Nedávné studie naznačují, že okurky mohou mít hepatoprotektivní vlastnosti, chrání játra před vystavením negativním faktorům a odstraňují z nich toxiny.

Konzumace okurek tedy může být prospěšná při prevenci některých onemocnění jater.

U existujících jaterních patologií vyvstává otázka, zda je vhodné je zařadit do stravy. Mají okurky vlastnosti, které budou v tomto případě užitečné, mohou způsobit škodu a v jaké formě se nejlépe konzumují – to jsou hlavní aspekty, které budeme v tomto článku zvažovat.

6 výhod pro játra

Okurky se od ostatní zeleniny liší vysokým obsahem vody, nízkým obsahem kalorií a špatným minerálním složením. Ale pro játra mohou být dobrými pomocníky.

  1. Očista a regenerace jater. Okurky obsahují organické kyseliny, které jsou antioxidanty, to znamená, že jsou schopny vázat a odstraňovat škodlivé sloučeniny z těla. Díky tomu se tkáně čistí, zlepšuje se jejich regenerace a stávají se odolnějšími vůči negativním vlivům. Toto čištění je nutné zejména pro jaterní tkáň, protože filtruje veškerou žilní krev.
  2. Přísun kyslíku. Kyselina askorbová (vitamín C), obsažená v okurkách, má také antioxidační vlastnosti a navíc posiluje stěny kapilár. Úplný přísun kyslíku je základem pro normální fungování jakéhokoli orgánu. Hustá síť kapilár v jaterní tkáni je vždy pod velkým tlakem a potřebuje další podporu.
  3. Snížení škod způsobených alkoholem. Úžasným způsobem interagují s deriváty ethylalkoholu a neutralizují jejich škodlivé účinky. Tuto vlastnost má čerstvé i solené ovoce. Ale v nakládané formě jsou již zbaveny svých prospěšných vlastností kvůli zvýšení obsahu kyselin.
  4. Stimuluje vstřebávání vitamínů B. Samy o sobě obsahují velmi malá množství těchto prospěšných sloučenin, ale podporují jejich úspěšnou absorpci z jiných potravin. Vitamíny této skupiny jsou nezbytné pro stavbu jaterních struktur a také pro odstraňování lipidů z jejich tkání.
  5. Zvýšené vylučování žluči. Tato akce usnadňuje fungování žlučníku a zabraňuje rozvoji cholecystitidy.
  6. Celkové zlepšení stravy. Pravidelná konzumace okurek zlepšuje nutriční systém jako celek a nepřímo snižuje množství tuku ve stravě. V dietách zaměřených na ochranu jater zaujímají přední místo okurky a jiná zelenina, protože pomáhají snižovat objem tukové tkáně v těle a ulehčují práci všech orgánů.

Možná škoda

Existuje jen málo negativních účinků konzumace okurek na játra a gastrointestinální trakt, ale přesto je třeba je zmínit.

ČTĚTE VÍCE
Musím na zimu odstranit spunbond?

  1. Nadměrné zvýšení odtoku žluči. Choleretický účinek této zeleniny může vést k nerovnováze enzymové rovnováhy v tenkém střevě a v důsledku toho se zde objeví nepříjemné pocity a stolice bude tekutější.
  2. Exacerbace cholelitiázy. Nadměrná konzumace okurek může vést k exacerbaci cholelitiázy. Okurková šťáva má schopnost rozpouštět žlučové kameny, ale pro tento účel by se měla konzumovat v malých porcích a postupně je zvyšovat.

Nakládaná zelenina není pro játra dobrá.

Na rozdíl od čerstvého nebo soleného ovoce vytvářejí nakládané okurky další stres na gastrointestinální trakt. Hlavním důvodem je vysoký obsah kyseliny octové a koření.

Možnosti použití

Nejoblíbenější, zdravé a chutné způsoby podávání jsou:

  1. Ve formě salátu. Podle odborníků na výživu je nejlepší variantou použití této zeleniny na jídelníčku salát z čerstvého, oloupaného ovoce. Jako monopokrm mohou působit dráždivě na sliznici trávicího traktu, proto je lepší je používat v kombinaci s jinými přípravky.
  2. Okurková šťáva. Pro intenzivní očistu organismu se doporučuje připravit si okurkovou šťávu. Bez tvrdých vláken funguje mnohem efektivněji, ale vyžaduje také větší opatrnost. Tento nápoj byste neměli konzumovat, pokud máte peptický vřed, gastritidu v akutním stadiu nebo střevní dysfunkci.
  3. Ve formě okurky. Nakládané okurky v malých množstvích mohou stimulovat chuť k jídlu a produkci enzymů. Ale sůl, kterou nesou, může způsobit edém, pokud je narušena funkce ledvin a jater. Proto musí být přítomnost kyselých okurek v nabídce přísně dávkována. Příjemnou výjimkou byly teplé pokrmy, které je používaly – rassolnik a solyanka. V nich solená zelenina hraje roli zvýrazňovače chuti a vitaminového doplňku.

Je možné je jíst s cirhózou a hepatózou?

Při poruchách funkce jater způsobených různými nemocemi je předepsána určitá dieta, tzv. tabulka. Pro onemocnění, jako je hepatóza a cirhóza, je uvedena tabulka č. 5.

Umožňuje konzumaci čerstvé zeleniny a zvláště vítané jsou v něm okurky, které působí cholereticky.

Při cirhóze jsou dosti vážně narušeny funkce čištění krve a produkce žluči. Aby ale tělo dostalo potřebné vitamíny a minerály, doporučuje se umírněná konzumace čerstvé, neškrobové zeleniny.

Za jednu z příčin hepatózy je považována porucha metabolismu lipidů. Účinné látky obsažené v okurkové šťávě ji pomáhají normalizovat. A značné množství draslíku pomáhá udržovat vnitřní homeostázu jaterních buněk.

ČTĚTE VÍCE
Jak dozrává růžičková kapusta?

Další doporučení pro plánování jídelníčku

Pro udržení fungování tak důležitého orgánu je zapotřebí pestrý jídelníček, ze kterého jsou vyloučena tučná, kořeněná, gastrointestinální dráždivá jídla, stejně jako smažená a uzená jídla.

  1. Doporučené produkty. Vítány jsou zdroje bílkovin jako libové maso a ryby, nízkotučný tvaroh. Cereálie lze použít nejrůznějšími způsoby: do polévek, kaší, příloh, sladkých jídel. Čerstvá a tepelně zpracovaná zelenina bude dodavatelem vitamínů a minerálů. Nízkotučné mléčné pokrmy také pomáhají zlepšit trávení. Ovoce a bobule se používají k přípravě dezertů.
  2. Konzumace řady potravin je omezená. Kyselé bobule, zelenina s ostrou chutí a vysokým obsahem silic silně dráždivě působí na trávicí orgány. V rámci této diety je lepší zvolit starý chléb, první nebo druhý stupeň. Sladkosti nejsou zakázanou součástí jídelníčku, ale je potřeba je jíst po troškách. Vejce obsahují příliš mnoho živočišného tuku, takže jejich přítomnost je omezena na jeden žloutek denně.
  3. Zakázané potraviny. Uzeniny, zejména syrové uzené, ostré sýry, tučný tvaroh a zakysaná smetana, marinády, kaviár a uzené ryby jsou na dietním stole krajně nežádoucí.

Zajímavé video

Nyní se pojďme podívat na video:


Závěr

Je tedy zřejmé, že příznivé vlastnosti okurek mnohonásobně převažují nad potenciální škodou. Mírné množství čerstvých okurek pomůže regenerovat jaterní tkáň, vyčistit toxiny, zvýšit tok žluči a posílit stěny cév. Lze je použít i nasolené k přípravě teplých pokrmů. Dobře vypracovaný jídelníček zohledňující doporučené produkty vám pomůže udržet si zdraví a vitalitu.

Jak okurky ovlivňují tělo (foto: freepik)

Okurky jsou běžným produktem ukrajinské stravy. Jsou docela užitečné a cenově dostupné během sezóny. Přemýšleli jste ale někdy o tom, co přesně tato zelenina tělu dává a jak působí na zdraví?

Zdroj Eat This, Not That píše o 8 neočekávaných účincích konzumace okurek na tělo.

Konzumace okurek podporuje zdraví kostí

Okurky jsou nízkokalorická zelenina bohatá na živiny. Obsahuje vitamín K, který pomáhá budovat a posilovat kosti. Jedna okurka obsahuje asi 50 mikrogramů vitamínu K. A to je více než 40 % denní potřeby, kterou tělo potřebuje.

Osvěžte si dech

„Okurky mohou pomoci v boji proti zápachu díky obsahu vody, vlákniny a fotochemie. Jsou z 95 % tvořeny vodou, což z nich dělá hydratační produkty. Sucho v ústech je častou příčinou špatného dechu, protože sliny pomáhají vyplavovat bakterie z úst, říká Jonah Burdeos, RD.

ČTĚTE VÍCE
Jaký je rozdíl mezi kobylkou a kobylkou?

Vysvětluje, že když je člověk dehydrovaný, ústa produkují méně slin, což může vést k zápachu z úst. Konzumace okurek zvlhčuje ústa a zvyšuje produkci slin, čímž pomáhá vyplavovat bakterie.

Okurky obsahují také polyfenoly a flavonoidy, které mají antioxidační vlastnosti. Tyto sloučeniny pomáhají snížit množství bakterií v ústech, které mohou způsobit nepříjemný zápach.

Může snížit krevní tlak

Studie z roku 2017 zjistila, že krevní tlak se po pití okurkové šťávy snížil. 20 účastníků ve věku 60 let pilo dvakrát denně po dobu jednoho týdne šťávu z jedné okurky zředěné vodou.

Studie prokázala „výrazný vliv“ této šťávy na snížení krevního tlaku.

Pomozte předcházet cukrovce

Abyste se vyhnuli cukrovce, je důležité vyhýbat se konzumaci vysoce zpracovaných sacharidů, vyhýbat se slazeným nápojům a omezit ve své stravě červené maso. Důležité je také konzumovat více potravin s nízkým glykemickým indexem (GI).

GI je číslo přiřazené potravinám v rozmezí od nuly do 100. Čím vyšší je index, tím více se vám po požití tohoto jídla zvýší hladina cukru v krvi. Okurky mají glykemický index 15, což z nich dělá potravinu nízké kvality. Pomáhají snižovat inzulínovou rezistenci a riziko cukrovky 2. typu.

Zajistěte hydrataci

Okurky jsou z 95 % voda, což znamená, že kromě toho, že je to křupavá svačina, při konzumaci okurek získáte i hydrataci.

„Mohou vám pomoci zvýšit celkový denní příjem tekutin a udržet vaše tělo hydratované a optimálně fungovat,“ říká nutriční specialistka Christine Gillespie.

Podporujte hubnutí

Okurky mají nízký obsah kalorií, takže vám mohou pomoci zhubnout. Díky vysokému obsahu vody jsou okurky velmi syté, což z nich dělá skvělou svačinu pro ty, kteří chtějí zhubnout.

Odstraňte zácpu

Vzhledem k veškeré vodě a vláknině, kterou v okurkách najdete, není žádným překvapením, že pomáhají předcházet zácpě. Podle studie mají okurky na tělo „ochlazující účinek“. Lékaři doporučují přidávat okurky do různých pokrmů, aby se zmírnily zácpy.

Snižte nadýmání

Okurky mohou snížit nadýmání. To je částečně způsobeno vysokým obsahem draslíku. Jedna zelenina obsahující 442 mg draslíku může poskytnout téměř 10 % vaší denní hodnoty tohoto důležitého minerálu.

ČTĚTE VÍCE
Kolik soli potřebujete na 1 kg šprotů?

„Draslík může snížit nadýmání snížením zadržování vody. Pokud je to kvůli zácpě, konzumace okurek se slupkou může vašemu tělu dodat vlákninu, která může pomoci snížit nadýmání, říká odborník na výživu Lauren Manaker.

Dříve jsme psali o tom, kolik vajec týdně můžete sníst bez újmy na zdraví.

Přečtěte si také o tom, jak máte podezření na vážné onemocnění jater při pohledu na ruce.