Když se řekne bílkovina, většina lidí si okamžitě vybaví vejce, ale existují produkty bohaté na tuto látku.

Bílkoviny jsou nezbytné pro růst a regeneraci celého těla a spolu s vodou jsou nejdůležitějšími látkami v našem těle. Jsou zodpovědné za vývoj svalů, tkání, kostí, kůže, krve, nehtů a vnitřních orgánů, včetně srdce a mozku. Bílkoviny obsahují esenciální aminokyseliny, které si tělo nevytváří samo a musí být dodávány společně s živinami.

Bílkoviny najdeme téměř ve všech potravinách, s výjimkou rafinovaného cukru a tuků. Bez bílkovin není možné budovat svalovou hmotu a to dobře ví každý, kdo hodně a tvrdě cvičí. Pokud nejíte dostatek bílkovin, tělo využívá svaly jako zdroj energie, to znamená, že se jí samo.

Oficiální doporučení je 1,2 g bílkovin na kilogram tělesné hmotnosti, ale platí pouze pro ty, kteří nejsou příliš fyzicky aktivní.

Středně velké vejce obsahuje asi 6 g bílkovin; v závislosti na velikosti vejce se množství může pohybovat od 4,9 g do 7,3 g. kdo je víc?

Chléb sýr

Tvaroh obsahuje velké množství bílkovin, které jsou nezbytné pro udržení stávajících a stimulaci růstu nových svalů. Různé typy ega mohou obsahovat 18-36 g bílkovin.

100 g tvarohu obsahuje asi 20 g bílkovin, zatímco 100 g vajec (dvě velká) asi 13 g.

Kuřecí maso

Kuřecí maso má oproti vejcům výhodu i v obsahu bílkovin.

V malém kousku o velikosti dlaně je to celých 25 g.

Ryby tuňáků

Konzervovaný tuňák je v současnosti jedním z cenově nejdostupnějších zdrojů bílkovin a oblíbenou volbou, když potřebujete něco velmi rychle sníst. Navíc je bohatý na omega-3 mastné kyseliny, které chrání srdce.

100 g tuňáka obsahuje 30 g bílkovin.

Tofu

Jedná se o sójový sýr, který je skutečnou pokladnicí bílkovin. Kromě toho obsahuje vlákninu, železo a vápník. 100 g tofu obsahuje 8 g bílkovin a jen asi 70 kilokalorií. Pro dosažení nejlepšího účinku by se tofu mělo marinovat v koření nebo smíchat s jinými přísadami, stejně jako používat dušené, smažené a pečené.

Čočka

Půl sklenice vařené čočky obsahuje až 9 g bílkovin,

a pokud vezmete v úvahu jeho další přednosti, pak máme co do činění s velmi užitečným produktem do našeho jídelníčku. Čočka je mimo jiné bohatá na vitamín B, fosfor, hořčík, zinek a železo.

ČTĚTE VÍCE
Jaké je nejlepší krmivo pro králíky?

Quinoa

Quinoa je považována za jeden z nejlepších zdrojů bílkovin a rostlinného původu. Nejčastěji se jí jako příloha k zelenině.

Šálek quinoi (=200 g) obsahuje asi 15 g bílkovin.

Dýňová semínka

Jsou bohaté na bílkoviny (až 100 g na 19 g),

vlákninu, minerály, vitamíny a jsou to malinké „živinové bomby“. Dýňová semínka lze jíst samostatně jako zdravou svačinku nebo je přidat do salátů, polévek a mnoha dalších pokrmů.

mandle

100 g těchto přírodních dárků obsahuje 21 g bílkovin.

Zdravý tuk a vláknina jsou také o mandlích. Denně se doporučuje sníst hrst těchto ořechů.

Sójové boby

Sójové boby, ve starověku známé jako „jídlo bohů“, jsou rostlinou bohatou na živiny a jedním z rostlinných produktů obsahujících nejvíce bílkovin. A sušené sójové boby jsou obecně jedinečné díky vysokému obsahu bílkovin, které tvoří 40 % jejich složení.

Miska vařených sójových bobů obsahuje asi 22 g bílkovin.

Spirulina

Spirulina obsahuje vysoce kvalitní rostlinné bílkoviny – 3-4x více než hovězí maso a 5x více než vejce. Jedná se o biologicky plnohodnotné bílkoviny, protože obsahují všechny esenciální aminokyseliny. Spirulina může být posypána salátem nebo pečenou zeleninou.

Pouze 2 čajové lžičky těchto mořských řas obsahují až 8 g bílkovin a pouze 40 kalorií.