Drobivá, aromatická, s lehkou oříškovou chutí, pohanka je již dlouho oblíbená pro ty, kteří sledují svou postavu. Kaše vám dodává pocit sytosti na dlouhou dobu a dodává energii, proto je často zařazována do jídelníčku při hubnutí a jsou s ní zařizovány půstní dny. Prozradíme vám, co je to pohanková dieta a jak moc můžete s pohankou zhubnout.

Redakční kancelář
Shutterstock.com
Možností pohankové diety může být několik – přečtěte si a vyberte si tu nejvhodnější.

Ve svém jádru je pohanková dieta monodieta založená na konzumaci pouze jednoho zrna. Tento způsob hubnutí rychle přinese dobré výsledky, ale na pestrou stravu budete muset na chvíli zapomenout. Existují však šetrnější možnosti nabídky, které umožňují přidání dalších produktů. Se správným a pečlivým přístupem vám pohanka může pomoci zhubnout: ztráta přebytečných kilogramů nebude trvat dlouho.

INZERCE – POKRAČOVÁNÍ NÍŽE

Účinnost pohankové diety lze snadno vysvětlit. Faktem je, že pohanka je sytý i výživný produkt. Obsahuje spoustu užitečných látek: vitamíny, minerály, aminokyseliny. „Pohankové“ sacharidy jsou komplexní sacharidy, tělo je zpracovává dlouhodobě, což přispívá k zasycení, navíc obsahuje hodně esenciální vlákniny. Dieta s pohankovou kaší může být monotónní, ale pohanka vám opravdu pomůže zhubnout. Certifikovaný dietolog-výživový specialista Jonathan Valdez hovoří o výhodách a nevýhodách takové diety.

Výhody pohanky pro hubnutí

„A smažená pohanková kaše s cibulí, smyj to kvasem! A postní koláče s mléčnými houbami a v sobotu pohankové palačinky s cibulkou. “- takto lahodně popsal přípravy na velký půst ve svém příběhu Ivan Šmelev. Pohanka není jen kaše, ale také koláče, sušenky, dušená jídla, polévky, kastrol, dušená jídla a dokonce i pilaf. Kromě jasné chuti jsou cereálie zdrojem bílkovin, komplexních sacharidů, vlákniny, draslíku, fosforu, vápníku, kyseliny listové, železa, thiaminu, vitamínů K a B6. Recenze potvrzují, že pohanka vám může pomoci zhubnout rychle a efektivně. Soudě podle fotek hubnoucích lidí na internetu je pohanková dieta neuvěřitelně oblíbená, už jen proto, že na dlouhou dobu zažene hlad a nevyčerpává tělo. A to vše díky komplexním sacharidům, jejichž rozklad trvá déle.

INZERCE – POKRAČOVÁNÍ NÍŽE

Jádro pomáhá snižovat hladinu cholesterolu, normalizovat krevní tlak a stabilizovat stav hypertenze. Dříve se méně zamýšleli nad tím, jak velkou váhu můžete zhubnout na pohance, protože cereálie se jedly především jako lék na hypertenzi. Obsahuje rutin a quercetin – látky, které pomáhají zmírnit otoky a odstranit z těla veškerý přebytek, čímž čistí cévy. Pomáhá také snižovat hladinu glukózy v krvi.

ČTĚTE VÍCE
Kolik soli a cibule na 1 kg mletého masa?

INZERCE – POKRAČOVÁNÍ NÍŽE

V obilovinách není lepek, ale jsou v nich přítomny flavonoidy, na kterých je spousta zásluh. Působí antioxidačně, snižují srážlivost krve, snižují křehkost a propustnost kapilár a zlepšují metabolické procesy. Mastné kyseliny, polysacharidy, aminokyseliny, bílkoviny, vitamíny a minerály obohacují jádro o vysokou nutriční hodnotu. Většina recenzí o pohankové dietě je pozitivní, protože dává dobré výsledky a dává tělu hodně. Při těžkých dietních omezeních se objevují střevní potíže a rostlinná vláknina v pohance mu pomáhá v práci.

INZERCE – POKRAČOVÁNÍ NÍŽE

Výhody pohankové diety

Mezi výhody diety lze poznamenat, že je nákladově efektivní: nevyžaduje žádné finanční ani časové výdaje. Vše je hotové celkem rychle (snad s výjimkou složitých receptů na pohanku se zeleninou). Hubnutí na pohance neznamená dlouhé stání u plotny a nakupování lahůdek.

Dalším pozitivním bodem je jeho účinnost, za týden můžete na pohance ztratit několik kilogramů. Vzhledem k téměř úplné absenci soli pomáhá tento režim zbavit se otoků a jeho kefírová verze může pomoci zlepšit funkce gastrointestinálního traktu. Vzhledem k tomu, že pohanka je sytící produkt, necítíte velký hlad na monodietě, která se z ní skládá.

Nevýhody pohankové diety

Dieta složená pouze z pohanky má samozřejmě své nevýhody. Pokud je pozorován mono-režim, vytváří se nedostatek vitamínů a minerálů, který je žádoucí kompenzovat užíváním vitamínových komplexů. Jedna věc je, když pohanková dieta trvá 3 dny a zahrnuje použití kefíru, zeleného čaje, nějaké zeleniny a zeleniny. A další je přísný jídelníček na jeden produkt na celý týden.

INZERCE – POKRAČOVÁNÍ NÍŽE

  • Dieta je kontraindikována pro těhotné a kojící ženy.
  • Lidé s chronickými nemocemi a sklonem k depresím se raději zřeknou monovýživy.
  • Při aktivní fyzické a emoční zátěži je vhodné vyhnout se dietním omezením.
  • Konzumace pouze pohanky po dlouhou dobu může narušit funkci střev.
  • Jíst pouze pohanku je kontraindikováno u diabetiků a lidí s chronickým onemocněním ledvin a také se sklonem ke zvýšeným krevním sraženinám.
  • Při prudkém odchodu z diety je možný efekt „bumerangu“. Abyste se vyhnuli přibírání na váze, měli byste dietu doplnit postupným zaváděním známých potravin do jídelníčku.

INZERCE – POKRAČOVÁNÍ NÍŽE

ČTĚTE VÍCE
Kdy má březí kráva výtok?

Dodejme, že na vědeckých fórech lze najít informace, že v důsledku pohankové diety se u člověka objevila alergie. V Japonsku byla provedena studie, která ukázala, že cereálie mohou vyvolat život ohrožující reakce, včetně anafylaxe. Pokud jste někdy jedli pohanku, pak pravděpodobně víte, zda na ni nejste alergičtí. Samozřejmě, pokud máte intoleranci, je pohanková dieta přísně kontraindikována.

INZERCE – POKRAČOVÁNÍ NÍŽE

Proč je nebezpečné hubnout na pohance?

Řekněme hned, že pokud nemáte alergie, pak nebezpečí hubnutí na pohance přímo závisí na tom, jak dlouho budete držet pohankovou dietu. Nemáte se čeho bát, když jedno jídlo nahradíte dušenou pohankou bez soli a cukru a zbytek se stravujete výživně a pestře. Den půstu jednou týdně také pravděpodobně neublíží – takový půst se někdy doporučuje i těhotným ženám. Pokud ale budete držet takovou dietu týden nebo déle, můžete narazit na problémy.

  • Nedostatek vitamínů a minerálů. Pohanková dieta téměř úplně omezuje tuky, což znamená, že vaše tělo nedostává dostatek vitamínů rozpustných v tucích. Časem to může vést k hypovitaminóze.
  • Zácpa. Pohanka obsahuje vlákninu, ale pro normální funkci střev nemusí stačit.
  • Zhoršení stavu. Pokud máte chronická onemocnění trávicího traktu, například zánět žaludku, může pohanková dieta vést k jejich zhoršení. Poraďte se se svým lékařem, zda je ve vašem případě možné na pohance zhubnout.
  • Hubnutí přes svaly. Konzumace pohanky vám může pomoci zhubnout několik kilo za týden, ale není to jen tuk, co se ztratí. Pokud je obsah kalorií příliš nízký (a je nepravděpodobné, že byste svůj příjem kalorií získali na pohance bez chuti, velmi potlačuje vaši chuť k jídlu), tělo hubne ani ne tak kvůli tuku, ale kvůli svalům. A to není vůbec výsledek, kterého byste chtěli dosáhnout, že?
  • Váha se vrací. Každá dieta, která zajistí rychlé hubnutí, hrozí, že ji stejně rychle vrátí a pohanka není výjimkou. Mezitím se ukázalo, že kolísání hmotnosti je statisticky spojeno se zvýšeným rizikem kardiovaskulárních onemocnění a úmrtí. Je bezpečnější mít nadměrnou, ale stabilní váhu, než pravidelně hubnout a nabírat kilogramy.