Jaké blahodárné vlastnosti má meloun, může tělu uškodit a jaký je denní příjem?

Co je užitečný meloun?

Elena Syurakshina
endokrinolog nejvyšší kategorie, kandidát lékařských věd, odborník na výživu

– Existuje poměrně rozšířený mýtus, že meloun je pro tělo těžký pokrm, ale ve skutečnosti tomu tak není. Je to téměř 90 % vody, obsahuje velmi málo kalorií (asi 35 kcal na 100 g), ale odborníci na výživu ji právem považují za výborný zdroj vitamínů a minerálů. Jaké prospěšné látky tedy meloun obsahuje?

Silikon je stavebním materiálem pro nervová vlákna v našem těle. Křemík navíc zlepšuje stav pleti, pomáhá předcházet vzniku vrásek a akné. Dostatečné množství křemíku v těle je klíčem ke zdravému, zdravému spánku a duševní pohodě.

Beta karoten Rostlinný pigment nacházející se v ovoci a zelenině, který jim dodává žlutou barvu. V roce 2006 byla v časopise HortScience publikována studie, která prokázala, že betakaroten v melounu je ještě vyšší než v jasně oranžových pomerančích. Meloun je lídrem v množství tohoto užitečného pigmentu mezi všemi melouny. Betakaroten je jedním z nejsilnějších přírodních antioxidantů, které zpomalují proces stárnutí a zastavují chronické záněty.

Kobalt – Reguluje mnoho procesů nervového systému, normalizuje metabolismus.

kyselina listová – obnovuje imunitu, podporuje činnost srdce a cév, zajišťuje tvorbu krvinek, podílí se na syntéze důležitých aminokyselin a je nezbytný zejména pro ženy v těhotenství.

vitamin C – pouhých 100 g melounu vám dodá téměř čtvrtinu doporučeného denního příjmu vitaminu C, který posiluje imunitní systém, chrání tělo před průnikem virů a bakterií, urychluje hojení ran, zpomaluje záněty.

Vitamíny skupiny B – látky životně důležité pro tělo, které se podílejí na metabolických procesech a tvorbě energie. Důležité pro práci kardiovaskulárního, nervového systému, gastrointestinálního traktu, stavu kůže.

Jak meloun působí na tělo?

  • Dobré pro srdce a cévy. Díky vysokému obsahu vitamínů a stopových prvků a nízkému obsahu kalorií má meloun příznivý vliv na zdraví kardiovaskulárního systému.
  • Podporuje vidění. Vitamin A (beta-karoten) je známý svými přínosy pro zdraví očí. Kdo tráví hodně času za obrazovkou monitoru, měl by do svého jídelníčku pravidelně zařazovat potraviny bohaté na betakaroten.
  • Prodlužuje mládí. Antioxidanty, na které je meloun dobrý, jsou nejúčinnější ze všech přírodních látek, které snižují oxidační stres, zpomalují záněty a omlazují naše buňky.
  • Umožňuje udržet váhu pod kontrolou. Nízkokalorický a vysoký obsah živin – perfektní kombinace pro ty, kteří si chtějí udržet štíhlou linii.
  • Podporuje trávení. Meloun obsahuje hodně vlákniny – rostlinných vláken, která nastartují práci střev. A v kombinaci s dostatkem vody je vláknina ještě účinnější. Meloun je velmi užitečný produkt pro ty, kteří mají často zácpu.
ČTĚTE VÍCE
Jaké je postavení zemědělce?

Kolik melounů můžete sníst za den?

Samozřejmě je potřeba zvážit celkovou skladbu vašeho denního jídelníčku, ale většinou lékaři nedoporučují překračovat denní dávku 300-500 g u zdravého dospělého člověka. Zároveň byste toto množství neměli sníst najednou – je lepší si ho rozdělit do 2-3 porcí během dne. Pro dítě je optimální množství melounu 20–100 g denně.

S jakými potravinami se melouny nespárují?

Ve středomořské kuchyni se meloun často snoubí s mořskými plody a šunkou. Z gastronomického hlediska jde o velmi povedenou kombinaci, přesto lékaři doporučují jíst meloun odděleně od ostatních produktů, aby si nevyprovokoval zažívací potíže.

Meloun byste rozhodně neměli jíst spolu s mléčnými a zakysanými mléčnými výrobky, taková kombinace pravděpodobně způsobí fermentaci a zažívací potíže. Meloun byste navíc neměli kombinovat s alkoholickými nápoji – efekt může být stejně nepříjemný.

Den vykládky na melounu

Je vykládání na melounech užitečné? V zásadě, pokud člověk takové dny pohodlně vydrží, tak úplně. V létě můžete takto vykládat jednou týdně. Nebo jednou za dva týdny. Mimochodem, takové vykládání je zvláště dobré pro hypertoniky: meloun má vynikající diuretický účinek a pomáhá udržovat krevní tlak pod kontrolou. Hypotonika, naopak, melounovou dietu je lepší odmítnout. Na základě množství sacharidů, které je doporučeno za den, můžete v den půstu sníst 1,5 kg melounu.

Přibližné denní menu na vykládce melounu vypadá takto:

  • K snídani 200 g melounu.
  • Na druhou snídani sklenici kefíru nebo neslazeného jogurtu.
  • K obědu vařená nebo pečená kuřecí prsa s rýží nebo pohankou.
  • Svačina – 300 g melounu.
  • Večeře – zeleninový guláš, zelený čaj a plátek melounu.

Vykládání melounu má kontraindikace. Mezi nimi je diabetes mellitus a některé patologie ledvin.

Jak může meloun ublížit tělu?

Meloun je jedním z nejužitečnějších a poměrně neutrálních produktů, takže pro jeho použití existuje jen málo kontraindikací.

  1. Diabetes. Meloun obsahuje poměrně hodně cukru, takže ti, kterým byla diagnostikována cukrovka, by ho měli užívat s velkou opatrností, pouze po poradě s lékařem. V žádném případě byste v letní sezóně neměli překročit porci 50-100 g maximálně 2-3x týdně.
  2. Nemoci trávicího traktu. Při diagnostikovaných onemocněních trávicího traktu v akutním stadiu by mělo být použití melounu opuštěno.
  3. Alergické reakce a individuální nesnášenlivost. Pokud si všimnete, že i když dodržujete pravidla, o kterých jsme hovořili výše, meloun způsobuje nepříjemné pocity při trávení, neměli byste ho jíst.
ČTĚTE VÍCE
Jak posílit kořenový systém sazenic?

Meloun během těhotenství a kojení

Meloun nemá zjevné kontraindikace pro užívání v těhotenství a při kojení, pokud je žena zdravá a miminko také nemá žádné nepříjemné vedlejší účinky. Ale přesto doporučuji těm, kteří čekají miminko nebo kojí miminko, aby se poradili s lékařem a sestavili jídelníček na základě těchto doporučení.

Je možné dávat meloun dětem?

Dětem lze podávat meloun od dvou let. Musíte začít s malým množstvím (20-30 g) a sledovat reakci těla. Pokud se meloun dobře vstřebává, nezpůsobuje alergickou reakci, lze postupně velikost porce zvyšovat až na 100 g.

Proč potřebujete umýt meloun, než ho nakrájíte?

Meloun je nutné před rozkrojením důkladně omýt a v žádném případě jej nekrájejte při nákupu ani jinak nepoškozujte kůrku dříve, než bude ovoce důkladně umyté. Faktem je, že na povrchu melounu mohou být patogenní mikrobi, kteří se tam dostanou ze země melounů, rukou sběračů, povrchu sousedních plodů atd. Mikroorganismy se začnou aktivně množit ve vlhkém a sladkém prostředí po získání uvnitř ovoce, a pak způsobit všechny druhy infekčních onemocnění, které jsou obvykle mylně považovány za příznaky otravy dusičnany nebo jinými údajně škodlivými chemikáliemi.

Jak skladovat celý a nakrájený meloun?

V pokojových podmínkách lze celý meloun skladovat asi týden, chraňte jej před přímým slunečním zářením a topnými tělesy, protože slunce a teplo mohou urychlit proces zrání.

Nakrájený meloun lze skladovat pouze v lednici, jinak dužina velmi rychle vyschne a stane se nevhodnou pro lidskou spotřebu. Kousky melounu by měly být umístěny v nádobě s pevným víkem nebo pokryty potravinářskou fólií – takto lze meloun skladovat až tři dny.

Plátky melounu lze zmrazit – v této podobě lze dužinu skladovat až rok při teplotě minus 18 stupňů.

Sledujte novinky, přihlaste se k odběru newsletteru.

Při citování tohoto materiálu je vyžadován aktivní odkaz na zdroj.