Mrkev zná určitě každý – oranžová, nasládlá, podlouhlá kořenová zelenina. Každý také slyšel, že je dobrý na zrak a působí jako lék na průjem. Zkusme se dozvědět více o zdravotních přínosech mrkve a důvodech, proč ji jíst častěji, syrovou i tepelně upravenou.

Vliv mrkve na lidský organismus

Mrkev je jednou z nejstarších pěstovaných kořenových zelenin. Byl zmíněn již ve 3. století. před naším letopočtem E. botanik Theophrastus. Starověké mrkve nebyly oranžové, jak je známe dnes, ale měly tmavě fialovou barvu. Mimochodem, i nyní existují odrůdy mrkve, které mají fialovou, žlutou, bílou a červenou barvu.

Do Evropy se mrkev dostala v roce 1100 díky Arabům, kteří ji zasadili ve Španělsku. Později v roce 1200 Catherine de Medici, která se dozvěděla, jak mrkev ovlivňuje tělo, nařídila, aby byly dopraveny do Itálie. Do Francie a Německa se dostal v roce 1300 a do Anglie v roce 1400. Mrkev se objevila na Ukrajině v XNUMX. století a úspěšně zakořenila v naší kuchyni.

Jaké vitamíny obsahuje mrkev?

Je to kořenová zelenina plná zdraví prospěšných látek. Obsahuje hodně vitaminu A, B6, C, K, kyselinu listovou, draslík, železo, měď, mangan a vlákninu.

Jak mrkev ovlivňuje zrak?

Karoteny, na které je mrkev bohatá, tělo využívá k produkci vitamínu A, který vlastně funguje jako ochránce sítnice. Doporučuje se jíst hodně mrkve, pokud je zraková funkce snížena, stejně jako lidem pracujícím při slabém osvětlení.

Jak mrkev ovlivňuje krevní tlak?

Mrkev je bohatá na vodu, vitamíny a minerály a má nízký obsah sodíku. Díky tomu snižuje hladinu cholesterolu a zabraňuje infarktu, normalizuje krevní tlak.

Jak působí mrkev na pokožku?

Kromě antioxidantů obsahuje mrkev také látky stimulující regeneraci pokožky a proces hojení, což je velmi prospěšné nejen pro zdraví pokožky, ale také při kazech, vypadávání vlasů a řas a lámavosti nehtů.

Jak mrkev ovlivňuje střeva?

Mrkev je výborným regulátorem střevních funkcí: podle potřeby může působit jako protiprůjmové i projímadlo. Doporučuje se při gastritidě, kolitidě, zánětech tenkého a tlustého střeva. Působí jako léčivý prostředek na žaludek a střeva, a proto se používá při žaludečních a dvanácterníkových vředech.

ČTĚTE VÍCE
Jak impregnovat beton pro pevnost?

Jak mrkev ovlivňuje játra?

Čerstvě vymačkaná mrkvová šťáva pomáhá normalizovat tok žluči a minimalizovat zatížení jater. Betakaroten aktivuje přirozený proces regenerace poškozených jaterních buněk.

Jak mrkev ovlivňuje růst?

Mrkev se doporučuje v dětské výživě, protože je bohatá na antioxidační pigmenty a je také zdrojem flavonoidů a vitamínů. Je to velmi důležité pro rostoucí organismus.

Která mrkev je zdravější, vařená nebo syrová?

Mrkev můžeme konzumovat syrovou nebo vařenou s trochou oleje. Nezapomínejme, že i ze syrové mrkve se dají udělat výborné čerstvě vymačkané šťávy, saláty, smoothie. Kromě toho vaření neovlivňuje karoteny, protože jsou nepropustné pro teplo.

  • Vařená mrkev je lépe stravitelná. Některé vitamíny se vařením ztratí, ale teplo rozkládá buněčné stěny jídla. To usnadňuje trávení a tělo může vstřebat více zachovaných vitamínů.
  • Syrová mrkev si zachovává vlákninu. Čerstvá mrkev zachovává veškerou vlákninu a stimuluje metabolismus, což snižuje hladinu krevních lipidů a uvolňuje méně inzulínu.

Jakou mrkev je nejlepší koupit?

Při nákupu byste si měli vybrat malé a křupavé vzorky. V našem obchodě můžete velkoobchodně nebo maloobchodně zakoupit mrkev vynikající kvality – šťavnatá a plná vitamínů. Určitě ho zařaďte do svého jídelníčku.

Mrkev je levná, ale přinese vám spoustu výhod a postará se o stav celého vašeho těla.

Nové články

  • Královské žampiony – jak se liší od těch běžných? — blog OtValentiny
  • Jaký je rozdíl mezi běžným avokádem a HAAS – OtValentiny
  • Jaké potraviny pomáhají při nachlazení?
  • 10 neobvyklých a chutných dárků na Nový rok 2024 – OtValentiny
  • Jaké exotické ovoce jíst v zimě – TOP 5 ✔️ otValentiny
  • Sezónní podzimní produkty – TOP 10 zeleniny a ovoce ✔️ To nejdůležitější
  • Avokádo pro zdraví – TOP 5 prospěšných vlastností ✔️ To nejdůležitější v článku
  • Rajčata: výhody a škody pro lidské tělo ✔️ To nejdůležitější v článku
  • Zdraví a paprika: přínos pro imunitní systém a celkovou pohodu ✔️ To nejdůležitější v článku
  • Co je zdravější, marmeláda nebo zavařeniny? ✔️ To nejdůležitější v článku

07:00 26.11.2020 (aktualizováno: 13:25 14.09.2021)

Co se stane s tělem, když budete pravidelně jíst mrkev?

Co se stane s tělem, když budete pravidelně jíst mrkev – RIA Novosti Sport, 14.09.2021

ČTĚTE VÍCE
Jaké druhy řepy existují?

Co se stane s tělem, když budete pravidelně jíst mrkev?

Mrkev je stimulátor metabolismu. Zelenina snižuje cholesterol, omlazuje a usnadňuje hubnutí. RIA Novosti vysvětluje, k čemu je ještě dobrá mrkev. RIA Novosti Sport, 14.09.2021

Mrkev je stimulátorem metabolismu. Zelenina snižuje cholesterol, omlazuje a usnadňuje hubnutí. Odbornice na výživu Olga Korableva říká RIA Novosti, proč je mrkev užitečná Rodiště mrkve Mrkev se poprvé pěstovala v Afghánistánu asi před čtyřmi tisíci lety a kvůli natě, nikoli kořenové zelenině – jedla se navzdory hořké chuti. Mezi starými Římany byla samotná kořenová zelenina považována za dezert: jedla se syrová. Teprve v 16.-17. století, po práci holandských šlechtitelů, byly v Evropě doceněny přínosy mrkve Prospěšné vlastnosti kořenové zeleniny Jaké vitamíny jsou v mrkvi? Zelenina obsahuje hodně A a betakarotenu, na kterých závisí jak metabolismus v těle, tak vzhled. Například při nedostatku vitaminu A se pokožka vysušuje a objevují se lupy. „Vitamin A ovlivňuje oční svaly, sítnici, což znamená, že barvy, které vidíme, tvoří černobílé a barevné vidění. Když se člověk ve tmě začne hůře orientovat a přes den je v očích písek a víčka zčervenají, je třeba dávat pozor na jídelníček,“ říká lékař.Mrkev obsahuje vitaminy skupiny B, dále E a C, které umožňují tělu bojovat proti nachlazení a virovým infekcím. Při tepelné úpravě se však ztrácí až 2/3 všech vitamínů, proto je lepší konzumovat výrobek syrový.Maximální přínos mrkve není v jádřince, ale ve slupce, kde je více hrubé, neupravené vláknina, která napomáhá trávení. Zelenina obsahuje železo (100 miligramu na 0,7 gramů, to je pět procent denní potřeby) a dobře se vstřebává z mrkvové šťávy Použití v lékařství Mrkvová tabulka se předepisuje jako léčebná potravina. „Indikacemi pro to jsou cholelitiáza, dyskineze žlučových cest, nedostatek chuti k jídlu. Výhodou mrkve je, že aktivuje sekreci žluči. Mrkvová šťáva nezpůsobuje pálení žáhy se zvýšenou kyselostí žaludku. Dušená mrkev je dobře stravitelná a působí šetrně na gastrointestinální trakt,“ říká Olga Korableva.Pro omlazení jsou oblíbené masky s mrkví nebo mrkvovou šťávou – chrání pokožku před vysušením a normalizují činnost mazových žláz. Mrkev obsahuje hodně vitamínu E, který obnovuje svrchní vrstvu pokožky, hojí drobné trhlinky a zmírňuje záněty. Vitamin C normalizuje pleť a odstraňuje bledost.Pro hubnutí je obsah kalorií v mrkvi nízký – pouze 33 kcal na 100 gramů. Výhodou mrkve je, že pomáhá odstraňovat špatný cholesterol; vitamin A zrychluje metabolismus a kyselina tartronová, která je v kořenové zelenině, zabraňuje přeměně sacharidů na tuk Tonické vlastnosti Mrkev posiluje cévy, zlepšuje krevní oběh, pomáhá při chudokrevnosti – při snížení hemoglobinu se člověk rychleji unaví než obvykle a častěji se cítí letargický. Mrkvová šťáva se často předepisuje jako celkové tonikum nebo jako prevence nedostatku vitamínů Použití při vaření Mrkev není pouze přísadou do polévek a pečiva. Dá se z něj docela dobře upéct pudink tak, že k osmažené mrkvi přidáte mleté ​​krekry a tři nebo čtyři vejce. Mrkev je ideální do salátů, do najemno nastrouhané kořenové zeleniny se přidávají například rozinky a vlašské ořechy. Směs dochutíme brusinkovou šťávou. Existuje mrkvový kvas, želé a dokonce i čaje: do černého čaje se přidává nastrouhaná a v troubě sušená mrkev Pro koho je mrkev nebezpečným výrobkem Je nežádoucí konzumovat mrkev při onemocnění jater: pokud je orgán nezdravý, nemůže absorbovat karoten. Mezi kontraindikace patří také žaludeční nebo střevní vředy a enteritida (zánět stěn tenkého střeva. – Cca. red.).Jak vybírat a skladovat kořenovou zeleninuMrkev by neměla být měkká a hrudkovitá, neměla by mít skvrny či praskliny (to znamená, že je poškozen její střed). Pokud jsou natě příliš silné, pak bude s největší pravděpodobností kořenová zelenina tvrdá.Oloupanou mrkev lze skladovat v lednici až týden. Nerafinovaný – v průměru až měsíc.