Kopr má své vlastní vlastnosti: jeho chuť se mění v závislosti na ročním období. V horkém létě tedy zhořkne a o něco méně aromatizuje a v chladném počasí zesílí jeho vůně a chuť.

Nutriční hodnota

Podle nutričních údajů jedna sklenice (9 g) čerstvého kopru obsahuje:

• sacharidy – 0,6 g;

• vitamin A – 675 IU/mezinárodních jednotek (14 % denní hodnoty);

• vitamin C – 7,4 mg (12 % denní dávky);

• kyselina listová – 13,1 mcg (3% denní hodnota);

• vápník – 18,2 mg (2% denní hodnota);

• železo – 0,6 mg (3% denní hodnota);

• hořčík – 4,8 mg (1% denní hodnota);

• draslík – 64,6 mg (2 % denní hodnoty);

• mangan – 0,1 mg (6% denní hodnota).

Čerstvý kopr je bohatý na mnoho živin, včetně vitamínů A, C, D, riboflavinu, manganu, kyseliny listové, železa, mědi, draslíku, hořčíku, zinku a vlákniny. Je také bohatý na antioxidanty, včetně:

• Flavonoidy

Výhoda: Snižuje riziko srdečních onemocnění a mrtvice. Aktivně se podílet na udržování zdraví mozku.

• Terpenoidy

Výhody: chrání před rozvojem onemocnění jater, srdce, ledvin a mozku.

• Třísloviny

Výhoda: působí antibakteriálně na organismus.

• Vitamín C

Výhody: pomáhá snižovat krevní tlak, podporuje zdravou pokožku a také procesy myšlení a paměti během stárnutí.

Výhody spotřeby

Kopr se obvykle používá jako koření nebo dekorace do jídel, takže jeho spotřeba je omezena na minimální množství. Výzkum přínosů čerstvého kopru je velmi omezený, většina se zaměřuje na jeho extrakt. Dostatečně vysoký obsah živin v produktu nám však umožňuje zvážit potenciální přínosy jeho konzumace:

Antibakteriální účinek

Éterické oleje v kopru působí antibakteriálně. Úspěšně bojují s potenciálně škodlivými bakteriemi Klebsiella pneumoniae a Staphylococcus aureus a jsou mimořádně užitečné při léčbě kašle a nachlazení, snižují celkovou slabost, únavu a zvyšují celkovou vitalitu organismu. Pro své antimikrobiální vlastnosti se rostlina používá také k léčbě a hojení ran.

Ulevuje od bolesti a zánětu

Díky silným analgetickým, protizánětlivým a analgetickým vlastnostem bioaktivních složek ve složení je kopr účinným lékem na bolest a zánět při artritidě a bolestech kloubů. Používá se také k léčbě svalových křečí, bolesti svalů a dalších zánětlivých situací.

ČTĚTE VÍCE
Proč kočka jí pokojové rostliny?

Kardiovaskulární ochrana

Flavonoidy obsažené v kopru chrání zdraví srdce díky svým silným antioxidačním a protizánětlivým vlastnostem. Studie na zvířatech navíc ukázaly, že extrakt z kopru snižuje hladinu cholesterolu a triglyceridů. Výsledky podobných studií na lidech jsou však smíšené.

Zmírňuje dýchací potíže

Kopr, který má silné protizánětlivé, antibiotické a antiastmatické vlastnosti, je tradičním lékem na všechny typy respiračních onemocnění. Pomáhá při léčbě rýmy, bolestí v krku, kašle, ale i příznaků chřipky, ředí částice hlenu v plicích, hrudníku a nosních dutinách, usnadňuje dýchání. Kopr je také užitečný k rychlému zmírnění neproduktivního kašle, astmatu a dalších onemocnění průdušek.

Zlepšuje zdraví kostí

Díky obsahu vápníku, železa, vitamínu D, thiaminu, riboflavinu a vlákniny zajišťují listy kopru správný růst a regeneraci kostních buněk, což přispívá k pozitivnímu strukturálnímu vývoji organismu. Jeho přidání do vaší každodenní stravy zlepšuje vstřebávání vápníku a snižuje ztrátu kostní hmoty, čímž předchází chronickým onemocněním, jako je osteoporóza.

Snižuje hladinu cukru v krvi

Přítomnost bioaktivní složky eugenol v listech kopru propůjčuje silné antidiabetické vlastnosti, které hrají klíčovou roli při snižování hladiny cukru v krvi. Konzumace zeleniny také aktivuje β-buňky slinivky břišní k produkci inzulinu, který pomáhá snižovat rozklad škrobu na glukózu a zabraňuje náhlým výkyvům cukru.

Pomáhá při trávení

Čerstvý kopr má schopnost snižovat tvorbu plynů v trávicím traktu, čímž snižuje plynatost a nadýmání. Hojnost vlákniny pomáhá stimulovat střevní motilitu, odstraňuje odpad z těla a je silným lékem na zácpu. Navíc antacidní vlastnosti kopru zabraňují nadměrné tvorbě kyselin v žaludku, což pomáhá při léčbě zažívacích potíží, vředů, gastritidy a podporuje lepší vstřebávání živin v těle.

Léčba nespavosti

Množství flavonoidů a vitamínů B v listech kopru z něj dělá všestranný přírodní lék na nespavost. Přidání zelené do každodenní stravy bude mít nejen uklidňující účinek na mozek a tělo tím, že aktivuje sekreci různých hormonů a enzymů, ale také sníží hladinu kortizolu, což pomůže zmírnit stres a zlepšit kvalitu spánku.

Rizika spotřeby

Podle vědců je kopr docela bezpečný, ale ve vzácných případech může vést k alergickým reakcím, nevolnosti, průjmu, svědění v ústech, kopřivce jazyka a otoku krku. Například lidé, kteří jsou alergičtí na mrkev, mohou také zaznamenat alergickou reakci na kopr.

ČTĚTE VÍCE
Kolik soli potřebujete k vaření sádla?

Dostat koprovou šťávu na kůži může způsobit podráždění a zvýšit vaši citlivost na slunce.

Jak přidat do jídelníčku

Kopr se snadno přidává do vaší stravy, protože dává pokrmům jedinečnou vůni a příjemnou chuť. Tuto všestrannou zelenou lze přidat do polévek, salátů, omáček, dresinků a pomazánek a do všech druhů masových a rybích pokrmů. Hodí se zejména k pokrmům z vajec a zelenině. A už jen zmínka o nových bramborách s čerstvým koprem vyvolává vlnu chuti!

Snítky čerstvého kopru jsou také skvělou ozdobou jídel a dodají extra barvu.

Tip: Živá chuť čerstvého kopru v pokrmu může být překonaná, pokud ho použijete příliš mnoho, takže je nejlepší přidávat tuto přísadu střídmě.

Je důležité si uvědomit, že čím déle kopr v pokrmu vaříte, tím více chuti a prospěšných živin ztratí. Proto ji přidávejte až na konci procesu vaření a je lepší ji jíst čerstvou.

Semena kopru, která se používají jako kořeněná přísada do koření, nálevů a marinád, se naopak při zahřívání stávají aromatičtějšími a chuťově bohatší. Proto se doporučuje je před přidáním do pokrmů lehce orestovat.

Zkuste připravit pokrmy z kopru podle receptů od BELTA+:

Jak skladovat kopr

Snítky kopru lehce postříkejte studenou vodou, zabalte je do papírové utěrky a poté je vložte do sáčku. V této podobě lze zeleninu skladovat v zásuvce na zeleninu v lednici až 1 týden.

Čerstvý kopr se také hodí k mražení. K tomu je třeba zelení nejprve umýt a vysušit a poté vložit do mrazicích sáčků. Trvanlivost zmrazeného kopru je 6 měsíců.

Jezte správně a buďte zdraví!

| Připravila Anastasia ZLOTNKOVÁ, BELTA+

| Foto: otevřené internetové zdroje.

PŘETISK TOHOTO MATERIÁLU (CELKU NEBO ČÁSTI) NEBO JINÉ POUŽITÍ TOHOTO MATERIÁLU JE ZAKÁZÁNO