Zvýšenou hladinu glukózy v krvi má téměř 20 % Rusů. Není však dostatečně vysoká, aby splnila kritéria pro diabetes. Tento stav se nazývá prediabetes. Je charakteristický pro komplex metabolických poruch – metabolický syndrom. Často způsobuje hromadění nadváhy kolem pasu, stejně jako zvýšení hladiny cholesterolu v krvi a krevního tlaku. Endokrinolog v našem lékařském centru poskytuje doporučení, která vám pomohou tento stav zvládnout.

Vznik těchto poruch je založen na inzulínové rezistenci – stavu provázeném rozvojem imunity v buňkách těla vůči inzulínu, který je produkován slinivkou břišní. Tento stav je však reverzibilní, protože jeho hlavními rizikovými faktory jsou sedavý způsob života a nadměrný příjem tuků.

Změnou životního stylu, zejména zvýšením fyzické aktivity a zahájením dodržování zásad zdravé výživy, můžete příznivě ovlivnit metabolismus sacharidů a tuků a následně snížit hladinu glukózy a „zlého“ cholesterolu v krvi. Existuje například řada potravin, které pomáhají snižovat hladinu cukru v krvi. Jaké potraviny tedy snižují hladinu cukru v krvi? O tom se bude dále diskutovat.

Voda

Když máte žízeň, musíte se bezpochyby napít vody. Voda pomáhá předcházet dehydrataci a pomáhá ledvinám odstraňovat přebytečný cukr močí. Je známo, že nedostatečný příjem vody zvyšuje riziko rozvoje hyperglykémie (stav, který je spojen se zvýšením hladiny glukózy v krvi).

Vlákno

Mezi potraviny, které snižují hladinu cukru v krvi, patří rozpustná a nerozpustná vláknina. Pomáhají vázat a odstraňovat přebytečný „špatný“ cholesterol z těla, zlepšují funkci střev a hubnou. Navíc díky nim můžete zpomalit vstřebávání sacharidů a cukru, a tím pozitivně ovlivnit hladinu glukózy v krvi a zabránit rozvoji cukrovky 2. typu. Zvláště účinná je rozpustná vláknina, která se nachází v ovsu, luštěninách, jablkách a citrusových plodech.

Рыба

Ryby přímo neovlivňují hladinu cukru v krvi. Je ale výborným zdrojem kvalitních bílkovin, které zvyšují sytost a pomáhají snižovat příjem sacharidů. Dalším důvodem, proč mezi potraviny snižující hladinu cukru v krvi při cukrovce patří také ryby, je zvýšené množství nenasycených mastných kyselin v nich, které mohou snížit hladinu „špatného“ cholesterolu.

Listová zelenina

Listová zelenina je stále oblíbenější. Kromě různých druhů salátů zabírá místo na stolech stále častěji mangold, kapusta a špenát a microgreens. Tyto produkty obsahují kromě vlákniny působivé množství antioxidantů a hořčíku, které snižují hladinu cukru v krvi. Bylo prokázáno, že nedostatečný příjem hořčíku zvyšuje riziko vzniku inzulinové rezistence a cukrovky 2. typu.

ČTĚTE VÍCE
Proč prasátko lže a třese se?

Черника

Mezi potraviny, které snižují hladinu cukru v krvi, patří různé pestrobarevné bobule, včetně borůvek. Mezi jejich výhody patří blokování některých trávicích enzymů a inhibice vstřebávání sacharidů. Kromě toho konzumace těchto bobulí pomáhá předcházet náhlým skokům hladiny cukru v krvi po konzumaci škrobových potravin. Podle výsledků velké studie provedené ve Spojeném království můžete konzumací potravin, které obsahují flavonoidy, snížit riziko vzniku inzulínové rezistence. Za zmínku také stojí nepřítomnost přebytečného cukru v těchto bobulích a ovoci, což jim umožňuje zcela nahradit dezert pro lidi, kteří jsou náchylní k obezitě a omezují sacharidy ve své stravě.

Co dělat, když se změnil váš životní styl, ale nedosáhlo se žádného výrazného efektu?

V tomto případě můžeme jen doporučit kontaktovat naše lékařské centrum Heratsi, endokrinologa (v Zapadném a v Alexandrovce). Řekne vám, jak snížit hladinu cukru v krvi, jaké léky můžete k tomuto účelu použít a snížit rizika nežádoucích účinků. Řešení tohoto problému nedoporučujeme odkládat. Zde můžete získat všechny testy a získat vysoce kvalitní rady ohledně zotavení.

Cenu služeb zdravotnického střediska si můžete prohlédnout v sekci „Cena“ nebo zavolat na 7hodinovou horkou linku +863 (320) 19-87-XNUMX.

Zvýšená hladina krevního cukru (glukózy) je pozorována v důsledku nedostatku hormonu slinivky břišní (inzulínu) v těle nebo inzulínové rezistence (imunita tkání vůči inzulínu), která je doprovázena porušením všech typů metabolismu, zejména uhlohydrátů.

  • omezit lehce stravitelné sacharidy, živočišné tuky
  • snížit příjem kalorií, pokud máte nadváhu,
  • dodržovat dělenou stravu (5-6x denně),
  • používat potraviny s nízkým (méně než 55) glykemickým indexem (GI), který charakterizuje jejich schopnost zvyšovat hladinu cukru v krvi ve srovnání s
    pšeničný chléb v množství odpovídajícím 50 g sacharidů. Dieta s nízkým GI zahrnuje konzumaci velkého množství zeleniny, ovoce a hrubozrnných produktů.

Glykemický index některých skupin potravin:

Cereální produkty:
Pšeničný chléb – 100,080 XNUMX
Chléb z pšeničných otrub – 80,0
Žitný chléb – 53,0
Müsli – 85,0
Kukuřičné vločky – 121,0
Pohanka – 62,5
Kroupy – 68,6
Rýže – 88,0
Jáhly – 90,8
“Herkules” – 86,0
Těstoviny – 64,0
Špagety (vermicelli) – 60,3

Zelenina a luštěniny:
Brambory (šťouchané) – 100,0
Brambory (pečené) -121,0
Mrkev – 133,0
Červená řepa – 93,0
Fazole – 43,4
Čočka – 44,4
Hrách 51,0
Zelený hrášek – 74,0

ČTĚTE VÍCE
Proč je chobotnice tvrdá?

Ovoce
Banány – 83,0
Třešeň – 32,0
Grapefruit – 36,0
Hruška – 54,0
Kiwi – 75,0
Mango – 80,0
Švestka – 34,0
Jablka – 52

Mlékárna
Plnotučné mléko 44,0
Nízkotučné mléko – 46,0
Zmrzlina – 84,0
Jogurt s cukrem – 48,0
Jogurt se sladidlem – 27,0

Nápoje:
Nealkoholické nápoje se sladidlem – 6,2
Pomerančový džus bez cukru – 74,0
Jablečná šťáva bez cukru – 58,0

Rafinované cukry lze nahradit nízkokalorickými sladidly (aspartam, cyklomát, sacharin atd.). Používání sladidel (xylitol, sorbitol, fruktóza), která mají dostatečný kalorický obsah, je při současné obezitě omezeno.

Chléb a chlebové výrobky: chléb, hlavně žito, otruby, celozrnné.

Základem polévek je především zeleninový vývar; ve slabém masovém a rybím vývaru 1-2x týdně.

Pokrmy z masa a drůbeže (hovězí, telecí, libové vepřové, drůbež, králík) vařené a želé.

Rybí pokrmy: z nízkotučných odrůd (cand, treska, štika, navaga, kapr) ve vařené a želé formě.

Jídla a přílohy ze zeleniny a listové zeleniny (bílé zelí, květák, hlávkový salát, rutabaga, ředkvičky, okurky, cuketa, brambory, řepa, mrkev) vařené, syrové a pečené.

Jídla a přílohy z obilovin, luštěnin a těstovin: v omezeném množství.

Pokrmy z vajec: ne více než 1 ks. za den ve formě omelet nebo na měkko, stejně jako v jiných pokrmech.

Kyselé a sladkokyselé odrůdy ovoce a bobulovin (Antonovská jablka, citrony, pomeranče, červený rybíz, brusinky atd.) denně v syrové formě, ve formě kompotů se sladidly.

Mléko, mléčné výrobky a pokrmy z nich: mléko, kefír, jogurty, tvaroh, vč. ve formě tvarohu, tvarohových koláčů a pudinků; sýr, zakysaná smetana, smetana v omezeném množství.

Omáčky a koření: jemné omáčky na bázi zeleninového vývaru, rajčatové pyré, s kořeny, mléčné.

Předkrmy ve formě salátů, vinaigrettes, želé nízkotučných ryb.

Nápoje: čaj, čaj s mlékem, slabá káva, rajčatová šťáva, ovocné a bobulovité šťávy z kyselých odrůd bobulí a ovoce. Celková tekutina (spolu s polévkou, mlékem, jogurtem, kompotem, nápoji) 5-6 sklenic denně.

Tuky: máslo, rostlinný olej pouze 30 g denně.

Zakázáno: sladkosti, čokoláda, cukrovinky, pečivo, džem, med, zmrzlina atd.; jehněčí a vepřový tuk; pálivé, kořeněné, uzené a slané občerstvení a pokrmy, pepř, hořčice; alkoholické nápoje; hrozny, banány, rozinky.

ČTĚTE VÍCE
Jaké jsou nejdražší kočky?

Přibližná sada produktů pro daný den
Máslo 10 g
Mrkev 75 g
Rostlinný olej 20 g
Brambor 200 g
Mléko 200 g
Zelí 250 g
Tvaroh 50 g
Rajčata 20 g
Maso 100 g
Ostatní zelené 25 g
Ryby 100 g
Jablka 200 g
Jogurt, kefír 200 g
Ovesné vločky 50 g
Zakysaná smetana 20 g
Žitný, otruby nebo celozrnný chléb 200 g
Vejce 1 ks.

Sestavu produktů lze měnit s ohledem na jejich obsah sacharidů a měly by se používat tzv. chlebové jednotky. Jednotku chleba (20 g bílého chleba nebo 12 g sacharidů) lze nahradit 25 g černého chleba, 15 g ovesných vloček, rýže, krupice, 60-70 g brambor, 150-220 g pomerančů nebo mandarinek, 150 g jahod, 150- 170 g mrkve, 380 g rajčat.

Ukázka jednodenního menu:

snídaně
Vařené maso – 50 g s pohankovou kaší (200 g).
Salát z červené řepy a jablka – 150 g. Čaj s mlékem – 200 ml.

Druhá snídaně
Jablko je čerstvé.

Oběd
Vegetariánský boršč se zakysanou smetanou ½ talíře – 250g.
Vařený hovězí stroganov (50g) s dušeným zelím (100g).
Jablečná pěna se sladidlem – 200 ml..

Odpolední občerstvení
Šípkový odvar – 200 ml.

Večeře
Zelný řízek bez soli – 150g.
Lapshevnik s tvarohem – 150 g. Čaj – 200 g.

V noci
Kefír – 200 g.

Celý den:
Žito, otruby nebo celozrnný chléb – 200 g