Domovinou této rostliny je Středomoří, kde stále roste v divoké, nekultivované podobě. Ale dnes si můžete koupit užitečný produkt v téměř každém supermarketu v Rusku. Prozradíme vám, proč vyznavači zdravého životního stylu celer milují, jaké jsou jeho výhody a komu je kontraindikován

Je to šťavnatý, chutný a zdravý produkt, který lze jíst syrový i tepelně upravený. Mnoho kultur si celer cení pro jeho vysokou nutriční hodnotu a věří v jeho léčivou sílu.

Existuje legenda, že stonky této rostliny byly nalezeny v hrobce faraona Tutanchamona z roku 1323 před naším letopočtem. A moderní vědci učinili několik objevů o výhodách a potenciálu celeru. O tom všem si povíme v článku.

Historie celeru

Je známo asi 20 druhů této zeleniny. Celer má velký kořen (hlízu), šťavnaté řapíky a nať, které vypadají jako petržel. Všechny části jsou jedlé.

Tato rostlina byla používána ve starověkém Řecku – zdobili svá obydlí, aby je chránili před zlými duchy, pletli věnce pro vítěze. Věřilo se, že rostlina přináší štěstí a často se spárovala s česnekem a cibulí. Původně se používal jako léčivá rostlina a teprve v XNUMX. století se začal jíst.

Celer se do Ameriky dostal v XNUMX. století, kde se začal pěstovat. Arvada v Coloradu je známá jako světové hlavní město celeru.

Složení a obsah kalorií celeru

Celer (kořen)
Kalorie na 100 g 34 kcal
Proteiny 1,3 g
Tuky 0,3 g
Sacharidy 6,5 g
Celer (nať, listy)
Kalorie na 100 g 13 kcal
Proteiny 0,9 g
Tuky 0,1 g
Sacharidy 2,1 g

Výhody celeru

Nejčastěji se konzumují zelené stonky. Navzdory skutečnosti, že tato část rostliny je z 95% tvořena vodou, obsahuje mnoho užitečných látek. Pouhých 100 g čerstvých řapíků může poskytnout 24 % denní potřeby těla vitaminu K, 42 % vitaminu C a 83 % vitaminu A.

Pestré je i složení minerálů. 100 g zeleniny obsahuje 17 % denní potřeby organismu v draslíku. Obsahuje vápník, hořčík, křemík, fosfor, kobalt a železo v malém množství.

Celer je bohatý na rozpustnou a nerozpustnou vlákninu: jedna stonka rostliny obsahuje asi 1 g látky.

Výhody pro muže

Řapíkatý celer obsahuje rostlinný hormon – androsteron. V mužském těle je produkován během intimity a ženské tělo na něj reaguje zvýšením sexuální touhy. Proto je celer považován za přírodní afrodiziakum.

ČTĚTE VÍCE
Do jaké půdy pěstujete aloe vera?

Pravidelná konzumace řapíků rostliny může také ochránit mužský organismus před negativním působením látek snižujících plodnost. Přehled šestnácti studií z roku 2017 zjistil, že konzumací celeru může muž zvýšit svou plodnost a zlepšit kvalitu spermií (1).

Produkt je také dobrý pro zdraví srdce. Semena a stonky celeru obsahují sloučeniny zvané ftalidy. Uvolňují krevní cévy, čímž zlepšují průtok krve do srdce a dalších životně důležitých orgánů. To pomáhá snižovat vysoký krevní tlak, hlavní rizikový faktor pro srdeční onemocnění (2).

Zajímavé je, že ftalidy jsou také zodpovědné za specifickou chuť a vůni celeru (3).

Výhody pro ženy

Celer se často používá jako součást mnoha diet kvůli nízkému obsahu kalorií a zrychlení metabolismu. Šťáva z této zeleniny stimuluje tvorbu žaludeční šťávy, což má pozitivní vliv na vstřebávání potravy.

– Řapíkatý celer má velmi nízký obsah kalorií – pouze 13 kcal na 100 g produktu. Proto se rostlina často vyskytuje v dietách zaměřených na hubnutí. Dává dlouhotrvající pocit plnosti a také vám pomáhá zhubnout, říká výživová poradkyně Olga Dekker. — Celer je považován za produkt s „negativními kaloriemi“. To znamená, že k jeho trávení potřebuje více energie, než obsahuje. Je však třeba připomenout, že „negativní kalorie“ je trochu přehnaný pojem a existuje jen málo přesvědčivých důkazů o jeho existenci. Ale tak či onak, celer je zdravá zelenina bohatá na živiny. Jeho konzumace splňuje zásady vyvážené stravy a může být prospěšná pro udržení zdraví.

Díky vysokému obsahu vitamínu K může být celer výbornou prevencí nemocí kostí. Studie z roku 2020 zjistila, že vitamín K je nezbytný pro produkci osteokalcinu, speciálního typu proteinu, který podporuje hustotu a zdraví kostí (4).

Vzhledem k tomu, že nástup menopauzy v ženském těle zvyšuje riziko vzniku artritidy, je užitečné zařadit řapíky této rostliny do jídelníčku: jejich pravidelná konzumace může tomuto procesu zabránit.

Výhody pro děti

Celer lze přidávat do dětských jídel jako prevenci zácpy. Obsahuje hodně vlákniny, která stimuluje činnost trávicího traktu a napomáhá lepšímu vstřebávání potravy. Zelenina však může být zavedena do dětské stravy pouze se souhlasem lékaře.

ČTĚTE VÍCE
Kolik okvětních lístků mají hvězdnice?

Ve vzácných případech se může objevit alergie na celer. Podle Mayo Clinic se riziko jejího výskytu mnohonásobně zvyšuje, pokud je člověk alergický na pyl břízy (5).

Škody celeru

Pro konzumaci této rostliny existují kontraindikace. Alexander Voinov, výživový a zdravotní poradce v síti fitness klubů WeGym, nám o nich řekl:

— Hlavní kontraindikací je těhotenství a kojení. V minimálním množství není celer nebezpečný, ale je důležité omezit jeho konzumaci. Semena rostliny obsahují látky, které způsobují stahy dělohy a mohou vytvářet riziko potratu.

Apiol, který se nachází ve stoncích, hlízách a listech celeru, také způsobuje stahy dělohy a může způsobit krvácení. Proto se nedoporučuje jíst celer během menstruace. Lidé s onemocněním trávicího traktu by neměli jíst žádné části rostliny syrové, zeleninu je lepší tepelně upravit.

Využití celeru v lékařství

— Tato rostlina je na prvním místě na seznamu produktů pro hubnutí. K jeho trávení se spotřebuje více kalorií, než obsahuje samotná rostlina, čemuž se říká „negativní obsah kalorií,“ řekl Alexander Voinov. — 100 g jakékoli části celeru neobsahuje více než 25–32 kcal. Pokrmy s celerem jsou dobře stravitelné, zrychlují metabolismus, snižují hladinu cholesterolu a odstraňují přebytečné tekutiny, pomáhají bojovat proti překrvení a odstraňovat otoky.

Celer se také používá v kosmetologii. Připravují se z ní odvary a nálevy pro posílení pokožky obličeje a vlasů. Šťávu (nebo odvar) z této rostliny lze použít k odstranění make-upu z obličeje, zároveň tonizuje a osvěžuje pleť. Celer má protizánětlivé a hojivé vlastnosti, urychluje regeneraci poškozené pokožky. Používá se při různých kožních onemocněních: alergie, ekzémy, kopřivka.

Celer je velmi užitečný produkt pro starší lidi. Je prokázán vliv této zeleniny na snižování hladiny cholesterolu a cukru v krvi, což je prevence aterosklerózy, cukrovky a kardiovaskulárních chorob. Celer je užitečný pro lidi se zánětlivými onemocněními kloubů: artritida, artróza, revmatismus. Látky z řapíkatého celeru působí močopudně, pomáhají odstraňovat krystalky kyseliny močové, což je užitečné i pro pacienty s cystitidou a jinými onemocněními urogenitálního systému.

Čerstvý celer má pozitivní vliv na mužskou sexuální aktivitu. Tato zelenina obsahuje rostlinný hormon androsteron, který je zodpovědný za projev sekundárních pohlavních znaků, úroveň potence a syntézu vlastních pohlavních hormonů.

ČTĚTE VÍCE
Jak dlouho vydrží králík v říji?

Esenciální oleje extrahované ze semen rostliny snižují bolest. A na migrény pomáhají kumariny, na které je celer bohatý. Produkt je také užitečný při zácpě, protože má mírný projímavý účinek. Vysoký obsah vlákniny zlepšuje střevní mikroflóru a urychluje vylučování odpadních látek a toxinů.

Použití celeru při vaření

Konzumují se všechny části rostliny, dokonce se používají i semena. Šťavnaté stonky a listy se většinou konzumují čerstvé a hlíza se často dusí a přidává do dušených pokrmů a polévek. Tepelná úprava umožňuje konzumaci této zeleniny lidem s onemocněním trávicího traktu.

Celer a jablkový salát

Vynikající vitamínový salát pro lehkou svačinku a dietu. Můžete přidat drcené vlašské ořechy a oblíbené bylinky. A pro větší zasycení – tvaroh nebo mozzarella

řapíkatý celer 2 kus.
čerstvá mrkev 1 kus.
Sladké a kyselé jablko 1 kus.
Lime šťáva z plátku
Olivový olej, sůl, pepř chuť

Veškerou zeleninu a ovoce omyjeme, oloupeme a nakrájíme na střední kostky. Promíchejte a vložte do salátové mísy. V misce smíchejte olivový olej, sůl a koření. Salát okořeníme a posypeme bylinkami.

Krémová polévka z celeru

Vydatná, zdravá polévka, která zažene hlad a je nízkokalorická. Pro dietní výživu se doporučuje dělat s vodou nebo zeleninovým vývarem. Podáváme s krekry nebo krutony

Celer (kořen) 1 kus.
mrkev 1 kus.
Brambory 2 kus.
Cibule půl cibule
Mléko (voda nebo vývar) od 200 ml
Rostlinný olej na smažení, sůl chuť

Zeleninu oloupeme a nastrouháme na hrubém struhadle. Na pánvi rozehřejte rostlinný olej. Vložte cibuli a mrkev na pánev a vařte na středním plameni 10 minut. Přidáme zbytek zeleniny, trochu vody a přikryté dusíme dalších 30 minut do měkka. Zeleninu rozmixujte na kaši v mixéru, postupně přidávejte mléko nebo převařenou vodu do požadované konzistence. Přiveďte k varu, přidejte sůl, koření a bylinky. Podávejte s bílými krutony.

Podělte se o svůj recept

Odešlete svůj podpisový recept na jídlo e-mailem. resepty@kp.ru. Komsomolskaja Pravda zveřejní nejzajímavější a neobvyklé nápady

Jak si vybrat a skladovat celer

Nejprve musíte věnovat pozornost vzhledu rostliny. Stonky a listy by měly být elastické, husté, světle zelené, jednotné barvy. Celer má silný, specifický zápach a jeho nepřítomnost může naznačovat nadměrné používání chemikálií.

ČTĚTE VÍCE
Jak levandulový sáček správně vyrobit?

Nejchutnější jsou mladé hlízy střední velikosti. Zatuchlé a staré velké kořeny jsou tužší a vláknité. Pokud jsou na rostlině skvrny, stopy rozkladu, měli byste přestat kupovat.

Oblíbené otázky a odpovědi

Jak správně zařadit celer do lidské stravy a v jakém množství jej lze konzumovat, říká naše odbornice, výživová poradkyně Olga Dekker.

Jak si zpestřit jídelníček celerem?

• Přidejte celer do salátu. Stonky můžete nakrájet na malé kousky a přidat do zeleninových a ovocných salátů nebo rostlinu použít jako základ pro přípravu čerstvých salátů.

• Zkuste polévku. Celer je výbornou přísadou do polévek a vývarů. Můžete ho přidat do kuřecích prsou nebo houbové polévky, aby získala svěží vůni a pikantní chuť.

• Připravte si smoothie. Jednoduše jej smíchejte s další zelenou zeleninou, ovocem a ledem pro osvěžující nápoj.

• Celer používejte na svačiny. Stonky můžete nakrájet na tenké tyčinky a podávat s čerstvým zeleninovým dipem nebo guacamole.

Dip je omáčka nebo pasta, která se používá k přidání chuti a vůně do různých občerstvení, jako je zelenina, krekry, chléb. Dipy lze připravit z různých ingrediencí včetně zakysané smetany, jogurtu, tvarohu, sýra, sójové omáčky, olivového oleje, citronové šťávy, bylinek a koření. Mohou být domácí nebo koupené v obchodě a přicházejí v různých příchutích: guacamole, hummus, baba ganoush, salsa, pesto.

Jaké jsou výhody celerové šťávy?

Šťáva z této rostliny je bohatá na antioxidanty, vitamíny a minerály. Stimuluje snižování krevního tlaku, udržuje zdravé kosti, zlepšuje trávení a pomáhá snižovat záněty v těle.

Celerová šťáva může také pomoci vyrovnat hladinu cukru v krvi a zlepšit celkové zdraví pokožky. Stejně jako u každé jiné potraviny by se však měla konzumovat s mírou. Šťáva by měla být součástí vyvážené, pestré stravy.

Kolik celeru můžete sníst za den?

Doporučené množství rostliny, které lze za den zkonzumovat, závisí na mnoha faktorech, jako je věk, pohlaví, fyzická aktivita, celkový zdravotní stav a tělesná kondice. Obvykle se dospělým doporučuje jíst ne více než 2-3 stonky rostliny denně.

Střídmá konzumace zeleniny by neměla způsobovat problémy, ale pro konkrétní doporučení je nejlepší poradit se s dietologem nebo odborníkem na výživu.

ČTĚTE VÍCE
Jak správně jíst daikon?

Pro děti také neexistují striktní doporučení ke konzumaci celeru, ale je lepší začít tím, že jim nabídnete malé množství této zeleniny ve formě šťáv nebo jako součást vařených jídel. Je důležité vzít v úvahu individuální vlastnosti dítěte a doporučení pediatra.

V jakém věku lze celer dětem podávat a v jaké formě?

Zelenina může být přidána do stravy dítěte od 6-7 měsíců se zavedením doplňkových potravin. Před zařazením celeru do jídelníčku vašeho miminka se však určitě poraďte s dětským lékařem, protože některé děti mohou být na tento produkt alergické.

Celer můžeme dětem podávat v různých podobách: jako šťávu, protlak, jako součást salátů, polévek i teplých jídel. Je však nutné vzít v úvahu věk a individuální vlastnosti dítěte, aby se předešlo případným zdravotním rizikům.

zdroje

  1. Wesam Kooti, ​​​​Maryam Moradi, Khadijeh Peyro, Maedeh Sharghi, Fatima Alamiri, Milad Azami, Mohammad Firoozbakht, Mehri Ghafourian. Vliv celeru (Apium graveolens L.) na plodnost: Systematický přehled. 2017.
    URL: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28985183/
  2. Maryam Hassanpour Moghadam, Mohsen Imenshahidi, Seyed Ahmad Mohajeri. Antihypertenzní účinek semene celeru na krevní tlak potkanů ​​při chronickém podávání. 2013.
    URL: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23735001/
  3. Sara S. Al Disi, M. Akhtar Anwar, Ali H. Eid. Antihypertenzní byliny a jejich mechanismy účinku: Část I. 2016. URL: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fphar.2015.00323/full
  4. Pinky Dey. Mineralizace kostí. 2020.
    URL: https://www.intechopen.com/chapters/71749
  5. Mayo Clinic. Alergie na jídlo. 2021.
    URL: https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/food-allergy/symptoms-causes/syc-20355095