Kromě věčného tajemství, co bylo dřív – vejce nebo kuře, vyvolala vejce mnohem více otázek, které se týkají především zdraví. Je pravda, že žloutek škodí, je nutné vejce před vařením umýt, kolik vajec můžete sníst najednou a je možné snídat pouze vejce? Lékaři nám pomohli vyřešit všechny tyto otázky.

Potřebujete umýt vejce před vařením?

Před uložením vajec do lednice není potřeba je umývat – tím se pouze zkrátí jejich trvanlivost. Ale lékaři říkají, že je stále třeba umýt vejce před vařením. Zvláště pokud vykazují stopy kuřat v podobě peří a jiných potíží.

„Jako člověk s rozvinutou představivostí a jasnou představou o tom, odkud vejce pocházejí, je před vařením důkladně umývám a obecně, jakmile je vyzvednu k vaření,“ říká endokrinoložka Zukhra Pavlova. – To dává smysl – salmonela a další ošklivé věci se mohou uhnízdit na skořápce, ale ne vždy proniknou dovnitř.

Zukhra Pavlova – lékař – endokrinolog-androlog, kandidát lékařských věd.

Zvyk mytí vajec by se podle lékařů měl vyvinout zejména u těch, kteří se bojí salmonely. Vždyť jejich přenašeči jsou kuřata. To znamená, že pokud lze infekční agens někde najít, je to na skořápce. Pokud není poškozený.

– Pokud není skořápka poškozená, pak neuškodí vejce před vařením omýt teplou vodou a mýdlem. Pokud je skořápka poškozena, pak žádné mytí nepomůže – samotné vejce se může infikovat, říká gastroenteroložka Galina Bartashevich.

Galina Bartashevich je gastroenterolog nejvyšší kategorie, dětský gastroenterolog, odborník na výživu, kandidát věd, pracovní zkušenosti – více než 30 let.

Můžete však vařit prasklá vejce. Ale pouze natvrdo. Tepelná úprava zabije bakterie během jedné nebo dvou sekund. Nechte ale na nepříteli, aby z nich vyrobil smažená vajíčka.

Jak uvařit vajíčka, aby byla co nejzdravější?

Lékaři nazývají nejzdravější vejce vařená naměkko, „v sáčku“ nebo sázená vejce. Protein je již denaturován, je lépe stravitelný a dochází k menší tepelné destrukci aminokyselin.

„Natvrdo vařená a syrová vejce jsou o něco méně zdravá,“ říká Zukhra Pavlova. — Omeleta je také dobrá, když se vaří v troubě nebo pod pevně uzavřeným víkem na mírném ohni, aby nevznikla křupavá kůrka. Míchaná vejce v jakékoli podobě jsou méně zdravá, protože již obsahují zvýšené množství konečných produktů pokročilé glykace, které jsou jedním z hlavních faktorů stárnutí.

ČTĚTE VÍCE
Kdy by se měla myrta prořezávat?

Kolik je potřeba uvařit vejce?

Během vaření vajec dochází pravděpodobně k jednomu z nejsložitějších chemických procesů vaření. A to vše kvůli síře v bílkovinách. Ve spojení s vodíkem vytváří toxický sirovodík, který při zahřívání proniká do produktu. Žloutek zase obsahuje železo. Když reaguje se sirovodíkem, objevují se sulfidy. V hotovém výrobku jsou velmi dobře vidět – dodávají žloutku šedozelený odstín. Podle toho, čím déle se vejce vaří, tím více jich je a odborníci nedoporučují vařit vejce déle než deset minut.

Ideální doba pro vejce natvrdo (když je vejce zcela uvařené) je devět minut po uvaření vody, „pošírovaná“ vejce (plně uvařený protein a již ne tekutý, ale ještě ne tuhý žloutek) se vaří tři minuty a na vejce naměkko (bílek a žloutky sotva ztuhly) bude stačit minuta a půl ve vroucí vodě.

— Nejstravitelnější variantou je vejce naměkko a omeleta. Převařené vejce nám dodá další množství kalorií, které nepotřebujeme, a sražené bílkoviny a vejce natvrdo, převařené déle než 10 minut, když okraj žloutku již zčernal, je lepší ne. vůbec jíst. V historii medicíny samozřejmě nebyly zaznamenány žádné případy úmrtí na převařená vejce, ale toxiny mohou vést k otravě nebo udušení, říká Galina Bartashevich.

Můžete si také pamatovat, že sirovodík je docela jedovatý a vede k různým účinkům, od závratí a bolesti hlavy až po křeče a plicní edém.

Jak dlouho lze vařená vejce skladovat?

Vejce natvrdo lze skladovat v lednici až dva týdny, vejce naměkko několik dní.

Kolik vajec můžete sníst najednou?

Lékaři připomínají, že vejce jsou vysoce kalorický produkt, proto nedoporučují jíst více než dvě najednou. Obsah kalorií přímo souvisí například s aterosklerózou. Vejce se ale kvůli cholesterolu bát nemusíte – vědci nenašli přímou souvislost mezi mírnou konzumací vajec a zvýšením cholesterolu v krvi.

— Po dlouhou dobu bylo lidem s vysokým cholesterolem doporučováno, aby vyloučili potraviny, které by mohly zvýšit jejich hladinu, včetně vajec. Žloutky mají ve skutečnosti hodně cholesterolu. Pouze je jedlý, „dobrý“ a ne vždy zvyšuje hladinu cholesterolu v krvi. Hlavní je znát střídmost a nejíst deset vajec denně. Jeden nebo dva kousky neuškodí,“ říká Galina Bartashevich.

ČTĚTE VÍCE
Jak používat pastinák v jídle?

Je možné snídat pouze vejce?

Jen bílkoviny a tuky obsažené ve vejcích stačit nebudou. Lékaři proto radí přidat do vaječné snídaně komplexní sacharidy. Může to být hrst ovesné kaše, kousek chleba, okurka, rajče nebo zelí. Tato snídaně vás zasytí na několik hodin.

Je v pořádku jíst vejce každý den?

Hlavním pravidlem zdravé stravy je pestrost. Lékaři proto nedoporučují jíst každý den stejné jídlo. Ať už vejce, ovesné vločky, pohanka, zeleninový salát s vařeným kuřecím masem. Pro střídání jídla existuje zcela logické vědecké vysvětlení. Lidský imunitní systém reaguje na vše, co vstupuje do těla, a vytváří určité titry imunoglobulinů (protilátek). Dokonce i na jídlo. Extrémním projevem reakce imunitního systému je alergie. Pokud se stejná potravina dostává do těla po dlouhou dobu, titry se zvyšují a může se vyvinout potravinová intolerance.