Ledový salát je křupavá listová zelenina, která je oblíbeným základem každého salátu. Lze jej snadno přidat do vaší stravy, abyste zvýšili příjem vitamínů A, C a K. A přestože odborníci na výživu nedávají nejvyšší hodnocení nutričním vlastnostem zeleniny (kvůli vysokému obsahu vody), tato přírodní plnohodnotná potravina by neměl být zlevněn. Dnes mluvíme o ledovce: jeho nutriční hodnotě, výhodách, rizicích konzumace a receptech na pokrmy využívající tohoto šťavnatého příbuzného zelí.

Nutriční hodnota

Podle nutričních údajů obsahuje 100 g ledového salátu:

• sacharidy – 3,2 g;

• vitamin A – 502 IU/mezinárodních jednotek (10 % denní hodnoty);

• vitamin C – 2,8 mg (5 % denní dávky);

• vitamín K – 24,1 mcg (30 % denní hodnoty);

• kyselina listová – 29,0 mcg (7% denní hodnota);

• vápník – 18,0 mg (2% denní hodnota);

• železo – 0,4 mg (2% denní hodnota);

• hořčík – 7,0 mg (2% denní hodnota);

• fosfor – 20,0 mg (2 % denní hodnoty);

• draslík – 141,0 mg (4 % denní hodnoty);

• mangan – 0,1 mg (6% denní hodnota).

Ledový salát není tak bohatý na vitamíny a minerály jako tmavší listová zelenina (jako špenát, rukola, salát, řeřicha nebo kapusta), ale nepodceňujte jeho výhody. Zelenina je dobrým zdrojem vitamínu K, vlákniny a draslíku. Navíc obsahuje soubor antioxidantů – fenolických sloučenin, které dokážou neutralizovat destruktivní oxidační procesy v těle způsobené volnými radikály.

Výhody spotřeby

Proč byste měli do svého jídelníčku zařadit ledový salát? Důvodů je několik.

Pozitivně působí na střeva

Iceberg obsahuje vlákninu a vodu (více než 95 % složení) – složky, které regulují metabolické procesy, zajišťují pravidelnou stolici a zabraňují zácpě. Mléčná šťáva z hlávkového salátu obsahuje cenný alkaloid laktucin, který zlepšuje trávení, zrychluje metabolismus a je také přírodním sedativem, které příznivě působí na nervovou soustavu.

Zvyšte příjem vitamínu K

Tento vitamín rozpustný v tucích je nezbytnou živinou pro srážení krve a zdravý vývoj kostí. Podle National Institutes of Health (NIH) potřebují dospělé ženy (19 let a starší) 90 mcg vitamínu K denně a dospělí muži potřebují 120 mcg.

ČTĚTE VÍCE
M krmit borůvky v říjnu?

Podporuje zdraví srdce

Ledový salát obsahuje řadu živin prospěšných pro srdce, včetně kyseliny listové, vitamínu C a draslíku. Zelenina má nízký obsah sodíku. Dodržování celopotravinového dietního plánu s nízkým obsahem tohoto prvku pomáhá snižovat hladinu krevního tlaku a dlouhodobě chrání vaše srdce.

Ideální základ pro zdravé stravování a regulaci hmotnosti

Je to neškrobová, nízkokalorická zelenina. Nízký obsah sacharidů z něj dělá ideální doplněk zdravé výživy bez výrazného ovlivnění hladiny cukru v krvi. Ledový salát je vizuálně objemná potravina s nízkým glykemickým indexem (GI), což znamená, že můžete sníst velké porce celé rostlinné stravy, aniž byste na sebe nabalili další kalorie.

Rizika spotřeby

Podle VeryWellFit mohou mít lidé s citlivostí na určité rostlinné potraviny (jako jsou broskve, pelyněk, ořechy) a pyl alergickou reakci na salát.

Vzhledem k tomu, že hlávkový salát není koncentrovaným zdrojem živin, zejména pokud je konzumován syrový, nemusí významně ovlivnit účinek jakýchkoli léků, které člověk užívá. Jediným potenciálním vedlejším účinkem konzumace příliš velkého množství ledovce v krátkém časovém období je dočasné zažívací potíže.

Jak přidat do jídelníčku

Ledovec je základní složkou každého salátu. Dobře se kombinuje s jinou zeleninou, zeleninou, ovocem (zejména jablky a hruškami), ořechy, semínky, rostlinnými oleji a citronovou šťávou.

Lze jej také přidat do zdravých sendvičů, hamburgerů a pita zábalů (nebo použít listy salátu místo pita chleba nebo placiček vůbec).

Při nákupu ledovce v obchodě vybírejte čerstvé zelené hlávky s pevně stočenými, křupavými listy. Vyhněte se hlávkovému salátu, který vypadá ochablé nebo ztmavlý.

Hlávky zelí se dobře uchovávají v zeleninové části chladničky po dobu 2 až 9 týdnů. Salát musíte umýt bezprostředně před jídlem, protože jemné listy rychle oxidují a tmavnou z vody.

Zkuste připravit pokrmy s ledovcem podle receptů od BELTA+:

Jezte správně a buďte zdraví!

| Připravila Anastasia ZLOTNKOVÁ, BELTA+| Foto: otevřené internetové zdroje.

PŘETISK TOHOTO MATERIÁLU (CELKU NEBO ČÁSTI) NEBO JINÉ POUŽITÍ TOHOTO MATERIÁLU JE ZAKÁZÁNO