Úřadující šéfka ukrajinského ministerstva zdravotnictví Ulyana Suprun vyvrátila běžné mýty o chilli papričky a řekla, proč je užitečná i pro lidi s vážnými nemocemi.

Napsala o tom na svém Facebooku.

„Starověké civilizace Mezoameriky používaly chilli papričky k trestání zlobivých dětí a jako prostředek proti bolesti na bolavé zuby. O chilli stále panuje předsudek, že je škodlivé pro žaludek a jíst ho mohou jen zdraví lidé. Všechno ale není tak, jak se nám zdá. A na „vzrušení“ občas není nic špatného, ​​říká se.

Podle Suprun mají chilli papričky prospěšné vlastnosti, včetně:

  • Červená feferonka je dobrý konzervant: zabije tři čtvrtiny patogenních bakterií v potravinách. To ale neznamená, že kořeněná jídla lze skladovat mimo lednici nebo je jíst špinavýma rukama.
  • Chilli je vynikajícím zdrojem antioxidantů. Antioxidanty jsou molekuly, které zastavují procesy volných radikálů, zabraňují stárnutí a poškození buněk, progresi aterosklerózy a fotostárnutí pokožky.
  • Kromě toho paprikový lusk obsahuje hodně železa, draslíku, denní hodnotu vitamínu C a vitamínu A, vitamín B6 a betakaroten.
  • Pepř do jisté míry zabraňuje předčasné úmrtnosti, kardiovaskulárním chorobám, rakovině a cukrovce, zmírňuje astma, rýmu a svrab.

„Zpočátku se může zdát, že nejde o vztah příčiny a následku. Prostě zdraví lidé jedí hodně kořeněná jídla a lidé s chronickým onemocněním se koření vyhýbají. Ale existuje molekulární mechanismus, který tento efekt vysvětluje,“ dodala. Ó. šéf ministerstva zdravotnictví.

Vysvětlila, že kapsaicin je látka, díky které jsou papriky pálivé. Působí na receptory na povrchu různých buněk: receptory bolesti, výstelku cév, hnědé tukové buňky a imunitní systém. Spouští signální kaskády uvnitř buňky, a tím zasahuje do řady procesů, jako je dělení buněk, vývoj cév nebo metabolismus.

Například kapsaicin ovlivňuje mechanismy vnímání tepla a bolesti. V důsledku toho si buňky zvyknou a stanou se necitlivými na skutečné signály bolesti. Mimochodem, proto si lidé na akutní zvykají a musí zvyšovat dávky. Navíc bolest z pepře způsobuje, že mozek uvolňuje endorfiny – neurotransmitery potěšení a úlevy od bolesti. Po ostrém jídle proto nastupuje euforie.

Pokud jde o srdeční onemocnění, Suprun poznamenal, že kapsaicin způsobuje, že cévní buňky uvolňují oxid dusný a expandují, což snižuje krevní tlak. To snižuje krevní tlak. Uvolňování oxidu dusného doprovází příjem nitroglycerinu, řepné šťávy nebo viagry. To je jedno z vysvětlení, proč červená paprika snižuje riziko úmrtí na kardiovaskulární onemocnění a pomáhá lidem se srdečním selháním cvičit déle.

ČTĚTE VÍCE
Jaké místo má medvědí česnek rád?

Suprun navíc zdůraznil, že kapsaicin podporuje hubnutí, snižuje chuť k jídlu a normalizuje metabolismus při cukrovce. Zvyšuje oxidaci tuků, zvyšuje citlivost na inzulín a normalizuje hladinu inzulínu. Kapsaicin se podílí na přeměně bílé tukové tkáně (zásob) na hnědou tukovou tkáň (která nás udržuje v teple). Mimochodem, podobný účinek má dlouhý pobyt v chladu a spaní v chladné místnosti. Proto se doporučuje zařadit červenou papriku do každodenního jídelníčku při metabolickém syndromu.

“To ale opět neznamená, že můžete jíst hranolky s horkou omáčkou a doufat, že vše bude v pořádku,” dodal úředník.

Poznamenala také, že červená paprika zabraňuje poškození žaludku, zejména při užívání nesteroidních protizánětlivých léků, jako je kyselina acetylsalicylová, nebo při infekci Helicobacter pylori, která způsobuje vředy. Pálivé papriky jsou také účinné při snižování zánětu v případech pankreatitidy.

„Červená paprika není lékem na rakovinu nebo pankreatitidu. Ale můžete to jíst – dietní doporučení při pankreatitidě omezují konzumaci alkoholu, tučných, sladkých a smažených jídel, ale doporučují zeleninu, ovoce a bobule, které jsou bohaté na antioxidanty. Nebojte se proto jíst kořeněná jídla, zásobit se červenou paprikou na chladnou zimu, zvykněte si zpochybňovat běžné mýty a hledejte odpovědi v medicíně a vědě založené na důkazech,“ uzavřel Suprun.

Starověké civilizace Mezoameriky používaly chilli papričky k trestání neslýchaných dětí a jako lék proti bolesti.

Vydala Ulyana Suprun Sobota 20. července 2019

  • Již dříve Ulyana Suprun vyvrátila běžné mýty o bobulích a také poskytla řadu tipů, jak je správně používat pro zdravotní přínosy.
  • Ulyana Suprun u příležitosti Světového dne zdraví Ukrajincům 7. dubna připomněla pravidla zdravého životního stylu.
  • Dříve Ulyana Suprun vysvětlila, jak a kolik bílkovin byste měli jíst, abyste byli silní a nesmutnili.