Každý z nás má možnost denně konzumovat zelené rostliny, které svým obsahem zdraví prospěšných mikroprvků a vitamínů předčí mnohé druhy ovoce a zeleniny. Mnoho lidí však konzumuje pouze petržel, kopr a zelenou cibulku, pokud jde o zeleninu. Neznají ani chuť rukoly, koriandru, celeru, bazalky, špenátu a ledového salátu.

Zkusme si vybrat z různých druhů zeleniny šampiony z hlediska antioxidantů a živin.

Rukola. Rucolla může díky svým prospěšným vlastnostem nahradit mnoho léků. Pravidelnou konzumací této zeleniny můžete na dlouhou dobu zapomenout na nachlazení a ztrátu síly. Rucolla je šampionem mezi všemi zelenými z hlediska obsahu vitamínů C, B9, jódu, hořčíku, draslíku a železa. Proto se tato zelenina doporučuje používat zejména k posílení imunitního systému, léčbě anémie, hypertenze a cukrovky a také ke zpomalení procesu stárnutí v těle. Rucolla je nezbytný doplněk stravy. 100 gramů této rostliny obsahuje pouze 25 kalorií. Přidáním rukoly do pokrmů se zlepší fungování gastrointestinálního traktu a metabolismus.

Rucolla je zdravá zelená pro muže. Stejně jako Viagra zvyšuje libido.

Ledový salát. Ledový salát obsahuje hodně kyseliny listové, proto ho musí ženy v těhotenství konzumovat každý den, aby se miminko v děloze plně rozvinulo. Tento salát je navíc bohatý na vápník, železo, draslík, sodík a vitamíny A, C a B, což z něj dělá výborný prostředek k prevenci chudokrevnosti, otoků, kloubních onemocnění, srdečních chorob a cév. Plusem je také vláknina a dietní vláknina obsažená v salátu. Díky nim se zlepšuje metabolismus, klesá hladina cukru, cholesterolu i nadváha

Bazalka. Bazalka je kořenitá rostlina s výraznými léčivými vlastnostmi. Obsahuje éterické oleje – kamfen, evengol a cineol a také vitamín C, které v kombinaci působí na organismus stejně jako antibiotika. Bazalka má antibakteriální, antivirové, diuretické, analgetické a sedativní účinky. To vše dělá z této zelené skutečně „královskou bylinu“.

Špenát. Špenát se doporučuje přidávat do salátů, polévek a dalších jídel všem, kteří žijí v regionech, kde je ve vodě málo jódu. Tento prvek je nezbytný pro normální fungování štítné žlázy. Nadměrná láska Britů ke špenátu však není způsobena jeho obsahem jódu, ale skutečností, že tato zelená je jednou z mála rostlin, která obsahuje velké množství bílkovin. Svým obsahem je špenát na druhém místě po hrášku a fazolích, takže jeho konzumace je pro muže užitečná pro nárůst svalové hmoty a zlepšení potence. Špenát navíc obsahuje spoustu vitamínů A, C a E, fenolové sloučeniny, aminokyseliny a silice, takže je výborným preventivním opatřením při nedostatku vitamínů, chronické únavě, depresích, onemocněních všech orgánů a systémů.

ČTĚTE VÍCE
Jak léčit štítnou žlázu s vlašskými ořechy?

Celer. Mnoho žen vnímá celer jako zeleninu, která jim pomáhá rychleji zhubnout. To je způsobeno skutečností, že řapíkatý celer je poměrně tlustý a „masitý“ a jeho obsah kalorií je tak nízký, že tělo vynakládá více energie na jejich zpracování, než přijímá. Díky vysokému obsahu hrubé vlákniny celer dokonale čistí tělo od odpadů a toxinů a odvádí přebytečné tekutiny. Navzdory skutečnosti, že celer nevypadá příliš podobně jako zelenina, je nesprávné považovat ho za zeleninu. Jedná se o zelenou rostlinu, jejíž přínos spočívá nejen v jejím negativním obsahu kalorií, ale také ve vysokém obsahu draslíku, fosforu, vitamínů různých skupin a éterických olejů.

Dill a petržel. Tyto dva druhy zeleniny jsou mnohým z nás tak známé, že bez jejich přidávání do polévek, hlavních jídel a salátů nám jídlo už nepřipadá tak chutné.

Prospěšné vlastnosti kopru a petržele mohou ulevit od mnoha nemocí. Jejich každodenní konzumací můžete na dlouhou dobu zapomenout na nachlazení, nedostatek vitamínů a zažívací potíže. Petržel a kopr navíc pomáhají zlepšit stav pokožky, vlasů a nehtů. Proto jsou široce používány v kosmetologii.

Koriandr. Cilantro bylo poprvé konzumováno jako jídlo obyvateli starověké Číny, kteří zjistili, že přidání této zeleně do jídla zlepšuje složení krve a paměť.

Koriandr nebo koriandr – jednoletá rostlina s jedinečným složením. Obsahuje rutin, karoten, pektin, aromatické oleje, vitamíny, různé vzácné prospěšné minerály a aminokyseliny.

Koriandr je oblíbená zelená mezi kavkazskými obyvateli a sportovci. Zlepšuje činnost kardiovaskulárního systému a zvyšuje potenci. Ženám se doporučuje konzumovat koriandr během menstruace ke zmírnění bolesti a křečí.