Cuketa je evropská odrůda cukety, druh dýně, plody jsou podlouhlé a zelené barvy. Distribuován v západní Evropě a na pobřeží Středozemního moře.

Cuketa roste velmi rychle: lze je sbírat do 3-7 dnů poté, co se objeví vaječník.

V naší zemi existuje více než 10 odrůd a hybridů cuket.

Mladá cuketa má nejlepší chuť a je extrémně lehce stravitelná. Cuketu lze zařadit do dětského jídelníčku, do jídelníčku uzdravujících se pacientů, ale i lidí trpících zažívacími potížemi. Díky snadné stravitelnosti a nízkému obsahu kalorií je cuketa jednou z nejoblíbenějších druhů zeleniny při redukčních dietách.

Ideální velikost cukety je 15 cm.Tyto cukety mají tenkou slupku a před vařením se neloupou. Mladé, čerstvé cukety lze jíst syrové v salátech. Můžete je ale vařit jako běžné cukety: nacpat je, smažit na oleji, dusit. Chuť cukety se hodí k bylinkám: petržel, bazalka, estragon, pažitka, rozmarýn.

Semínka cukety používají přední kosmetické společnosti jako složku do krémů, které regulují činnost mazových žláz.

Pokud se chystáte na zahrádce pěstovat cuketu, měli byste počítat s tím, že se jedná o teplomilnou plodinu. I krátkodobé mrazy 1-2°C vedou k úhynu rostlin. Semena, která ležela v půdě dlouhou dobu při nízkých teplotách, produkují oslabené rostliny, které následně produkují nízké výnosy. Semena cukety klíčí při teplotách ne nižších než 10-14″C, ale je lepší, když je půda alespoň o 3-4°C teplejší. Optimální teplota pro růst a vývoj rostlin je 22-25°C. V době květu je optimální teplota 18-20°C ráno a 25-27°C odpoledne a při tvorbě plodů 25-27°C. Rostliny nesnášejí zastínění a zahušťování v řádku, v tomto případě je výnos značně snížen.

Cuketu skladujte při pokojové teplotě a spotřebujte do čtyř až pěti dnů. Před jídlem je potřeba se pouze umýt.

Užitečné vlastnosti cukety

Chemické složení cukety a běžné cukety je velmi podobné, ale látky obsažené v cuketě naše tělo vstřebává mnohem snadněji a rychleji. Cuketa obsahuje bílkoviny, tuky; organické, nasycené a nenasycené mastné kyseliny – i když v malých množstvích; jíst vlákninu, sacharidy, složité a jednoduché cukry, popel a dostatek čisté vody.

Z minerálních látek obsahuje cuketa nejvíce draslíku; je zde vápník, sodík, hořčík, fosfor, železo. Vitamínové složení je zastoupeno karotenem, vitamíny A, C, E, PP, skupina B; Vysoký obsah pektinu v plodech cukety umožňuje jejich časté použití v lékařské a dietní výživě.

ČTĚTE VÍCE
Proč má meruňka pryskyřici?

Na rozdíl od cukety lze cuketu jíst syrovou.

Cuketa pomáhá zlepšovat trávení a odstraňovat škodlivé látky z těla. Jsou zvláště užitečné při onemocněních jater, srdce, ledvin a žaludku.

Čím menší je cuketa, tím méně ji musíte vařit – malé jsou chutné syrové s dipy. Cuketa se velmi snadno připravuje a lze ji použít téměř při jakémkoli způsobu vaření: vaření nebo vaření v páře, pečení, grilování, smažení nebo pečení v troubě. Jen je nevařte příliš dlouho, zvláště pokud je vaříte, protože ve vodě pokulhnou a ztratí chuť. Nejlepší je vařit v páře nebo vařit v minimálním množství osolené vroucí vody asi minutu a poté ihned ponořit do studené vody.

Syrová nastrouhaná cuketa je výborným doplňkem do salátů, nebo jako příloha ke grilovaným rybám s citronovou šťávou. Cuketu rozmačkáme s pórkem nebo hráškem a podáváme s pečeným jehněčím masem. Malé baby cukety lze smažit celé na másle a tymiánu nebo je podusit, aby zůstaly křupavé.

Nebezpečné vlastnosti cukety

Cuketa by měla být vyloučena z jídelníčku pro ty lidi, kteří mají problémy se žlučníkem a ledvinami. To je způsobeno tím, že obsahuje mnoho oxalátů, které mohou vyvolat rozvoj urolitiázy.

Kromě toho tyto látky narušují normální vstřebávání vápníku, ačkoli tato vlastnost nepředstavuje zdravotní hrozbu.

Také cuketa by se neměla konzumovat, pokud má tělo narušené vylučování draslíku. A semena zeleniny mohou poškodit zuby, protože mohou ztenčit sklovinu.

Cuketové lívanečky jsou chutné a jemné. Zkuste si je vyrobit podle receptu z videa.

Pokračování v tématu:

  • Barvy ovoce a zeleniny – jaká barva je podle vědců užitečná
  • Chemické složení a kalorický obsah zeleniny (40+ živin)
  • Zeleninové šťávy, prospěšné a nebezpečné vlastnosti každého druhu

Byl pro vás tento článek užitečný?

Jak užitečný byl materiál?

  • Tento článek mi zlepšil život
  • Tento článek byl informativní
  • ještě mám otázku

Jak to můžeme zlepšit?

  • Článek obsahuje nesprávné informace
  • Článek neobsahuje informace, které hledám
  • ještě mám otázku

Sdílej se svými přáteli:

Varování! Informace slouží pouze pro informační účely a nejsou určeny k diagnostice nebo předepisování léčby. Vždy se poraďte s odborným lékařem!

ČTĚTE VÍCE
Kdy je nejlepší čas na nákup semen?

Taťána Eliseeva
šéfredaktor projektu Food+
Zeptejte se

Podívejte se také na vlastnosti jiné zeleniny:

Sezónní produkty z našeho katalogu:

Mnoho lidí si plete cuketu a cuketu v domnění, že jde o stejný produkt. To však není pravda: mají různé tvary, chemické složení a nutriční hodnoty.

Cuketa a cuketa jsou velmi oblíbené v mnoha zemích světa a jsou součástí zdravé výživy. Lze je vařit, smažit, péct, konzumovat čerstvé a používat k přípravě dušených pokrmů, salátů, polévek a dalších pokrmů.

  • Botanické rozdíly
  • Ochutnejte funkce
  • Nutriční hodnota a příznivé vlastnosti
  • Aplikace

Botanické rozdíly

Cuketa a cuketa patří do stejného rodu Cucurbita, liší se však druhy.

Ačkoli jsou tyto plody často považovány za zeleninu a jako takové se používají, technicky jde o ovoce.

Foto: istockphoto.com/Julia Klueva

Cuketa je druh dýně s podlouhlými zelenými, žlutými, černými nebo bílými plody, jejichž barva je vždy jednotná, bez pruhů a skvrn. Ve spodní části je vždy o něco tlustší.

Cuketa je druh tykve pocházející z Itálie, která je jasně zelená nebo tmavě zelená s pruhy připomínajícími zbarvení melounu. Plod je podlouhlý, protáhlý rovnoměrně po celé délce. Listy jsou silně vykrajované, často se stříbřitou kresbou.

Ochutnejte funkce

Zelenina se liší nejen vzhledem, ale také jinou chutí.

Cuketa má tedy jemnou strukturu dužiny, rychle se vaří. Světlé odrůdy mají nasládlou chuť, tmavé naopak hořkou chuť.

Cuketa má jemnou, křupavou dužninu a tenčí slupku, která nevyžaduje loupání před vařením. Má svěží, neutrální chuť s mírnou hořkostí. Navíc má menší semínka a je jich méně, proto je tato zelenina při vaření výhodnější než cuketa.

Nutriční hodnota a příznivé vlastnosti

odborník na výživu v lékařském centru Medscan

“Cuketa i cuketa mají nízký obsah kalorií (16 kcal na 100 g výrobku) a jsou si velmi podobné složením, takže mezi nimi není velký rozdíl.”

Cuketa obsahuje sacharidy (3 g na 100 g), bílkoviny (1,5 g na 100 g), tuky (0,2 g na 100 g) a hodně draslíku, který pomáhá vyrovnat se s vysokým krevním tlakem. Zelenina je také bohatá na vitamíny A, B1, B6, B2, kyselinu listovou, mangan, hořčík, měď, fosfor, omega-3 mastné kyseliny, zinek a vápník.

ČTĚTE VÍCE
Jak zasadit jiřiny po zimě?

Cuketa zase obsahuje vitamíny B1, B2, B9, A, E, PP, mikroelementy – železo, hořčík, zinek, draslík, díky čemuž je tato zelenina nepostradatelná pro lidi s onemocněním kardiovaskulárního systému. Může být použit k prevenci arteriální hypertenze, ischemické choroby srdeční a arytmie.

Dietní vláknina z obou druhů zeleniny vyživuje střevní mikroflóru, což zlepšuje vyprazdňování a snižuje hladinu cholesterolu a cukru v krvi.

V ideálním případě by váš jídelníček měl obsahovat obě zeleniny. Pokud neexistují žádné kontraindikace (závažná onemocnění ledvin nebo trávicího traktu, alergie na cuketu a cuketu), lze je jíst každý den – 500 g denně (pro dospělé). Dokážou tělu pokrýt potřeby mnoha důležitých látek a dobře zpestřit jídelníček.

Aplikace

Je třeba si uvědomit, že cuketa obsahuje hodně vitamínu C, takže tato zelenina se nejlépe konzumuje syrová, protože kyselina askorbová nemá ráda tepelné zpracování. Jeho všestrannost vám však také umožňuje vařit, smažit a péct cuketu. Často se používají k přípravě příloh pro svou hutnější texturu – skvěle doplňují masozeleninové pokrmy.

Pokud chcete grilovat zeleninu, pak je třeba dát přednost také cuketě. Obsahují totiž méně vody, takže dužina drží tvar a při tepelné úpravě i křupe.

Cuketa se na grilu snadno promění v pyré. Pevnou cuketu lze použít i jako alternativu k vysokosacharidovým špagetám nebo jako základ pro lasagne.

Cuketa je skvělá na přípravu salátů, dušených pokrmů a předkrmů. Jejich jemná textura a schopnost dobře absorbovat chutě z nich činí vynikající přísadu do těchto pokrmů.

Co se týče polévek, můžete použít obě zeleniny, ale mějte na paměti, že cuketa bude mít o něco výraznější chuť než cuketa.