Kysané zelí se vyskytuje v národních kuchyních mnoha národů. Toto zdravé a chutné jídlo má dlouhou historii: již ve 3. století před naším letopočtem. E. bylo krmeno dělníky, kteří stavěli Velkou čínskou zeď. Německé kysané zelí, korejské kimchi a polské bigos jsou známé po celém světě. Ale snad žádná jiná země nemá tolik jídel s kysaným zelím jako v Rusku a není náhodou, že si získalo takovou popularitu.

V tomto článku vám řekneme, jak je kysané zelí užitečné, co z něj lze připravit a kdo by tento produkt neměl zneužívat.

  • Obsah kalorií a nutriční hodnota kysaného zelí
  • Výhody zelí
  • Škodlivost kysaného zelí
  • Kysané zelí v kosmetologii
  • Lahodné pokrmy z kysaného zelí
  • Jak vyrobit kysané zelí doma
  • Jak vybrat kysané zelí
  • Jak skladovat kysané zelí
  • Populární dotazy

Obsah kalorií a nutriční hodnota kysaného zelí

Ve 100 g kysaného zelí:

  • 27 kcal;
  • 1,6 g bílkoviny;
  • 0,1 g tuku;
  • 5,2 g sacharidů.

Výhody zelí

Posiluje imunitu

Kysané zelí je výborný způsob, jak posílit imunitní systém. Je to zdravý fermentovaný produkt obsahující mnoho vitamínů a minerálů. Je zvláště bohatý na draslík, mangan a kyselinu listovou.

Kromě toho kysané zelí obsahuje velké množství vitamínu A a je bohaté i na vitamín C, který pomáhá posilovat imunitu zejména v zimním období.

Vitamin C se při vaření rychle rozkládá. Ale při fermentaci se to nestane a vitamín je zachován téměř celý.

Irina Kozlačková
Odborník na výživu

Zlepšuje funkci střev

Jedná se o dietní nízkokalorický výrobek, obsahuje poměrně hodně dietní vlákniny – 2,2 g na 100 g. Příznivě působí na střevní mikroflóru, jelikož obsahují probiotika.

Irina Kozlačková
Odborník na výživu

Snižuje hladinu cholesterolu v krvi

Kysané zelí pomáhá snižovat hladinu cholesterolu v krvi a zabraňuje rozvoji některých onemocnění, jako je rakovina tlustého střeva.

Kysané zelí prochází přirozenou fermentací bez použití octa. Kyselina mléčná produkovaná při fermentaci je prospěšná pro lidi s cukrovkou, snižuje hladinu cholesterolu v krvi a brzdí růst patogenních organismů ve střevech.

Irina Kozlačková
Odborník na výživu

Škodlivost kysaného zelí

Kysané zelí by neměli konzumovat lidé s diagnózou hypertenze.

Tento produkt obsahuje poměrně hodně soli. Jeho nadbytek může vést k zadržování tekutin, otokům a zvýšení krevního tlaku.

ČTĚTE VÍCE
Jak užívat cocklebur na problémy se štítnou žlázou?

Irina Kozlačková
Odborník na výživu

Lidé s onemocněním trávicího traktu by měli jíst kysané zelí s mírou, protože může způsobit zvýšenou tvorbu plynu.

Kysané zelí v kosmetologii

Kysané zelí obsahuje mnoho vitamínů a minerálů a také bakterie mléčného kvašení, které pomáhají zlepšovat kožní mikroflóru. Z tohoto produktu lze například vyrobit pleťovou masku.

face Mask

Smíchejte dvě lžíce nadrobno nakrájeného kysaného zelí se dvěma lžičkami medu a dvěma lžičkami zakysané smetany. Naneste na obličej a nechte působit 15-20 minut. Poté opláchněte teplou vodou.

Ruční vana

Z kysaného zelí si můžete udělat i koupel rukou. Do teplé vody přidejte sklenici kysaného zelí a míchejte 5-10 minut. Poté vložte ruce do vody na 10-15 minut. To pomůže zvlhčit a zjemnit pokožku.

Mléko na vlasové kořínky

Šťáva z kysaného zelí dokáže posílit vlasy a chránit je před vypadáváním vlasů. Chcete-li to provést, musíte jej vtírat do kořínků jednou nebo dvakrát týdně před hlavním šamponem. Aplikovaný „lotion“ by měl být ponechán 20 minut a poté vlasy důkladně opláchněte šamponem. Kromě toho tento postup pomůže zbavit se mastné seborey.

Pokud zaznamenáte příznaky jakékoli nemoci, neprovádějte samoléčbu – poraďte se s lékařem.

Lahodné pokrmy z kysaného zelí

Salát s kysaným zelím a jablky

Složení:

  • kysané zelí – 1 šálek;
  • jablko – 1 ks .;
  • mrkev – 1 ks;
  • olivový olej – 2 lžící l .;
  • jablečný ocet – 1 polévková lžíce l.;
  • sůl a pepř na dochucení.

Příprava:

  1. Zelí, jablko a mrkev nakrájíme na tenké plátky.
  2. Smíchejte s olivovým olejem, jablečným octem, solí a pepřem.
  3. Podávejte vychlazené.

Polévka s kysaným zelím a houbami

Složení:

  • kuřecí vývar – 1 l;
  • kysané zelí – 1 šálek;
  • čerstvé houby – 200 g;
  • brambory – 3-4 brambory;
  • cibule – 1 ks .;
  • rostlinný olej – 2 st. l;
  • sůl a pepř na dochucení.

Příprava:

  1. Cibuli a houby nakrájíme na tenké plátky.
  2. Smažte v rostlinném oleji do zlatohnědé.
  3. Brambory nakrájíme na malé kostičky a uvaříme je ve vývaru přivedeném k varu.
  4. Když jsou brambory téměř hotové, přidejte zelí, cibuli, houby, sůl a pepř a vařte na středním plameni do měkka.
  5. Podáváme horké.

Vinaigrette s kysaným zelím

Složení:

  • brambory – 3-4 ks .;
  • mrkev – 2 ks;
  • řepa – 1 ks .;
  • cibule – 1 ks .;
  • kysané zelí – 1 šálek;
  • rostlinný olej – 3 st. l;
  • jablečný ocet – 2 polévková lžíce l.;
  • sůl a pepř na dochucení.
ČTĚTE VÍCE
Kdy zasadit cibule allium?

Kysané zelí: recepty.
Foto Freepik/timolina

Příprava:

  1. Brambory, mrkev a řepu uvaříme, ochladíme a nakrájíme na kostičky.
  2. Cibuli nakrájejte nadrobno a smažte na rostlinném oleji do zlatova.
  3. Vychladlou zeleninu smícháme s osmaženou cibulkou a zelím.
  4. Přidejte jablečný ocet, sůl a pepř podle chuti. Míchat.
  5. Nechte vinaigrette několik hodin v chladničce.

Jak vyrobit kysané zelí doma

Složení:

  • čerstvé zelí – 1 kg;
  • sůl – 2 lžíce l.;
  • voda – 1 l;
  • česnek – 3-4 hřebíček;
  • bobkový list – 1 ks;
  • cukr – 1 lžička

Fotografie Istockphoto.com/Dmitrii Ivanov

Příprava:

  1. Zelí omyjte pod studenou vodou a odstraňte vnější listy. Nakrájejte na čtvrtiny a odstraňte stonky. Zelí nakrájíme na tenké plátky nebo kostičky.
  2. Nalijte vodu do velké nádoby a přidejte sůl. Kdo chce, může přidat i bobkový list, česnek a cukr.
  3. Do nálevu přidáme nakrájené zelí a promícháme. Nádobu se zelím umístěte na jeden až dva dny na chladné místo. V této době by mělo zelí začít kvasit a uvolňovat plyny.
  4. Po vykvašení zelí přendáme do skleněné nádoby a uložíme do lednice. Kysané zelí je připraveno ke konzumaci za dva až tři dny.

Jak vybrat kysané zelí

Zelí by mělo být světle žluté nebo světle zelené. Pokud má zelí tmavý nebo hnědý odstín, může to znamenat překyselení. Kysané zelí by mělo mít příjemnou, lehce nakyslou vůni. Pokud je zápach žluklý, produkt je zkažený.

Konzistence zelí by měla být pevná a křupavá. Pokud je měkký a vlhký, může to znamenat peroxidaci.

Chcete-li získat co nejvíce výhod z tohoto produktu, vybírejte kapustu bez konzervantů a umělých přísad.

Jak skladovat kysané zelí

Kysané zelí skladujte v chladničce při teplotě 0, +4 °C. Skladujte nejlépe ve skleněné nebo keramické nádobě s těsně přiléhajícím víkem. Při skladování kysaného zelí se vyvarujte kontaktu s kovovými předměty, protože mohou způsobit oxidaci a změnit chuť výrobku. Kysané zelí lze při dodržení správných skladovacích podmínek skladovat až několik měsíců.

Foto Istockphoto.com/vladimir soldatov

Populární dotazy

Může každý jíst kysané zelí?

Obecně platí, že kysané zelí je pro většinu lidí považováno za bezpečné. Lidé s určitými gastrointestinálními onemocněními však mohou při konzumaci kysaného zelí pociťovat nepohodlí.

ČTĚTE VÍCE
Jak zastavit růst borovice do výšky?

Zelí je hypoalergenní produkt, ale existuje malé procento lidí, kteří jsou na něj alergičtí. Pokud se po konzumaci zelí objeví alarmující příznaky (otoky, vyrážka, červené oči, nevolnost, průjem), poraďte se s alergologem.

Je to možné je kysané zelí každý den

Kysané zelí lze jíst každý den, ale stejně jako u všech potravin je třeba dodržovat střídmost. Kysané zelí obsahuje mnoho prospěšných látek, jako jsou vitamíny, minerály a antioxidanty, ale může obsahovat i vysoké množství soli. Konzumace tohoto produktu ve velkém množství může vést k přebytku soli v těle, což je zdraví škodlivé.

Co je lepší: čerstvé nebo kysané zelí?

Obě zelí obsahují mnoho užitečných látek, ale jejich složení a vlastnosti se liší. Čerstvé zelí je bohaté na vitamíny C, K, A, B6, vápník, železo, hořčík a další důležité prvky. Kysané zelí je bohaté na probiotika, která jsou prospěšná pro zdraví střev a imunitní systém. Fermentovaná zelenina navíc obsahuje více vitamínu C a antioxidantů než čerstvá.

Obě zelí lze zařadit do jídelníčku, ale konzumace kysaného zelí může být prospěšná zejména pro ty, kteří mají problémy s trávením nebo imunitním systémem.

Nyní máme komunitu VKontakte, kde říkáme vše o zdravém životním stylu, sdílíme tipy a životní hacky. Přihlaste se, abyste zůstali ve formě!