Měď (Cu) je nezbytný stopový prvek pro normální fungování lidského těla. Je součástí enzymů a účastní se mnoha procesů:

  • spolu se železem – při tvorbě červených krvinek a hemoglobinu;
  • je nedílnou součástí kolagenu, na kterém závisí elasticita kůže a cév;
  • tvorba kožních a vlasových pigmentů;
  • normální fungování štítné žlázy a kardiovaskulárního systému;
  • vstřebávání bílkovin a sacharidů, metabolismus železa;
  • ve fungování imunitního systému;
  • zvyšuje pevnost kostního aparátu;
  • při produkci ženských pohlavních hormonů;
  • snižuje hladinu histaminu, který je zodpovědný za alergické reakce;
  • posiluje vestibulární aparát.

Příznaky nedostatku mědi

Nedostatek mědi, stejně jako její nadbytek, může ovlivnit fungování těla. Existují získané a vrozené vady. Ten se vyskytuje v důsledku genetické abnormality zvané Menkesův syndrom a vyskytuje se u novorozených chlapců.

Získaný nedostatek mědi může nastat z následujících důvodů:

  • nevyvážená strava ochuzená o užitečné mikroelementy;
  • přítomnost onemocnění, které ovlivňují absorpci živin;
  • zvýšená spotřeba mědi, ke které dochází v důsledku stresu, průjmu, popálenin kůže, gastrointestinálních operací;
  • Nadměrný příjem zinku (jak z potravy, tak z léků).
  1. pocit chronické únavy. Měď pomáhá absorbovat železo ze střev. Pokud je ho málo, tak se vstřebá méně železa. Na tomto pozadí se může vyvinout anémie z nedostatku železa. To způsobuje slabost a neustálou únavu.
  2. zvýšení počtu nachlazení a dalších nemocí.Při nedostatku mědi tělo začíná bojovat o tvorbu imunitních buněk, následkem čehož dochází k poklesu počtu bílých krvinek a to vede k neschopnosti chránit tělo před vlivem infekcí.
  3. Zhoršená paměť a schopnost učení Měď je důležitá pro funkci a vývoj mozku. Jeho nedostatek vede k nemocem, které narušují mozkovou činnost a zhoršují procesy učení a paměti.
  4. křehké kosti a problémy s pohybem Nedostatkem mědi vznikají problémy s fungováním enzymů, je ztížen proces přenosu signálů mezi mozkem a tělem, dochází k nestabilitě celého těla a ztrátě koordinace.
  5. Porucha pigmentace kůže a vlasů Možný brzký výskyt šedivých vlasů a snížení množství melatoninu v důsledku nedostatku mědi.
  6. zhoršení funkce zrakových orgánů.Vyskytuje se v důsledku nedostatku mědi v těle po poměrně dlouhou dobu a vyskytuje se u lidí, kteří podstoupili operaci gastrointestinálního traktu.
  7. zvýšená citlivost na nižší teploty, k tomu dochází v důsledku problémů se štítnou žlázou, jejíž normální činnost by měla podporovat právě měď v kombinaci se zinkem.
ČTĚTE VÍCE
Jak zjistit, zda je zelí mladé nebo staré?

Jak kompenzovat nedostatek mědi

Nedostatek mědi se však nevyskytuje často a abyste se mu vyhnuli, stačí zařadit do svého každodenního jídelníčku zdroje obsahující měď. Patří sem: hovězí játra (první v obsahu mědi). Pak přicházejí na řadu mořské plody (škeble, krabi, krevety). Pak přicházejí semínka, ořechy, houby a čokoláda, ale s výrazným náskokem. Musíte také jíst obiloviny, sušené ovoce, banány a fazole.

Můžete také užívat léky obsahující měď, ale pouze po konzultaci s lékařem.

  • nadměrné pití;
  • užívání železa – v průběhu léčby byste měli dělat přestávky;
  • velké množství ovocného cukru ve stravě – ovoce a šťáva by se měly konzumovat odděleně po hlavních jídlech.