Hovězí a krůtí maso je klasifikováno jako dietní produkty. Používají se ve výživě lidí, kteří vyžadují speciální dietu, a jsou jako první zaváděny do přikrmování nejmenších dětí. Která z nich je nejužitečnější a zda produkty mají negativní vlastnosti, je popsáno níže.

Obecná charakteristika a rozsah použití hovězího a krůtího masa

Dnes je hovězí maso nejoblíbenější druh masného výrobku. Jedná se o produkt získaný po porážce dobytka. Chuťové a kvalitativní vlastnosti závisí na pohlaví zvířete, jeho věku a plemeni. Existují tři druhy hovězího masa:

  • Vyšší – kousky z hrudní kosti a zad, líný sval, filet, svíčková.
  • První – lopatka, rameno, bok.
  • Druhý – přední dřík, zadní dřík.

Chuťové vlastnosti produktu mohou být ovlivněny nejen pohlavím a plemenem krávy, ale také úroveň stresu, které dostala při porážce. V tuto chvíli zvíře produkuje hormony, které mohou výrazně zhoršit kvalitu masné vlákniny. Maso mladých krav do dvou let věku se nazývá telecí.

Čerstvé filé má následující vlastnosti:

  1. Jasná sytá barva.
  2. Vláknitá struktura.
  3. Mléčná vůně.
  4. Pružnost.
  5. V místě řezu se vlákna masa lesknou.
  6. Barva tuku je světlá, mléčná.

Hovězí maso je dobré pro všechny bez výjimky. Je součástí stravy pacientů s anémií z nedostatku železa, protože obsahuje genomové železo, které zvyšuje hladinu hemoglobinu.

Hovězí maso je předepsáno lidem trpícím nadváhou. Produkty nejvyšší a první kategorie jsou považovány za libové, mají nízký obsah kalorií a obsahují minimální množství tuku. Kromě toho je filet často předepisován pacientům s diabetem XNUMX. nebo XNUMX. typu a lidem s vysokým cholesterolem.

Dietní produkt je součástí složení stravy sportovce, zvláště pokud sleduje nabírání svalové hmoty a její kvalitu. Je také indikován pro ty, kteří pravidelně navštěvují posilovnu a provádějí silová cvičení. Dalším důvodem, proč by sportovci měli telecí maso zařadit do svého jídelníčku, je přítomnost látek, jako je kolagen a elastin. Tyto složky jsou zodpovědné za kvalitu vazů a šlach, zvyšují jejich pevnost a urychlují regenerační procesy po úrazech nebo chirurgických zákrocích.

Telecí maso je vhodné jako první krmení pro miminkaa je nezbytný i pro ženy během těhotenství a kojení. Nezpůsobuje alergie a nasycuje tělo velkým množstvím užitečných vitamínů a mikroelementů.

ČTĚTE VÍCE
Jak se zbavit pakomárů v přírodě?

Do kategorie patří i Turecko dietní produkty. Je součástí všech diet pro lidi trpící obezitou, protože má pouze kalorický obsah 194 kcal na 100 gramů masa. Kromě toho je složení bohaté na různé mikro a makroprvky, vitamíny, nasycené aminokyseliny. Masová vláknina obsahuje velké množství fosforu, srovnatelné s množstvím fosforu v rybách.

Krůtí produkty se používají ve stravě lidí trpících alergické reakce, protože protein tohoto ptáka nevyvolává tvorbu protilátek v lidském těle. Krůtí maso je vhodné nejen pro dietní, ale i sportovní a dětskou výživu. Krůtí maso by měli konzumovat lidé trpící na hypercholesterolémie. Při vaření se používají různé části jatečně upraveného těla drůbeže, protože tyto produkty se vyznačují vysokou rychlostí vaření a nevyžadují dlouhodobé tepelné zpracování, které ničí prospěšné látky ve složení.

Výhody hovězího masa

Hovězí a telecí maso má mnoho výhod a užitečných vlastností:

  • Nízké procento obsahu tuku, což umožňuje jeho konzumaci lidem s vysokým cholesterolem a hubnutím.
  • Nízký obsah kalorií – 106 kcal na 100 gramů.
  • Bohaté na vitamíny – draslík, vápník, sodík, hořčík, síra, železo, thiamin, riboflavin, kyselina nikotinová atd.
  • Podporuje nárůst svalové hmoty.
  • Zvyšuje hladinu hemoglobinu v krvi.
  • Nezpůsobuje alergie, což umožňuje použití u dětí starších 6 měsíců a kojících žen.
  • Posiluje imunitu.

Výhody krůty

Drůbeží maso má také řadu prospěšných vlastností:

  • Nízký podíl tuku, který řadí maso mezi dietní produkty.
  • Kalorická hodnota od 145 do 190 kcal na 100 gramů, v závislosti na části jatečně upraveného těla.
  • Velké množství různých prvků ve složení – železo, hořčík, selen, vitamíny skupiny B, fosfor, sodík a další.
  • Pomáhá zvyšovat krevní hemoglobin.
  • Nevyvolává alergické reakce, což umožňuje použití ve stravě malých dětí, těhotných a kojících žen.
  • Posiluje imunitní systém.
  • Lehce stravitelné.
  • Urychluje metabolismus.
  • Vyrovnává hormonální hladinu člověka díky tryptofan, nalezený v mase.
  • Bojuje proti nespavosti – Za to může i tryptofan.
  • Posiluje lidský pohybový aparát díky fosforu, který se ve velkém množství nachází v krůtím mase.
  • Posiluje kardiovaskulární systém.
  • Posiluje centrální nervový systém.
  • 200 gr. Krůtí maso obsahuje denní potřebu kyseliny nikotinové.
ČTĚTE VÍCE
Kdy se vysazují sazenice lípy?

Komu se nedoporučuje jíst dietní maso?

Při konzumaci hovězího se musíte řídit doporučené denní dávky. Nadměrná konzumace červeného masa může způsobit tvorbu ledvinových kamenů a vyvolat rozvoj dny. Hovězí maso druhé kategorie je dosti tučné, jeho konzumace je kontraindikována pro osoby trpící onemocněním kardiovaskulárního systému a vysokým cholesterolem. Pokud máte akutní gastritidu a akutní pankreatitidu, neměli byste jíst hovězí maso.

krůtí maso nemá prakticky žádné kontraindikace. Lidé trpící vysokým krevním tlakem by měli pokrmy z drůbeže solit co nejméně, protože toto maso obsahuje velké množství přírodní soli. Lidé trpící onemocněním ledvin mají kvůli vysokému množství bílkovin zakázáno jíst krůtí maso.

Kterému produktu byste měli dát přednost?

Hovězí a krůtí maso patří do kategorie zdravých dietních produktů, které může zařadit do jídelníčku téměř každý člověk. Pokud mluvíme o největších výhodách, pak je třeba dát přednost krůtímu masu z několika důvodů:

  • Maso obsahuje selen, který je považován za antioxidant a zabraňuje rozvoji rakoviny.
  • Velké množství hořčíku ve složení řídí činnost centrálního nervového systému.
  • Množství železa v krůtě je dvakrát vyšší než v hovězím mase.
  • Krůtí maso se rychleji vstřebává a je snáze stravitelné.
  • Jedna porce krůtího masa obsahuje denní dávku kyseliny nikotinové.
  • Krůtí maso se vaří rychleji, což znamená, že jeho prospěšné látky se nezničí při dlouhodobém vystavení vysokým teplotám.

Nedoporučuje se jíst červené hovězí maso lidem s vysokým cholesterolem. Výjimkou je filet, který bez tukových vrstev. Lidé trpící onemocněním ledvin mají zakázáno jíst jakékoli maso, protože velké množství bílkovin zvýší zátěž orgánů a povede ke zhoršení stavu.

Chcete-li zachovat všechny prospěšné vlastnosti masa, měli byste zvolit následující typ tepelné úpravy: vaření, dušení, dušení, pečení. Smažené maso se okamžitě změní ze zdravého produktu na nebezpečný produkt, který může poškodit lidské zdraví.