze zdrojů, které nezahrnují namáčení ořechů, můžete snížit množství vody uvedené v receptu, abyste nakonec dosáhli požadované konzistence.

Je důležité matice několikrát opláchnout, aby se odstranily všechny inhibitory.

Jakékoliv ořechy plovoucí na hladině je třeba vyhodit – většinou žluknou. Je lepší hrát na jistotu.

Necháte-li některé měkké ořechy, jako jsou kešu a makadamové ořechy, namočit ve vodě, zbavíte je některých jejich prospěšných olejů.

Pro namáčení většiny ořechů je nejjednodušším a nejpohodlnějším způsobem namočit je těsně před spaním a druhý den ráno opláchnout a dehydrovat. Nebo před prací namočte a před spaním opláchněte a osušte. A sněz to k snídani.

Zde jsou časy namáčení pro konkrétní zrna, ořechy a semena:

ČTĚTE VÍCE
Jak správně zasít semínka mrkve?
produkt Doba namáčení (h) Doba klíčení (dny)
brazilské ořechy 3 Bez klíčení
Vlašské ořechy 4 Bez klíčení
pohanka 6 2-3
Zlaté fazole 8-12 4
oříšek kešu 2-4 Bez klíčení
Quinoa 4 2-3
Sálavé fazole (adzuki) 8-12 4
Lněné semeno ½ Bez klíčení
Macadamie 2 Bez klíčení
mandle 8-12 Buď bez klíčení nebo 3 dny
Chick-hrách 8 2-3
Pekanové ořechy 6 Bez klíčení
Proso 5 12 hodin
Sezamová semena 8 2-3
Slunečnicová semena 8 Hodiny 12-24
semena ředkvičky 8-12 3-4
Dýňová semínka 8 3
Pistácie 8 Bez klíčení
Lískové ořechy 8-12 Bez klíčení
Čočka 7 2-3
Pšeničná jádra 7 3-4
Ječmen 6 2

Jak dehydratovat

  1. Důkladně namočené potraviny položte na desky sušičky, vložte do sušičky nebo do trouby na nejnižší teplotu, ne vyšší než 38 °C.
  2. Nastavte časovač na 24 hodin, po 18 hodinách produkty zkontrolujte, zda jsou zcela suché.
  3. Po vysušení je nechte dalších 24 hodin ve vypnuté sušičce.
  4. Umístěte je do vzduchotěsných skleněných nádob a uchovávejte v chladničce pro pozdější použití.
  5. Pokud ořechy nejsou úplně suché, rychle začnou plesnivět. Je nutné, aby ořechy po sušičce úplně vychladly a nějakou dobu odležely ve skleněné nádobě bez víčka. Poté je lze odložit ke skladování.

Jak klíčit

  1. Pro klíčení můžete použít speciální sklenici.
  2. Namočené a opláchnuté ořechy nebo semínka dejte do sklenice a přikryjte víčkem nebo utěrkou.
  3. Sklenici postavte šikmo na slunný parapet nebo kuchyňskou linku, aby přebytečná voda odtekla. Nechte to na světle.
  4. Přibližně každých 8 hodin produkt důkladně opláchněte nalitím vody do sklenice, uzavřením víčka a protřepáním, poté sceďte.
  5. Opakujte každých 8 hodin a ujistěte se, že pokaždé vypustíte všechnu vodu tak, že sklenici postavíte na bok.
  6. Když ořechy nebo semena začnou klíčit, držte sklenici na světle a pokračujte v procesu, dokud neklíčí.
  7. Nakonec několikrát důkladně opláchněte a nechte klíčky zcela uschnout. Pokud úplně nevyschnou, zkazí se.
  8. Po zaschnutí uložte do lednice pro budoucí použití. Většina klíčků vydrží v lednici 2-3 dny.