Diabetes je chronické endokrinní onemocnění charakterizované zvýšenou hladinou glukózy v krvi. Obecným důsledkem nekontrolované cukrovky je zvýšená hladina krevního cukru a závažné cévní komplikace – poškození velkých cév srdce, mozku, tepen dolních končetin, ledvin a zrakového analyzátoru. Tyto komplikace jsou hlavní příčinou invalidity a mortality u pacientů s diabetem.

Mezi rizikové faktory diabetes mellitus patří: nízká fyzická aktivita, vzácná konzumace zeleniny/ovoce, dědičnost, věk >45 let, obezita, přítomnost arteriální hypertenze a diagnóza diabetes mellitus během těhotenství.

Studie medicíny založené na důkazech ukazují, že medikamentózní terapie v průběhu korekce onemocnění je horší než intenzivní dietní program a dobře navržená fyzická aktivita v kombinaci. Trvalé remise bez farmakologického zásahu lze dosáhnout snížením celkového příjmu kalorií o 624–700 kcal/den po dobu 8 týdnů.

Charakteristika makronutrientů ve stravě pro diabetes mellitus.

Třetina stravy by měla sestávat z potravin se zdrojem bílkovin, v případě komplikací s ledvinami by měla být kvóta bílkovin snížena. Mezi kompletní zdroje bílkovin patří libové maso (200g porce denně) nebo ryby (200g porce denně), mléčné výrobky (2 porce denně – jogurt, tvaroh), vejce (2-3 týdně), mořské plody (200g porce denně). den) – ideální zdroj bílkovin pro diabetiky.

Tuky by měly tvořit 30 % denního menu diabetiků. Živočišné tuky by měly být omezeny na 8-10 %, vyhýbat se transmastným tukům (rostlinné tuky s upravenou molekulární strukturou) a dodržovat denní dávku kvalitních nerafinovaných rostlinných olejů (olivový, řepkový, ořechový, máslo, luštěniny). – 2-3 polévkové lžíce denně, na základě zásad zdravé výživy.

Rozsáhlý systematický přehled neprokázal žádný vliv polynenasycených mastných kyselin (rostlinné oleje, ořechy) na rozvoj diabetes mellitus, metabolismus a hladinu glukózy.

Zároveň bylo u pacientů s diabetes mellitus se současnou vaskulární patologií prokázáno, že strava obohacená o polynenasycené a mononenasycené tuky (olivový, řepkový, kukuřičný, sezamový atd. oleje) může pomoci zlepšit kontrolu hladiny glukózy a lipidů v krvi. úrovně.

Role nízkosacharidové diety u diabetu zůstává nejasná. Nedávná metaanalýza zjistila, že účinky diet s nízkým a vysokým obsahem sacharidů na hladiny glukózy byly srovnatelné po 1 roce a neměly žádný významný vliv na tělesnou hmotnost nebo cholesterol v lipoproteinech s nízkou hustotou.

ČTĚTE VÍCE
Jaký je rozdíl mezi dřínem a šípky?

Zelenina, zelenina, ovoce a celozrnné výrobky

Zelenina, zelenina, ovoce a celozrnné výrobky by měly být součástí zdravé stravy pro lidi s cukrovkou. Současné směrnice Světové zdravotnické organizace definují poměr zeleniny a ovoce v denní stravě jako 4/1 porce. Za porci se považuje 1 ovoce, tzn. 4 zelenina a jedno ovoce denně. Mezi celozrnné výrobky patří obiloviny, které nejsou schopny zvýšit hladinu krevního cukru, jako jsou: bulgur, pohanka, černá rýže, quinoa, kroupy. Ve výjimečných případech jsou povoleny obilniny z ovsa a prosa. Neomezená zelenina. Přijatelná zelenina jsou rajčata, lilky, všechny druhy paprik, zelí všech odrůd, okurky, chřest, ředkvičky, tuřín.

Ořechy a luštěniny.

Konzumace ořechů u pacientů s diabetes mellitus zabraňuje zvýšení hladiny glukózy po jídle, snižuje oxidační stres a zánětlivé procesy, normalizuje hladinu lipidů a lipoproteinů a snižuje koeficient aterogenity. Konzumace ořechů může pomoci účinně kontrolovat váhu u pacientů s cukrovkou. Dalším pozitivním účinkem ořechů je jejich příznivý vliv na cévní stěnu díky vysokému obsahu L-argininu. Mezi luštěniny, které doporučujeme, patří čočka, hrách a fazole.

Pití více než 4 šálků kávy denně je spojeno s nižším rizikem kardiovaskulárních komplikací u lidí s cukrovkou. Výjimkou je káva vyrobená varem mleté ​​kávy, která zvyšuje hladinu cholesterolu. V metaanalýze observačních studií byla zvýšená spotřeba kávy nebo čaje spojena se sníženým rizikem rozvoje diabetu.

Užívání vitamínů a mikroprvků snižuje riziko rozvoje diabetu a kardiovaskulárních komplikací u pacientů s diabetem.

selen nezbytné k ochraně buněk před poškozením volnými radikály, posílení imunitního systému a prevenci vaskulárních komplikací diabetu (jako je diabetická retinopatie, onemocnění periferních tepen). Mezi zdroje selenu pro pacienty s diabetem patří libové maso, pelagické ryby (huňáček, sleď, sleď, makrela, kranas) a luštěniny (fazole).

Zinek je součástí více než 40 důležitých enzymů, inzulínu (hormonu, který řídí hladinu cukru v krvi), účastní se metabolických procesů a chrání lidské srdce a cévy. Hlavními zdroji zinku jsou slunečnicová a dýňová semínka, naklíčená pšeničná zrna, hovězí játra, některé druhy ryb (ančovičky, podustva, kapr), luštěniny, ořechy a mořské plody.

Chrome upravuje glukózovou toleranci, je nezbytný pro přechod inzulínu na jeho aktivní formu, zvyšuje citlivost tkání na hormon, snižuje potřebu inzulínu u pacientů s diabetem. Vysoký obsah chromu mají ryby (tuňák, makrela, huňáček), krevety, hovězí maso, kuřecí maso – produkty doporučované při cukrovce.

ČTĚTE VÍCE
Jak můžete zabalit palačinky?

Mangan podporuje regulaci krevního cukru, podílí se na syntéze inzulínu, neurotransmiterů, metabolismu lipoproteinů, růstových faktorů, stabilizuje antioxidační obranný systém. Dostatečné množství manganu, které je pro diabetiky bezpečné, obsahují ořechy (vlašské ořechy, mandle, pistácie, borovice), luštěniny (cizrna, fazole, čočka, hrách), bylinky (kopr, bazalka), rajčata, zelený čaj.

Menší sloučeniny u diabetes mellitus.

Minoritní sloučeniny jsou rostlinné složky potravy, které snižují hladinu cukru nebo ovlivňují metabolismus inzulínu a citlivost tkání a orgánů na něj. Patří mezi ně: skořice, listy břízy, hloh, brusinka, rybíz, černý bez, kopřiva, jalovec (ovoce), lékořice, chřest atd. Drobné sloučeniny lze přidávat jako koření do jídel nebo používat jako bylinné čaje.

Studie medicíny založené na důkazech ukazují, že léčba diabetes mellitus pomocí dietoterapie není záležitostí specifických diet a určitých diet, ale výsledkem používání moderního systému zdravé výživy, skládajícího se z komponentů, které neumožňují zvýšení v hladinách krevního cukru, podporují metabolické procesy inzulínu, neuro- a angioprotekci.

Materiál připravila státní rozpočtová instituce „VRTSOZ a MP“.

– Fazole jsou bohatým zdrojem bílkovin, škrobu, některých nenasycených mastných kyselin, dietní vlákniny, esenciálních aminokyselin (mezi nimi např. lysin, který se nenachází ve většině obilovin). Fazolová semena mají navíc ve srovnání s jinými luštěninami nejvyšší obsah minerálních látek a vitamínů: například vitamíny C, B1, B3, B6, B2, draslík, fosfor, hořčík, vápník a sodík.

Užitečné vlastnosti fazolí

Kontrola glukózy v krvi. Fazole mají nízký glykemický index a po konzumaci nevyvolávají prudké výkyvy hladiny cukru v krvi, což je velmi důležité pro lidi s cukrovkou. Rychlost nárůstu koncentrace glukózy v krvi je přitom mnohem nižší než u jiných nejběžnějších zdrojů sacharidů. Vědecké studie potvrzují schopnost luštěnin snižovat riziko cukrovky II. typu odstraněním inzulinové rezistence.

Zlepšení práce kardiovaskulárního systému. Fazole jsou bohaté na omega-3 mastné kyseliny. Vědci spojují zařazení tohoto produktu do stravy s normalizací ukazatelů lipidového profilu a snížením rizika kardiovaskulárních onemocnění. Kvůli nižší hladině cholesterolu v krvi jsou mnohem méně časté například ischemická choroba srdeční a infarkt myokardu. Tento fazolový produkt je mimo jiné bohatý na hořčík a draslík, které uvolňují svaly stěn tepen a snižují krevní tlak. Závěr: Těm, kterým již byla diagnostikována srdeční choroba, a těm, kteří jsou ohroženi, se doporučuje jíst fazole.

ČTĚTE VÍCE
Lze popínavé fazole ořezávat?

Pomoc těm, kteří drží dietu. Byla zjištěna přímá pozitivní úměra mezi množstvím konzumace luštěnin a snížením pravděpodobnosti rozvoje obezity. Zařazení fazolí do jídelníčku čtyřikrát týdně vede k výraznému snížení tělesné hmotnosti. Tento pozitivní efekt je pravděpodobně způsoben změnou koncentrace hormonů sytosti v krvi a zrychlenou destrukcí buněk tukové tkáně. Určitou roli hraje také vláknina, která normalizuje motorickou aktivitu gastrointestinálního traktu, zlepšuje vstřebávání různých živin, omezuje vstřebávání sacharidů a také nízký obsah kalorií v samotném produktu.

Výhody pro imunitu. Nutno podotknout, že síra obsažená v červených fazolích má pozitivní vliv na imunitní systém a zvyšuje odolnost organismu vůči infekcím, což je důležité zejména při sezónních onemocněních a epidemiích. Antioxidační vlastnosti urychlují vylučování toxinů z těla a také zlepšují celkové zdraví imunitního systému.

Vysoký obsah vlákniny. Fazole obsahují velké množství vlákniny. Rostlinná vláknina má příznivý vliv na stav trávicího systému, pomáhá čistit střeva, odstraňuje nahromaděné toxiny a toxiny z těla. Jen jedna sklenice fazolí obsahuje vaši denní potřebu vlákniny. Studie také prokázaly, že díky vysokému obsahu vlákniny jsou fazole schopny snižovat hladinu „špatného“ cholesterolu, zvyšovat „dobrý“ cholesterol a pozitivně ovlivňovat rizikové faktory metabolického syndromu, čímž snižují pravděpodobnost srdečních onemocnění, cukrovky a obezity.

Antioxidační aktivita. Fazole mají vysokou antioxidační aktivitu díky fenolovým kyselinám, flavonoidům a tříslovinám. Tato aktivita je způsobena především redukční schopností polyfenolů, protože hrají důležitou roli při neutralizaci volných radikálů a potlačení oxidace lipidů. Antioxidační aktivita se zpravidla zvyšuje při trávení a vstřebávání fazolí v gastrointestinálním traktu. Díky kyselému prostředí žaludku se lépe uvolňují fenolické sloučeniny a také kyselé prostředí přispívá k vyšší rozpustnosti polyfenolů spolu se škrobem a bílkovinami.

Výhody fazolí pro ženy a muže

pro ženy. Vysoká koncentrace vápníku a hořčíku zlepšuje stav vlasů a nehtů, což je důležité zejména pro něžné pohlaví. Arginin obnovuje a udržuje reprodukční funkce, zatímco kyselina listová přispívá ke správnému vývoji plodu v těhotenství a snižuje riziko předčasného porodu. Fazole lze také použít jako základ pro přípravu různých kosmetických pleťových masek, které mají výživné, hydratační a anti-aging vlastnosti.

pro muže. Luštěniny obsahují vlákninu a antioxidanty, které mají čistící vlastnosti. Fazole zabraňují rozvoji obezity a zvýšení „špatného“ cholesterolu v krvi, a to se nejčastěji vyskytuje u mužů. Pravidelná konzumace fazolí může také zlepšit potenci, obnovit genitourinární funkce a normalizovat hormonální systém.

ČTĚTE VÍCE
Jak uchovávat těsto přes noc?

Kdo by neměl jíst fazole?

  • Fazole jsou potravinou s vysokým obsahem bílkovin. Nadměrný příjem bílkovin v těle může vyvolat procesy rozkladu a fermentace ve střevním lumen, což způsobuje vedlejší účinky ve formě průjmu, nadýmání a zvýšené tvorby plynu.
  • Nezapomeňte na alergické reakce. Ve většině případů jsou způsobeny senzibilizací (přecitlivělostí) těla na rostlinné bílkoviny. Mohou se projevovat různými způsoby, způsobit vyrážku, zarudnutí, nevolnost, dušení a mnoho dalšího.
  • Obecně platí, že abyste se vyhnuli nepříjemným vedlejším účinkům při konzumaci fazolí, neměli byste sníst více než 120-150 g denně.

Jak vařit fazole, zachovat jejich užitečné vlastnosti?

Nejlepší způsob, jak uvařit fazole, je uvařit je ve velkém množství vody. Smažení a pečení v troubě by mělo být opuštěno, protože při této variantě vaření se ztratí téměř všechny chuťové vlastnosti a živiny. Před vařením fazole důkladně propláchněte pod studenou tekoucí vodou a namočte je na 4-6 hodin. Bez namáčení není možné se zbavit toxických látek, kromě toho se výrazně prodlouží doba vaření a čím delší je tepelné zpracování jakéhokoli produktu, tím méně účinných látek v něm zůstane. Voda na namáčení by měla mít pokojovou teplotu. Po namočení slijte vodu a fazole znovu propláchněte. Poté se fazole zalijí studenou vodou, přivedou k varu a poté se dusí do měkka.

Sledujte novinky, přihlaste se k odběru newsletteru.

Při citování tohoto materiálu je vyžadován aktivní odkaz na zdroj.