Neuvěřitelně šťavnatý, chutný a velmi voňavý ananas ocení každý člověk, který miluje tropické ovoce. Je to nejen dobré pro zdraví, ale bude také skvělou ozdobou svátečního stolu.

Historie vzhledu ananasu ve výživě

Brazílie je považována za historickou vlast ananasu. Většina badatelů naznačuje, že toto ovoce se objevilo kolem XNUMX.–XNUMX. století. Obyvatelé Karibiku z něj připravovali léky a víno, z listů se vyráběla látka.

Do Evropy se ananas dostal díky portugalskému cestovateli Kryštofu Kolumbovi. V roce 1493 napsal, že ananas vypadal jako šiška a jeho chuť byla prostě neuvěřitelná.

V Rusku se toto ovoce objevilo až v XVIII století. Naši předkové ji vnímali jako zeleninu a připravovali z ní kyselé okurky, dusili, vařili zelňačku, používali ji jako přílohu. První ananas na území našeho státu byl vypěstován za Kateřiny II. a stál jako celá kráva! Ale kvůli drsnému klimatu se tato kultura prostě neujala.

Dnes se největší ananasové plantáže na světě nacházejí na Havajských ostrovech. Hlavními dodavateli tohoto tropického ovoce jsou Thajsko, Filipíny, Brazílie, Mexiko.

Výhody ananasu

– Ananas pro nás dávno přestal být exotickým ovocem a nyní v supermarketech můžete koupit čerstvé, konzervované, sušené ve formě hranolků a kandovaného ovoce. Z různých možností stále doporučuji upřednostňovat čerstvé ananasy, protože v nich jsou soustředěny všechny výhody. Za prvé, produkt je nízkokalorický. Ve 100 gramech ovoce je pouze 52 kcal. Za druhé obsahuje cenné vitamíny – téměř celou skupinu vitamínů B a vitamín C ve velkém množství. Za třetí, má nízký glykemický index, to znamená, že nedává prudké skoky v krevním cukru a inzulínu. To znamená, že ananas mohou bez újmy na zdraví konzumovat i lidé s cukrovkou a nadváhou.

Při užívání ananasu je vhodné nepřekračovat doporučenou dávku, protože může způsobit podráždění ústní sliznice a vést k opruzeninám.

Pokud máte sklon k alergiím, neměli byste jíst ananas. Dětem do 6 let se nedoporučuje je používat.

Použití v medicíně

Ananas obsahuje velké množství vitamínu C. Člověku stačí sníst 200 gramů ananasu, aby si udělal zásoby denního příjmu kyseliny askorbové. Vitamíny skupiny B (B1, B2, B6) pomáhají normalizovat metabolismus, zlepšují funkci střev a také podporují vstřebávání bílkovin, tuků a sacharidů. Vitamin A je vynikající antioxidant, který odstraňuje volné radikály z těla.

ČTĚTE VÍCE
Jaké jsou odrůdy Sloupovitých hrušek?

Ananasová šťáva má pozitivní vliv na lidskou paměť. Doporučuje se při aktivní psychické zátěži. Pravidelná konzumace šťávy ve stravě čistí cévy a zabraňuje mrtvici a infarktu.

V Jižní Americe se ananas používá k léčbě nachlazení, střevních infekcí, hemoroidů a horeček.

Aplikace pro vaření

Ananas je velmi oblíbený v kuchyni zejména v Asii a Jižní Americe. Z tohoto ovoce se připravují dezerty, jeho dužina se přidává do salátů, vyrábí se dušené, konzervované, čerstvě vymačkané šťávy, smoothie a samozřejmě se používají ke krásnému a nevšednímu podávání. Toto ovoce se hodí k drůbeži, masu, rýži, zelenině, ovoci a mořským plodům.

Salát z kuřecích prsou s ananasem

Tento lehký a chutný salát je skvělou volbou k večeři. Sladkost ananasu v kombinaci s česnekem a prsy vám dodá nezapomenutelnou chuť.

Ananas (čerstvý) 200 g
Parmazán 70 g
česnek 2 denticles
Majonéza (domácí) 2 polévkové lžíce
Sůl, černý pepř chuť

Kuřecí prsa uvaříme, ochladíme a nakrájíme na malé kostičky. Ananas nakrájejte na stejnou kostku jako ptáčka. Sýr nastrouháme na jemném struhadle. V omáčce smícháme majonézu, česnek, sůl a pepř. Dobře promíchejte. Všechny ingredience dejte do salátové mísy a dochuťte omáčkou. Při podávání můžeme ozdobit snítkou petrželky.

Podělte se o svůj recept

Odešlete svůj podpisový recept na jídlo e-mailem. resepty@kp.ru. Komsomolskaja Pravda zveřejní nejzajímavější a neobvyklé nápady

Ananasové smoothie

Mnoho odborníků na výživu doporučuje zařadit smoothies do svého jídelníčku, protože jsou bohaté na živiny, a samozřejmě vlákninu. Tento koktejl vás nabije energií a skvělou náladou.

Čerstvý ananas 200 g
Banán 1 pc
Špenát 30 g
Voda 300 ml.

Ovoce nakrájíme na kostičky a vložíme do mísy mixéru. Přidejte špenát a vodu. Dobře promíchejte, dokud nebude hladká.

Jak vybírat a skladovat ananas

Ananas je velmi chutný a zdravý produkt, ale aby tělu prospíval, je velmi důležité jej správně vybírat a skladovat.

Při nákupu ovoce věnujte pozornost vůni. Mělo by být lehké, přiměřeně sladké a být slyšet na délku paže. Slupka ananasu by měla být celistvá, pevná a bez důlků. Při stlačení by měl být elastický, ale ne tvrdý. Listy by měly být silné a zelené a spodní část ananasu by měla být suchá a bez plísní.

ČTĚTE VÍCE
Který vodovodní kohoutek je lepší?

Celý ananas je nejlepší skladovat při pokojové teplotě, jinak v lednici ztratí svou bohatou chuť. Pokud je výrobek již nařezán, jeho trvanlivost bude maximálně 3 dny. Ovoce je třeba zabalit do potravinářské fólie a dát do lednice. Udržujte toto ovoce mimo jiné potraviny, protože má tendenci absorbovat pachy.

Šťavnatý, jasný, sladký ananas je na mezinárodním trhu třetí v poptávce po banánech a citrusových plodech. Toto tropické ovoce (ačkoli z botanického hlediska je ananas bylina) se konzumuje čerstvé a konzervované, přidává se do salátů a masa, dezertů a koktejlů. Pojďme zjistit, jaké jsou výhody ananasu, kolik ho můžete najednou sníst a jak si vybrat ten nejšťavnatější.

Chemické složení ananasu

Ananas je nízkokalorické, ale vysoce výživné tropické ovoce. 100 gramů ananasu – 50 kcal a také:

  • tuk – 0,3 g;
  • protein – 1,5 g;
  • sacharidy – 24 g;
  • vláknina – 3 g.

A mnoho vitamínů a mikroelementů:

Látka Obsah, mg Denní sazba,%
draslíku 100 mg 3,5%
vitamín C 45 mg 50%
hořčíku 10 mg 3%
manganu 1 mg 50%
niacin 0,4 mg 3%
železo 0,3 mg 2%
vitamín B6 0,1 mg 7%
měď 0,1 mg 11%
thiamin 0,07 mg 6%
riboflavin 0,03 mg 2%

Kromě toho ananas obsahuje malé množství folátu, kyseliny pantotenové, fosforu, zinku, vápníku a vitamínů A a K. Zvláštní výhody ovoci dodávají flavonoidy, fenolické sloučeniny a látka bromelain, enzym, který podporuje štěpení bílkovin.

Šest zdravotních výhod ananasu

Podporuje správné trávení

V některých zemích, jako je Brazílie, se ananas často přidává do masitých pokrmů. Tato tradice je způsobena tím, že enzymy v ovoci usnadňují trávení masa a drůbeže. Rozkládají molekuly bílkovin, takže se snadněji vstřebávají do tenkého střeva. Italská studie z roku 2022 zjistila, že enzym bromelain snižuje markery zánětu v jícnu. Ananas je také dobrým zdrojem vlákniny, která podporuje správné trávení.

Podporuje štíhlost

Ananas je nízkokalorický, takže se perfektně hodí do vyváženého jídelníčku. Předpokládá se, že bromelain ve svém složení podporuje spalování tuků. Dokáže štěpit bílkoviny na aminokyseliny a pomáhá tělu získávat energii z tuku. Neměli byste však jíst pouze ananas: nezapomeňte, že ani jedna mono-dieta nepřináší tělu výhody.

ČTĚTE VÍCE
Jak správně zasadit semena salátu?

Tlumí záněty a zvyšuje odolnost organismu proti virům

V roce 2014 provedli filipínští vědci studii o protizánětlivých vlastnostech ananasu, která zahrnovala 98 dětí mladších osmi let. Jedna skupina dětí snědla asi 140 g nebo 280 g ananasu a druhá toto ovoce nejedla vůbec. Na základě výsledků devítidenního experimentu vědci došli k závěru: v první skupině bylo riziko nakažení virovými a bakteriálními infekcemi výrazně nižší než ve druhé. Školáci, kteří ovoce jedli, měli navíc v krvi téměř čtyřikrát více bílých krvinek, které bojují s infekcemi.

Vědci tvrdí, že protizánětlivé vlastnosti ananasu jsou dány jeho vynikajícím složením (vitamíny, minerály, enzymy), ale zdůrazňují, že k potvrzení těchto zjištění je zapotřebí další výzkum.

Může zmírnit příznaky artritidy

Bromelain snižuje intenzitu zánětlivých procesů spojených s artritidou a především zmírňuje bolest. Například pákistánská studie z roku 2020 zjistila, že doplňky bromelainu byly při zmírnění osteoartrózy v dolní části zad stejně účinné jako pravidelná úleva od bolesti. Vědci tvrdí, že tento účinek je způsoben tím, že tato látka přímo ovlivňuje chemické mediátory, které se podílejí na vnímání bolesti.

Podporuje kardiovaskulární systém

Vláknina, draslík a vitamín C obsažené v ananasu jsou dobré pro srdce a pomáhají udržovat normální hladinu cukru v krvi. Bromelain se podílí na ničení cholesterolových plaků, zlepšuje průtok krve a chrání před aterosklerózou. Vědci uvádějí, že ananas má účinky snižující lipidy a je funkční potravinou pro kardiovaskulární zdraví.

Pomáhá při regeneraci po tréninku

Mnoho trenérů doporučuje jíst ananas po cvičení. Vitamin C, bromelain a antioxidanty, na které je ovoce bohaté, snižují bolest svalů, odstraňují záněty, podporují opravu tkání a obnovu buněk. Ananas navíc obsahuje hodně vody (asi 85 %), což znamená, že nasycuje tělo vlhkostí.

Kolik ananasu můžete denně sníst a kdo by ho měl jíst opatrně?

Zdravý dospělý člověk může sníst až 200 g dužiny denně. Zajistíte si tak denní potřebu vitamínu C. Je však na zvážení, že ovoce je nebezpečné pro alergiky. Přejídání ananasu může způsobit nevolnost nebo žaludeční nevolnost. Bromelain může také ovlivnit srážlivost krve. Lidé užívající léky na ředění krve by měli jíst ananas s mírou.

ČTĚTE VÍCE
Jaký druh vlnité fólie je potřeba pro baldachýn?

Pět tipů pro výběr dokonalého ananasu

  • Dávejte pozor na barvu. Hledejte ananas se svěže zelenými listy a jasně žlutou nebo lehce oranžovou kůží.
  • Ovoce lehce vymačkejte. Zralý ananas by měl mít pevnou slupku, ale po zmáčknutí stále mírně dávat. Tvrdá slupka naznačuje, že ovoce není zralé.
  • Přivonět k ananasu. Zralé plody mají lehkou sladkou vůni. Silný, hořký zápach často naznačuje, že ananas je přezrálý.
  • Odhadněte váhu. Hledejte ananas, který je na svou velikost těžký. S největší pravděpodobností je šťavnaté a sladké.
  • Lehce zatáhněte za největší listy. Ve zralém ovoci budou vytaženy bez námahy.

Jak uchovávat ananas

Když si ovoce přinesete domů, dejte ho do zeleninové části lednice. Celý ananas tam bude uložen na dva týdny a na tři dny nakrájený a pokrytý potravinářskou fólií. Zabalte celý ananas do sáčku nebo papíru s otvory, aby ovoce „dýchalo“. Vyměňte sáček, jakmile se v něm objeví vlhkost. Ananas rozhodně potřebuje samostatný sáček, protože ovoce snadno absorbuje pachy jiných produktů. Aby neztratilo chuť, dbejte na to, aby teplota v lednici byla 7–8 °C. Pokud jste nechali ananas při pokojové teplotě, snězte ho během jednoho nebo dvou dnů.