Česnek je jedním z nejoblíbenějších koření na světě. Kromě toho má tato rostlina širokou škálu prospěšných vlastností a aktivně se používá při léčbě a prevenci různých onemocnění. Jak jíst česnek, abyste z něj měli jen výhody, řekla Hlavní nezávislý odborník na terapii a všeobecnou lékařskou praxi ruského ministerstva zdravotnictví Oksana Drapkina.

Jaké jsou výhody česneku?

Česnek obsahuje velké množství vitamínů skupiny B a také celou řadu užitečných minerálů. Konkrétně 100 gramů této rostliny obsahuje 90 % denní potřeby kobaltu, 80 % chrómu, 41 % manganu, 36 % molybdenu, 26 % selenu, 18 % vápníku.

Za specifickou vůni a léčivé vlastnosti česneku je zodpovědná látka obsahující síru allicin a jeho deriváty, které se uvolňují při drcení česneku. Toto koření má antibakteriální vlastnosti, zejména snižuje počet bakterií způsobujících kazy v ústech. Ale údaje o jeho antivirových vlastnostech jsou stále nejednoznačné: laboratorní experimenty ukázaly, že česnek je schopen potlačit aktivitu mnoha virů, ale účinnost nebyla zaznamenána ve studiích na lidech.

Bylo zjištěno, že pravidelná konzumace česneku pomáhá mírně snižovat hladinu krevních lipidů, krevní tlak a sklon k tvorbě krevních sraženin. Účinné látky této rostliny navíc snižují účinek látek toxických pro játra a zpomalují rozvoj cirhózy. Také u lidí, kteří užívají česnek, odborníci zaznamenali snížené riziko rakoviny žaludku, tlustého střeva, prsu a děložního čípku.

Jaký je nejlepší způsob, jak jíst česnek?

Studie ukázaly, že antimikrobiální aktivita česneku klesá, když je skladován a zahříván. Proto se doporučuje jíst čerstvý česnek syrový, a pokud jej potřebujete ohřát, udělejte to maximálně pět minut během vaření.

Aby česnek přinesl výjimečné výhody, je důležité dodržovat při jeho konzumaci střídmost. Denní příjem tohoto produktu je 1-2 stroužky denně. Česnek aktivně stimuluje trávicí systém, takže při konzumaci ve větším množství a zejména nalačno může způsobit pálení žáhy, nadýmání a průjem i u lidí bez onemocnění trávicího traktu.

Pro zpestření jídelníčku si můžete udělat zdravou omáčku z pečeného česneku. Je perfektní k rybám, masu, zelenině nebo jako pomazánka na sendviče, poznamenává Drapkina. Na přípravu omáčky vezměte 3-4 celé hlavičky česneku, odřízněte vršky, poté pokapejte olivovým olejem a posypte trochou soli a pepře. Česnek by měl být pevně zabalen ve fólii a pečený při 200 stupních po dobu 35-40 minut. – dokud nezměkne. Po vytažení z trouby je potřeba nechat česnek vychladnout a upečené stroužky vymáčknout ze slupky. K nim je třeba přidat 100 ml rostlinného oleje, jemně nasekané bylinky (například petržel, koriandr, kopr, rozmarýn atd.), sůl a pepř podle chuti a poté promíchat do homogenní hmoty.

ČTĚTE VÍCE
Jak skladovat sušená dýňová semínka?

Někteří lidé používají česnekovou šťávu k léčbě rýmy, kůže a dalších onemocnění, vyrábějí z ní kapky nebo pleťové vody. Jak ale varuje lékař, taková šťáva je velmi žíravá a může způsobit poleptání kůže nebo sliznic.

Pro koho je česnek kontraindikován?

Česnek by neměli jíst ti, kteří trpí chronickými onemocněními trávicího systému, jako jsou žaludeční vředy, chronická pankreatitida, zánět žaludku. Nedoporučuje se užívat ani lidem se špatnou srážlivostí krve a před operacemi, protože látky v této rostlině silně ředí krev. Stejně jako každý produkt je česnek kontraindikován pro osoby s individuální nesnášenlivostí.

Zdroj: