Petržel posiluje imunitní systém, zlepšuje zdraví kostí a očí a je dobrá pro ledviny, srdce a mozek. Žvýkání pár listů pomůže rychle osvěžit dech a odvary a oleje na bázi této rostliny se používají k péči o pleť a vlasy. Všechny blahodárné vlastnosti tohoto produktu řešíme s odborníky – dermatologem a výživovým poradcem.

  • Co je to petržel
  • Nutriční fakta
  • Výhody petrželky
  • Obsahuje antioxidanty
  • Posiluje kosti
  • Zlepšuje zrak
  • Podporuje činnost srdce
  • Bojuje s bakteriemi
  • Napomáhá funkci ledvin
  • Použití petrželky při vaření
  • Využití petržele v kosmetologii
  • Kontraindikace

Materiál komentovali: Alexandra Razarenova, dietoložka, nutriční terapeutka, terapeutka, členka Ruské unie odborníků na výživu, výživu a specialisty potravinářského průmyslu; Yuliya Galliamova, doktorka lékařských věd, profesorka katedry dermatovenerologie a kosmetologie, federální státní vzdělávací zařízení „Ruská lékařská akademie nepřetržitého odborného vzdělávání“

Co je to petržel

Podle jedné verze se v ruštině „petržel“ objevila vypůjčením slova, které pochází z latinského petroselinum („horský celer“).

Petržel je jasně zeleně kvetoucí rostlina s jemnou a mírně nahořklou chutí. Vědecky známý jako Petroselinum, patří do čeledi Umbelliferae. Existují dva hlavní druhy petržele, lišící se pouze vzhledem: kadeřavá neboli „francouzská“ a hladká, plocholistá nebo „italská“. Za jiný druh rostliny lze považovat mitsubu – japonský protějšek, s plochými listy, chuťově i vzhledem podobné evropské rostlině.

Petržel se připravuje čerstvá a sušená. Přidává se jako koření, podává se jako samostatná lehká svačina a používá se ke zdobení hotových pokrmů. Můžete jíst všechny části “zelené”: výhonky, stonek a kořen. Ta se vaří jako jiná kořenová zelenina, jako je mrkev a tuřín.

Vzhledem k jednoduché péči lze petržel pěstovat doma po celý rok.

Nutriční fakta

Petržel je nízkokalorický produkt, obsahuje mnoho užitečných látek, včetně vitamínů K, A a C.

Nutriční profil (na 100 g) [1]:

  • Kalorie – 36
  • Bílkoviny – 2,9 g
  • Tuk – 0,79 g
  • Sacharidy – 6,3 g
  • Vláknina – 3,3 g
  • Voda – 88 g
  • Vitamín C – 133 mg
  • Vitamín K – 1640 mcg
  • Vitamín A – 421 mgc
  • Vápník – 138 mg
  • Železo – 6,2 mg
  • Hořčík – 50 mg
  • Fosfor – 58 mg
  • draslík – 554 mg (16 %)
ČTĚTE VÍCE
Co dělat během bouřky u vaší dachy?

Petržel obsahuje organické kyseliny, flavonoidy, fytoncidy, rostlinnou vlákninu a silice. A také thiamin, riboflavin, niacin a kyselina listová.

Výhody petrželky

  • antioxidant,
  • lék proti bolesti,
  • protiplísňový,
  • diuretický,
  • antibakteriální atd.

Dietní vláknina a vláknina v petrželce zvyšují střevní motilitu. Je užitečný pro posílení kostí, udržení zdraví očí a prevenci nemocí. Zde jsou některá fakta o zdravotních přínosech petržele:

1. Obsahuje antioxidanty

Petržel má vysoký obsah antioxidantů známých jako flavonoidy. Dva hlavní ve složení rostliny jsou myricetin a apigenin [2]. Studie potvrzují roli myricetinu v antidiabetických, protinádorových, imunomodulačních a kardioprotektivních procesech [3].

Apigenin zlepšuje tvorbu neuronů a posiluje spojení mezi mozkovými buňkami. Díky tomu napomáhá koncentraci a stimuluje paměť. Řada výzkumníků považuje apigenin za nový nástroj k oddálení nástupu Alzheimerovy choroby nebo zpomalení její progrese [4].

2. Posiluje kosti

Vitamin K, který je obzvláště bohatý na petržel, pomáhá posilovat kosti a zvyšovat jejich minerální hustotu. Pokles posledně jmenovaných přímo souvisí s rizikem zlomenin, zejména u starších osob. Konzumace potravin s vysokým obsahem vitamínu K tuto možnost snižuje [5]. Jedna studie ukázala, že kontrolní skupina s vysokým příjmem vitaminu K měla o 22 % méně zlomenin kostí [6]. Petržel také obsahuje vápník, ergosterol a vitamín C, které společně pomáhají udržovat kosti silné [7].

3. Zlepšuje vidění

Tři karotenoidy v petržele – lutein, beta-karoten a zeaxantin – pomáhají udržovat zrak a udržovat vaše oči zdravé. Existují studie prokazující, že vysoký dietní příjem karotenoidů, zejména luteinu a zeaxantinu, snižuje věkem podmíněnou makulární degeneraci (VPMD) [8]. Betakaroten se v těle metabolizuje na vitamín A (neboli retinol), který chrání zejména oční rohovku a spojivku. Zlepšuje také noční a periferní vidění [9].

4. Podporuje práci srdce

Všechny stejné flavonoidy snižují oxidační stres a tím posilují zdraví kardiovaskulárního systému. Živiny v petrželce pomáhají snižovat krevní tlak a hladinu cholesterolu, posilují stěny cév.

Studie na více než 58 000 lidech zjistila, že skupina s nejvyšším příjmem kyseliny listové měla o 38 % nižší riziko rozvoje srdečních onemocnění [10].

5. Bojuje s choroboplodnými zárodky

Jako extrakt má petržel antibakteriální a protiplísňové vlastnosti. Řada studií (in vitro) prokázala, že v této formě petržel prokázala aktivitu proti bakteriím Staphylococcus aureus, které mohou způsobit zápal plic a meningitidu. Extrakt z petržele také pomáhá předcházet růstu bakterií v potravinách, jako jsou Listeria a Salmonella, které způsobují akutní otravu [11].

ČTĚTE VÍCE
Jak skladovat čerstvě nasolený pstruhový kaviár?

„Zvláštní pozornost ve složení petržele by měla být věnována eugenolu, esenciálnímu oleji s výrazným protizánětlivým účinkem. Umožňuje vám posílit imunitní systém a zvýšit odolnost vůči virovým onemocněním, což je zvláště důležité v období podzim-zima, “komentuje Alexandra Razarenova.

6. Pomáhá funkci ledvin

Petržel pomáhá zvýšit močení, snížit vylučování vápníku a zvýšit kyselost moči při léčbě ledvinových kamenů. Výzkum této problematiky u lidí je však stále omezený. Ale pokusy s potkany ukázaly, že skupina zvířat, kterým byl podáván extrakt z petrželových semen, vylučovala větší objem moči za den [12].

Použití petrželové natě petrželky při vaření

Petržel se kombinuje se všemi skupinami potravin, rostlinnými i živočišnými bílkovinami. Ideálními partnery na talíře pro petržel jsou kopr, zelená cibulka, bazalka. V zimě se bude ideálně kombinovat s fermentovanými potravinami, jako je kysané zelí, radí nutriční terapeutka Razarenová.

Petržel ve spojení s celerem podle odborníka posiluje potenci a prodlužuje její trvání.

„Pro léčebné účinky postačí konzumace 50 g petržele denně. Ale pokud k tomu nejsou žádné kontraindikace, “říká lékař.

Využití petržele v kosmetologii

Další použití petrželky je v maskách a pleťových vodách pro zlepšení pokožky obličeje. Všechny fondy lze rozdělit do dvou skupin: první jsou domácí masky, které jsou vyrobeny z listů rostliny; ty druhé jsou založeny na éterickém oleji, jehož zdrojem jsou kořeny, listy a semena petržele.

Předpokládá se, že takové produkty odstraňují pigmentaci pokožky, chrání ji před UV zářením, zmírňují podráždění a zarudnutí a mají také tonizující účinek.

Dermatologové však varují, že možnosti bylinné léčby jsou velmi omezené.

“Je možné dosáhnout mírného kosmetického efektu, který bude nesrovnatelný s moderními pečujícími přípravky,” říká dermatoložka Yulia Galliamova.

„Vnější použití petrželových produktů (odvary, silice) může snížit pigmentaci kůže, zesvětlit jednotlivá místa a hydratovat pokožku. Nedělejte si také iluze o tom, že esenciální oleje z bylin a zejména petrželky jsou pro pokožku bezpečné. Může se u nich vyvinout alergická reakce ve formě zarudnutí, olupování a svědění. V tomto případě je nutné opustit použití těchto prostředků, “varuje Julia.

Kontraindikace

Petržel je oficiálně uznávána jako bezpečná rostlina [13]. Možné nežádoucí reakce souvisí s alergiemi. Zvláště pokud existuje nesnášenlivost vůči ostatním členům deštníkové rodiny: mrkev, celer a fenykl.

ČTĚTE VÍCE
Jak správně kouřit horkým kouřem?

Podle Alexandry Razorenové je třeba jíst petržel, zejména ve velkých objemech, opatrně za následujících podmínek:

  • hypertenze
  • Hypotyreóza
  • dna
  • urolitiáza
  • brzké těhotenství
  • onemocnění jater a ledvin
  • při užívání léků na ředění krve.