Rostlinné nápoje, na rozdíl od stereotypů, nejsou jen pro vegetariány nebo lidi s intolerancí laktózy. Mandlové mléko je relativně levné ve srovnání s jinými nemléčnými alternativami kravského mléka. Má příjemnou chuť a dlouhou trvanlivost, toto mléko zpestří váš obvyklý jídelníček. Rostlinný nápoj se sice nazývá mléko, ale s tím obvyklým nemá nic společného, ​​ale zároveň je v něm mnoho užitečných látek.

Složení a kalorie

Výhodou mandlového mléka je, že neobsahuje žádný cholesterol. Neobsahuje téměř žádné nasycené tuky – pouze 2 % denní hodnoty. Pro lidi s intolerancí laktózy bude rostlinné mléko alternativou ke kravskému mléku. Mléko se připravuje z mletých mandlových jader a čištěné vody. Mandlové mléko má jemnou sladkou chuť s neutrálním ořechovým zápachem.

Jaké jsou výhody pro lidský organismus?

Mandlové mléko obsahuje celou řadu vitamínů: B2, B12, D a E. Vitamín B2 je dobrý pro zrak, jeho nedostatek poškozuje kůži a sliznice. Vitamin B12 se podílí na metabolismu a vitamin E je antioxidant, který je zodpovědný za fungování srdečního svalu a gonád. Mandlové mléko je oblíbené mezi vyznavači rostlinné stravy. Jeho chuť matně připomíná kravské mléko a stejně jako přírodní mléko se přidává do cereálií, čaje, kávy a cereálií.

pro ženy

Vitamíny B a vitamín E v mandlovém mléce jsou velmi prospěšné pro zdraví žen. Pomáhají vyrovnávat se s hormonální nerovnováhou a nepravidelnými cykly a podporují normální fungování reprodukčního systému.

Mandlové mléko má nižší obsah kalorií než mléko kravské kvůli nedostatku živočišných tuků. Průměrný obsah kalorií mandlového mléka v čisté formě je 55 kcal na 100 gramů, zatímco běžné mléko obsahuje až 80 kcal.

pro muže

Zinek v mandlovém mléce podporuje hladinu testosteronu v mužském těle. Testosteron je hlavní mužský hormon, který je zodpovědný za sexuální funkce a vývoj svalů. Pro sportovce je mandlové mléko zdrojem vápníku a železa pro kosti. Ten je nezbytný pro hemoglobin, který dodává kyslík do krve.

Pro děti

Pokud lékař schválil mandlové mléko ve stravě dítěte a není alergie na ořechy, může být nápoj podáván dětem starším jednoho roku. Výrobek musí mít přírodní složení, bez škodlivých přísad – cukru a zahušťovadel.

ČTĚTE VÍCE
Proč brojleři rostou tak rychle?

Škody a kontraindikace

Mandlové mléko má nízký obsah tuku a bílkovin, takže váš jídelníček by měl obsahovat potraviny, které pokryjí vaši denní potřebu. Mandlové mléko – výhody a poškození těla Mandle patří mezi ořechy, které způsobují alergie. Před pitím mandlového mléka z obchodu si nezapomeňte zkontrolovat jeho složení. Lidé mohou mít nesnášenlivost konzervačních látek nebo zahušťovadel obsažených v rostlinných nápojích. Zejména zahušťovadlo karagenan může způsobit nadýmání a plynatost ve střevech. Mandlové mléko je prospěšné při hubnutí. Má vysoký obsah omega-3 mastných kyselin, které jsou dobré pro kardiovaskulární systém. Mandlové mléko BZHU (bílkoviny, tuky, sacharidy) Nutriční hodnota na 100 gramů

Výhřevnost 17 kcal
tuky 1 g
sacharidy 0,59 g
cukr 0,15 g
vlákno 0,3 g
proteiny 0,64 g
sodíku 2 mg
draslíku 22 mg

Mandlové mléko má velmi málo vlákniny (vlákniny) – asi 0,2 g (1 % denní hodnoty).

Kritéria výběru a pravidla skladování

Mandlové mléko bude dlouhodobě skladováno v aseptické nádobě – ​​krabici z lepenky, polyetylenu a fólie. Nepropouští sluneční světlo a zabraňuje pronikání bakterií. Je třeba dávat pozor, zda není obal nafouklý. K tomu dochází, když mléko začne kvasit, čímž se zničí jeho textura i chuť.
Pokud se mléko zdá hrudkovité nebo sražené, může se blížit datum spotřeby.

O výhodách mandlového mléka hovoří odborníci na výživu, vegetariáni, vegani, vyznavači syrové stravy a prostě vyznavači zdravé stravy. Věřící užívají produkt v období pravoslavného půstu a lidé s intolerancí laktózy jej užívají průběžně jako alternativu k živočišným nápojům. Zjistili jsme, jaké jsou výhody a škody mandlového mléka, a řekneme vám, jak ho používat a co z něj vařit.

Složení a příznivé vlastnosti mandlového mléka

Rostlinný produkt je vyroben z mandlí a vody. Má nasládlou chuť a příjemnou oříškovou vůni. Během výrobního procesu není ořech podroben tepelnému zpracování a plně si zachovává své příznivé vlastnosti. Průměrný obsah kalorií ve 100 gramech produktu je 51–80 kcal.

Výhody nápoje jsou vysvětleny jeho složením, které zahrnuje:
makro- a mikroprvky: vápník, hořčík, fosfor, zinek, draslík, sodík, železo, fluor;
vitamíny A, E, C, D, PP, B1-B6;
aminokyseliny;
polynenasycené mastné kyseliny omega-3 a omega-6.

Rostlinný produkt je lehce stravitelný a nezvyšuje hladinu cholesterolu a cukru v krvi. Biologicky aktivní látky ve složení posilují kosterní systém a imunitu, normalizují krevní tlak, stabilizují činnost srdce a nervového systému.

ČTĚTE VÍCE
Jaké bílé květiny bych měl zasadit do své dači?

O výhodách mandlového mléka pro ženy je známo mnoho. Přípravek obsahuje vitamín E, který zlepšuje stav pokožky a vlasů a normalizuje fungování reprodukčního systému. Pití mléka prospěje nastávající mamince i miminku díky přítomnosti kyseliny listové.

Jak se rostlinný analog liší od kravského mléka?

Mandlový nápoj je považován za bezpečnější pro tělo ve srovnání s živočišnými produkty. Pro takový názor skutečně existují důvody.

Rostlinný analog neobsahuje kasein, protein, který je přítomen v mléčných výrobcích a často způsobuje alergie. Alergické reakce se mohou objevit u lidí všech věkových kategorií a jsou doprovázeny kožními vyrážkami a střevními poruchami.

Mandlový nápoj neobsahuje mléčný cukr laktózu, základní složku plnotučného kravského mléka. V kojeneckém věku je tento sacharid zcela tráven díky laktáze. V dospělosti se aktivita enzymů snižuje, takže mléčný cukr způsobuje dysbiózu a další gastrointestinální poruchy. Lidé s intolerancí laktózy mohou konzumovat pouze mléčné výrobky bez laktózy, včetně mandlového nápoje.

Bezpečnost kravského mléka do značné míry závisí na zdravotním stavu zvířete. Škodlivý produkt může obsahovat salmonelu, E. coli a antibiotika. Mandlová verze neobsahuje žádné infekční agens ani léky.

Může rostlinný produkt ublížit?

Bylinný nápoj je považován za bezpečný, ale stále existují preventivní opatření. Výrobek může být škodlivý pro osoby s individuální nesnášenlivostí mandlí z důvodu možných alergických reakcí. Ořechový nápoj byste neměli dávat dětem do osmi až devíti měsíců. Starším dětem je povoleno používat přípravek jednou až dvakrát týdně.

Průmyslově vyráběný nápoj nebude prospěšný, pokud bude obsahovat škodlivé přísady, jako je cukr a zahušťovadlo karagenan. Cukr zvyšuje hladinu glukózy v krvi a karagenan často způsobuje plynatost a další gastrointestinální poruchy.

Při výběru v obchodě věnujte pozornost obalu – musí být zapečetěný, bez bobtnání a poškození. Nezapomeňte zkontrolovat datum spotřeby a přísady. Opatrní byste měli být při nákupu produktu, který obsahuje sóju, rafinovaný cukr, lepek, barviva a zvýrazňovače chuti.

Jak se mandlový nápoj používá při vaření?

Rostlinný produkt je chutný sám o sobě i jako součást různých pokrmů. Mléko dodává běžnému čaji, kávě a kakau pikantní oříškovou chuť. Lze jej použít k přípravě mnoha pokrmů:

ČTĚTE VÍCE
Co můžete zasadit po pórku?

mléčné kaše,
zmrzlina,
krémové polévky,
alkoholické a nealkoholické koktejly.

Mandlové mléko se hodí k medu, vanilce, citronové šťávě a díky přísadám se stává pikantnějším a aromatickým. Výrobek harmonicky doplní jakýkoli dezert: krémová a čokoládová pěna, sušenky, dort, želé.

Nápoj vyrobený z mandlí byl známý v předrevolučním Rusku, kde se mu francouzsky říkalo „orchad“. Výrobek byl konzumován během půstu i po něm a byl vysoce ceněn pro svou schopnost dlouhodobého skladování.

Recepty na mandlové mléko

Ořechový nápoj je skvělý pro přípravu pečiva, cereálií a dezertů. Používá se stejně jako jeho zvířecí kolegové, takže není potřeba se učit novým kulinářským dovednostem. S našimi recepty dosáhnou dobrých výsledků i začínající kuchaři.

Vynikající francouzský dezert je často zmiňován v mistrovských dílech literatury a filmu. V klasické verzi je to mléčné želé s nasekanými ořechy. Dezert se hodí k čerstvým lesním plodům, čokoládě a bobulovým sirupům.

Lahodná kaše bez živočišných produktů je ideální snídaní pro vegetariána, vegana a člověka, který drží půst. Banán zvýrazní sladkou chuť a pokrm bude chutnější. Do kaše můžete přidat med, čerstvé bobule nebo ořechy.

Mnoho lidí miluje palačinky, ale tradiční pečivo je považováno za těžko stravitelné. Pokrm z mandlového mléka a rýžové mouky je mnohem snáze stravitelný a ukáže se jako velmi chutný. Aby byly palačinky dietnější, vařte bez cukru.

Co se dá dělat?

Vyrobte si mandlové mléko doma. K tomu budete potřebovat sladké mandle, vodu, med, vanilku a třtinový cukr. Pro krémovou texturu se ořech před vařením namočí na osm hodin do vody. Hotový výrobek lze pít a používat jako přísadu do různých pokrmů.