Namáčení fazolí před vařením je nutností. Tento postup umožňuje neutralizovat nebezpečné sloučeniny. Navíc ponoření do vody pomáhá luštěninám zachovat si své prospěšné vlastnosti. Namáčení však musí být provedeno správně. Bohužel ne všechny hospodyňky to dělají bez chyb. Takže mnoho amatérských kuchařů nechává zeleninu přes noc v tekutině. To je velmi pohodlné, ale docela riskantní.

Hlavní pravidlo pro namáčení fazolí

Doba trvání postupu by neměla být delší než 10 hodin.

Proto je třeba namáčení luštěnin přes noc provádět opatrně.

Hospodyňka by měla postupovat takto: fazole namočte bezprostředně před spaním a vodu ihned po probuzení slijte. Pokud ale s procedurou začnete brzy nebo její dokončení o pár hodin odložíte, můžete narazit na jeden nepříjemný důsledek. Hovoříme o začátku fermentačního procesu. Po tomto samozřejmě není vhodné produkt používat. Pokud kuchař ví, že namáčení bude trvat dlouho, je nutné umístit nádobu s fazolemi na místo s nízkou teplotou a pravidelně měnit tekutinu.

Jak zkontrolovat stav fazolí

Chcete-li zjistit, zda zelenina zkvasila, musíte se podívat na stav tekutiny. Pokud jsou na povrchu vody viditelné malé bublinky a produkt se stal zdrojem kyselého zápachu, pak nechtěný proces s největší pravděpodobností již začal. Fazole můžete samozřejmě zalít čistou vodou a začít vařit. Je možné, že pokrm nebude pro tělo představovat nebezpečí. Ale stále to nestojí za riziko: fermentované fazole je vhodné vyhodit.

Autor: Kurčev Anton Zástupce hlavního redaktora
Související novinky:

poslední novinky

Jak chránit svého psa před klíšťaty: jmenované účinné metody

Meghan Markle se objevila na veřejnosti v plášti v hodnotě tisíců dolarů

Ministerstvo daní: musíte co nejdříve poskytnout finančním úřadům informace o příjmech

“Až na další oznámení.” Finsko prodloužilo uzavření hranic s Ruskem

Na území Vitebské oblasti bylo rozmístěno vojenské vybavení: co se děje

Film „Brother 3“ bude uveden na slavný filmový festival v Cannes

Hlavní novinky

Teplota vzduchu v Bělorusku byla v posledních deseti březnových dnech 5,1 stupně nad normálem

Za co se musíte každý den chválit: 3 věci – život bude jednodušší

Situace s dolarem se v Bělorusku nečekaně změnila: jak skončilo obchodování na BVSE 4. dubna

Jak připravit budoucího prvňáčka do školy: na to téměř všichni rodiče zapomínají

„Skuteční šťastlivci“: velké překvapení čeká na 2024 znamení zvěrokruhu v polovině dubna 4

Jak obrazy a plakáty ovlivňují výšku stropu: tento a 3 další způsoby, jak vizuálně zvýšit strop v budově z chruščovovské éry

Copyright © 2012-2024, UE “Media News”
(Osvědčení o státní registraci č. 191617892 ze dne 22.05.2014. května XNUMX).

ČTĚTE VÍCE
Jak zachránit ficus elastica?

Adresa sídla: 220123, Minsk, ulice Vera Khoruzhey 32a-2, kancelář 4
tel.8 (017) 270-16-21, e-mail: belnovosti.by@yandex.ru

Belnovosti je informační a zpravodajský portál zaměřený na rychlé zpravodajství o nejdůležitějších událostech politického, ekonomického, společenského, sportovního a kulturního života Ruska, Ukrajiny, Kazachstánu, Běloruska a světa.

Online publikace “Belnovosti.by” Osvědčení o státní registraci hromadných sdělovacích prostředků (masmédia) č. 2 ze dne 21.12.2018. prosince XNUMX, vydané Ministerstvem informací Běloruska.

Materiály stránek jsou určeny osobám starším 18 let (18+).

Informace zveřejněné na portálu Belnovosti jsou určeny výhradně pro osobní použití a nepodléhají žádné další reprodukci a/nebo šíření v jakékoli formě.
Reprodukce materiálů stránek je možná pouze s písemným souhlasem redakce portálu. Design a technologie stránek patří Media News Unitary Enterprise.

Ředitel UE “Media News” Svirshchevsky Sergey Frantsevich +375 (29) 707-14-75.
Šéfredaktor: Vitalij Aleksandrovič Kisternyj +375 (29) 630-33-04.

  • Redakční standardy
  • Kontakty
  • Редакция
  • Pomoc
  • Zásady ochrany osobních údajů
  • Zásady používání souborů cookie
  • Pravidla pro uživatele
  • Zásady zpracování osobních údajů
  • Podmínky použití
  • Mapa stránek

Používáme cookies. Používáním webu belnovosti.by souhlasíte se Zásadami souborů cookie

Fazole mungo, cizrna, několik druhů čočky a fazolí, hrách, sója, arašídy – rozmanitost luštěnin mi velmi pomohla, když jsem právě vyřadil ze stravy masné výrobky a první měsíce jsem hledal náhradu za kuřecí maso a houskové knedlíky. Pro jejich schopnost dokonale zasytit Arabové luštěniny dokonce nazývali „masem pro chudé“. Vegetariáni oceňují luštěniny pro vysoký obsah rostlinných bílkovin a vlákniny. Jako příklad se často uvádí dlouhotrvající Japonci, kteří milují sóju, nebo Indie, kde každý jí kitchari a další přílohy z luštěnin. Zároveň mohou být luštěniny obtížně stravitelné, což způsobuje nepohodlí a tíhu v žaludku. Uplatněním několika jednoduchých zásad můžeme zlepšit vstřebávání luštěnin a učinit je prospěšnějšími pro naše tělo.

“Hibernace”

Luštěniny, stejně jako ořechy, semena a zrna, obsahují inhibitory enzymů, které je udržují v klidu a brání jim v klíčení, dokud nedostanou dostatek vlhkosti. Tyto inhibitory mohou negativně ovlivnit trávení tím, že blokují naše trávicí a metabolické enzymy.
Obsahují také kyselinu fytovou, která v kombinaci s inhibitory dobře chrání zrna před sežráním zvířaty, takže jsou suchá a nestravitelná. Ve střevech může kyselina fytová narušovat vstřebávání vápníku, železa, hořčíku a zinku.

ČTĚTE VÍCE
Jak zalévat rostliny proti molicím?

✩ Pokud se suchá zrna jednoduše povaří, inhibitory a kyselina fytová nejsou neutralizovány a vykazují své negativní účinky. Při dobrém zažívání vám občasná konzumace luštěnin a obilovin nemusí ublížit. Pokud tvoří základ jídelníčku, stojí za to věnovat pozornost zlepšení jejich vstřebávání, což může každý z nás udělat ve vlastní kuchyni.

Vzbuď mě

Tradičně se obilí a luštěniny vždy namáčely nebo fermentovaly, než se z nich připravily cereálie, chléb nebo jiná jídla. Proces výroby kváskového chleba, klasický recept na tofu a sójový tempeh a namáčení mungo fazolí a čočky po dobu dvou až tří dnů v indické kuchyni jsou příklady moudrého přístupu k obilovinám a luštěninám.

Namáčení neutralizuje inhibitory enzymů a spouští tvorbu prospěšných enzymů, které zlepšují stravitelnost zrn. Během procesu namáčení také enzymy a laktobacily rozkládají a neutralizují kyselinu fytovou. Namočením fazolí do hrnce před vařením v podstatě simulujeme vstup zrna do vlhké půdy – zrno se probudí a jeho nutriční prvky se stanou aktivnějšími.

✩ Zničení většiny kyseliny fytové a neutralizace inhibitorů v obilovinách a luštěninách bude trvat minimálně 7 hodin. Fazole nebo čočka namočená přes noc se nejen lépe stráví druhý den, ale také se rychleji uvaří.

Namočte mě

  • Po umytí zrn naplňte fazole teplou pitnou vodou a nechte přes noc při pokojové teplotě.
  • Nejlepší je nechat pánev s namočenými zrny vedle radiátoru, protože na teplém místě probíhá proces „probuzení“ rychleji.
  • Pokud fazole namáčíte déle (2-3 dny), proplachujte je každých 7-8 hodin.
  • Před vařením je třeba scedit vodu, ve které byla zrna namáčená, a samotná zrna dobře propláchnout.

Koření!

Koření jako asafoetida, zázvor, černý pepř, kurkuma a koriandr zlepšují vstřebávání pokrmů z luštěnin. Zázvor lze přidat během vaření, buď suchý, nebo čerstvý.

A co sója?

Kromě lžíce sojové omáčky denně a misky miso jednou za měsíc nekonzumuji sóju ani sójové produkty. Tofu, které si můžete koupit v našich obchodech, a ještě více sójové klobásy a klobásy, se velmi liší od sójových výrobků, které jsou tradičně ceněné v Asii. Před svou popularizací na Západě nebyly sójové boby nikdy konzumovány v nefermentované formě. Klasická fermentovaná sójová omáčka, tofu, miso a tempeh – všechny tradiční asijské sójové pokrmy zahrnují dlouhý proces fermentace, aby se zlepšila vstřebatelnost.

ČTĚTE VÍCE
Jak vybrat správný kabelový kanál?

Sojové mléko nebo sójová omáčka a tofu v řetězcích restaurací z obchodu se nepřipravují podle tradiční receptury a sója neprochází procesem fermentace, takže zůstává stejně těžko stravitelná jako suché fazole.

✩ Sója obsahuje také fytoestrogeny, které při pravidelné konzumaci mohou negativně ovlivnit náš hormonální systém a potlačit naši reprodukční funkci. Doktorka Kaayla Daniel napsala celou knihu o dalších negativních důsledcích konzumace sóji „Skutečná pravda o sóji“.

Jak těžké je žít!

Nepamatuji si, že bych měl luštěniny přes noc namáčet a miluji chuť pohanky s běžnou sójovou omáčkou. Čočková polévka je pro mě sytou součástí oběda, ale ne nejzdravější. Po talíři čočky ale můžete na hlad na dlouhou dobu zapomenout. Horká miso polévka v japonské restauraci vás po studené ulici zahřeje, ale místo tofu si do salátu dám raději kozí sýr nebo avokádo.

Fotografie: Hortus Cuisine, Elene Usdin, Fitbody.ro, Getty Images