Rozinky jsou sušené hroznové bobule. Kdysi ve starověkém Řecku byla hrst sklizených hroznů ponechána na slunci, pod palčivými paprsky se zmenšily a uschly. Sušené hrozny byly rychle oceněny a začaly se používat nejen jako doplněk stravy a lék, ale také jako místní platidlo a dokonce i cena ve sportovních soutěžích.

Předpokládá se, že na Rusi se první rozinky objevily v 10.–11. století u byzantských obchodníků, ale produkt se v Rusku rozšířil a proslavil již ve druhé polovině 16. století, a právě tehdy vznikl název „rozinky“. “ (s Turkic – Üzüm – přeloženo jako „hrozny“).

Kalorický obsah rozinek

Nutriční hodnota na 100 g:

Obsah kalorií – 276 kcal;

Sacharidy – 70,9 g.

Chemické složení rozinek obsahuje: draslík, fosfor, hořčík, železo, vápník, sodík a řadu dalších cenných minerálů. Rozinky obsahují přírodní glukózu a fruktózu, vlákninu a antioxidanty.

Rozinky

Existují 4 druhy rozinek:

Světlý bezsemenný – Jedná se o malé rozinky, které jsou vyrobeny ze zelených nebo bílých rozinek. Používá se hlavně při vaření na pečení, ale je také velmi užitečný jako nezávislý produkt: normalizuje fungování gastrointestinálního traktu, zmírňuje zácpu a také zlepšuje imunitu.

Tmavý bezsemenný – tato odrůda rozinek se získává z tmavých odrůd bez pecek. Zdá se, že má tmavě vínovou nebo tmavě modrou barvu. Tmavé hrozny mají na rozdíl od bílých hroznů málo cukru a mají příjemnou pižmovou vůni.

Světlá oliva (s jednou peckou) – jedna z nejoblíbenějších odrůd, které lze zakoupit v obchodě. Rozinky se semínky jsou považovány za zdravější a bohatší než ty bez semínek. Přidává se nejen do pečiva, ale i do masitých pokrmů.

Velký (se dvěma nebo třemi semeny) – tato odrůda rozinek je největší, nejmasovější a velmi sladká. Vyrábí se z odrůd vinné révy, jako je ladyfingers a germiana. Barva čerstvých hroznů může být tmavá i světlá. Používá se k pečení, stejně jako k přípravě ovocných nápojů, kompotů a kvasu.

Výhody rozinek a jejich vliv na lidský organismus

Díky vysokému obsahu minerálů a vitamínů jsou rozinky prospěšné pro zdraví většiny lidí:

1. Obsahuje hodně vlákniny, takže je velmi užitečný pro gastrointestinální trakt.

2. Toto sušené ovoce obsahuje fenoly a polyfenoly, které pomáhají chránit buňky před volnými radikály.

ČTĚTE VÍCE
Co vám opravdu pomáhá zhubnout?

3. Rozinky jsou bohaté na železo, které pomáhá bojovat s anémií, která se často vyskytuje u těhotných žen.

4. Díky vitamínům B1, B2 a B5, které jsou uchovány v rozinkách, a mikroprvku hořčíku se zlepšuje činnost nervové soustavy, člověk se zklidňuje, zlepšuje se mu spánek.

5. Rozinky jsou bohaté na draslík, který příznivě působí na funkci ledvin a stav pokožky. Působí močopudně a pomáhá odstraňovat toxické látky z těla.

6. Odvary vyrobené z rozinek mají imunostimulační a baktericidní vlastnosti – pomáhají rychle se vyrovnat s nachlazením.

7. Rozinky čistí krev, jsou výborné při srdečních chorobách, regenerují sportovce po vážné zátěži, aktivují mozek a urychlují průchod nervových vzruchů.

Škodlivost rozinek a kontraindikace pro použití

Obecně jsou rozinky pro lidský organismus prospěšné, ale nemůžete je konzumovat přehnaně, navíc mají i řadu kontraindikací:

  • Dětský věk do 4 let;
  • poruchy střev;
  • Gastritida, žaludeční vřed, pankreatitida;
  • Obezita
  • Diabetes.

Doporučuje se používat opatrně pro alergiky.

Pravidla pro konzumaci rozinek

Jak a proč namáčet rozinky

Hlavním pravidlem pro konzumaci rozinek je pečlivé zpracování s předběžným namáčením po dobu 20-30 minut v teplé vodě. Za prvé se tím odstraní všechny nečistoty a prach, které se na ní mohly nalepit během sušení a skladování. Za druhé, namočené sušené ovoce pomáhá trávení. Stává se bohatým na vlákninu, která má příznivý vliv na činnost gastrointestinálního traktu.

Kolik rozinek můžete sníst denně?

Rozinky lze konzumovat jako samostatné jídlo, například jako svačinu, ale měli byste vzít v úvahu jeho vysoký obsah kalorií. Jako zdroj užitečných mikroelementů se rozinky doporučují přidávat do kaše, tvarohu a dezertů.

Denní norma pro dospělého při absenci kontraindikací je dvě polévkové lžíce.

Jíst rozinky pro diety a hubnutí

Konzumace rozinek pomáhá ulevit si od vysilujícího pocitu hladu, proto je dobré je používat při jakékoli dietě, ke svačině. Jen malá hrstka rozinek dokáže zahnat hlad a doplnit zásoby mikroprvků a vitamínů, které naše tělo potřebuje.

Jelikož jsou rozinky velmi sladké, mohou být výbornou náhradou bílého cukru. Černé rozinky z modrých odrůd vinné révy jsou vhodnější pro diety. Má méně kalorií a vůbec žádný cholesterol.

ČTĚTE VÍCE
Jaké je jiné jméno pro divokého holuba?

Dnes jsou rozinky distribuovány téměř po celém světě – většina lidí ví, co to je a jak vypadají. Ale blahodárné vlastnosti, o kterých se tolik mluví, nejsou známy všem. Pojďme si tento problém prostudovat podrobněji a zjistit, jak se rozinky vyrábějí, jaké je jejich chemické složení a jak je správně používat.

Rozinky jsou hrozny

Vrásčité sušené ovoce, které známe, nazývané rozinky, byly při svém „zrození“ hrozny. I samotné slovo „rozinka“ pochází z turkického jӱzӱm – hrozny, pouze v našem jazyce se ustálilo právě ve významu „sušené“ nebo „sušené“ hrozny.

Východní a jižní země jsou považovány za místo narození rozinek, kde je pěstování hroznů ve velkém množství populární. První zmínky o této přírodní sladkosti ale pocházejí již z dob starověkého Řecka, takže rozinky mají vlastně bohatou tisíciletou historii.

V současné době se rozinky profesionálně vyrábějí v zemích Středního východu a Střední Asie. Přibližně třetina sklizně hroznů v Uzbekistánu, Tádžikistánu, Abcházii a Turecku se spotřebuje na výrobu sušeného ovoce, jehož komerční množství se pak distribuuje do celého světa. Oblast, kde se vinná réva pěstovala, a její odrůda (a je jich více než tisíc) určují barvu budoucích rozinek. Existují tmavé a téměř černé, světlé až bílé a dokonce červené rozinky a v obchodě se také třídí podle velikosti a přítomnosti semen. Přestože drtivá většina odrůd používaných k přípravě sušeného ovoce nemá semena.

Odrůdy rozinek a jejich použití

Rozinky se používají především při vaření, bez ohledu na odrůdu. Zvláště často se používá do sladkého pečiva, cukrovinek, ale i cereálních (müsli apod.) a mléčných (tvarohové kastrolky, sladké tvarohové koláče, tvarohové koláče, palačinky s tvarohem atd.) pokrmů. Rozinky se však také aktivně používají jako slaný doplněk k masu a masitým pokrmům. Zde je vhodné připomenout pilaf v jeho různých variacích.

V obchodním prostředí se rozlišují následující odrůdy rozinek:

1. Kishmish je tradiční světlá odrůda s drobnými bobulemi, vyrobená z bílých a nazelenalých hroznů s masitou dužninou a vysokým obsahem cukru. Přidává se do bílého kvasu, do tvarohové náplně do muffinů, palačinek a koláčů, vyrábí se z něj také cukroví, buchty a velikonoční koláče. Mezi obchodníky je častější název „sabza“.

2. Corinka – středně velké bobule, každá s jedním semenem, k přípravě těchto rozinek se používají často tmavé odrůdy révy vinné, méně často růžové. Chuť rybízu není sladká jako sabza, kyselost může být výrazně výrazná, struktura bobulí je často méně měkká a více vysušená. Corinka je neméně oblíbená v cukrářství a často se používá do pečiva.

ČTĚTE VÍCE
Jak správně přidat šafrán do pilafu?

3. Velké rozinky – odrůda nemá jméno jako taková, kromě toho, že jednoduše odráží její velikost. Ale velké mohou být buď světlé, jantarové nebo tmavé, fialové nebo vínové, obvykle se k jejich výrobě používají hrozny „lady finger“ – s velkými, podlouhlými a masitými bobulemi. Tyto rozinky mají 2-3 semínka, ale jejich jemná a bohatá chuť plně kompenzuje tuto drobnou nepohodu způsobenou semínky. Velké rozinky jsou dobré v pilafu, v masitých pokrmech, spolu s pečenou drůbeží a v nápojích, místo sladkostí je lze konzumovat s mírou a škodlivé sladkosti nahrazovat zdravými a přírodními.

Rozinky se také liší způsobem zpracování – mohou být sušeny na slunci, ve stínu nebo podrobeny předběžnému tepelnému ošetření v alkalickém roztoku a v kvalitě – nejvyšší jakost, první nebo druhá.

Technologický postup výroby rozinek

Rozinky se vyrábějí v průmyslovém měřítku, v továrnách nebo se zpracovávají ručně. Druhá možnost je mnohem dražší, ale kvalita odpovídá ceně.

Sklizeň hroznů na sušení připadá na poslední měsíc léta, ale je to přibližné – hlavním faktorem jsou povětrnostní podmínky. Za suchého, slunečného a horkého počasí získávají bobule maximum cukru, který určuje další kvalitu sušeného ovoce a jeho skladovatelnost.

Po sklizni se trsy nesbírají, ale posílají se přirozeně uschnout. Zkažené, sušené, nedostatečně vyvinuté nebo popraskané bobule se odstraní, aby produkt nezkazily. Sušení probíhá na čerstvém vzduchu – na slunci, pod širákem nebo v dobře větraném prostoru. Budoucí rozinky jsou zároveň chráněny před invazí zvířat a ptáků, kteří na nich rádi hodují. Celý proces sušení trvá v závislosti na podmínkách a odrůdě hroznů: od 2 týdnů do 3-4 měsíců. Poté hrozny získají svůj obvyklý vzhled, texturu a chuťové vlastnosti. Výtěžnost produktu je přibližně 4 ku 1 – tedy ze 4 tun hroznů připravíte přibližně 1 tunu rozinek.

Jakmile lze sušení považovat za dokončené, bobule se oddělí od větví a znovu se trochu vysuší a poté hermeticky zabalí a pošlou ke skladování nebo prodeji.

Složení rozinek

Je obtížné vyvodit jednoznačný závěr o tom, co a v jakém množství je obsaženo v rozinkách, protože existuje mnoho faktorů, které ovlivňují chemické složení sušeného ovoce. To jsou podmínky pro pěstování, sklizeň, sušení, skladování, přepravu, ale i odrůdy vinné révy, kterých je, jak již bylo řečeno, známo více než tisíc. Všechny tyto body nelze sledovat a brát v úvahu, proto se při popisu složení rozinek používá zprůměrovaných údajů. Přestože sladší sultánky mohou být ve skutečnosti kaloričtější kvůli vysokému obsahu cukru, rozdíl je zanedbatelný. Stejně jako obsah mikroelementů, vitamínů a dalších užitečných látek.

ČTĚTE VÍCE
Jak zlepšit prevenci tuberkulózy?

Typicky 100 g rozinek obsahuje 276 kcal, většinu tvoří sacharidy – těch je v této pochoutce 70,9 g, zbytek jsou bílkoviny (1,8 g). Také rozinky, jako téměř každé ovoce, obsahují rostlinná vlákna, vlákninu a pektin. Z vitamínů obsahují sušené hrozny vitamíny skupiny B (B1, B2, B3) a dále PP, A a C. Jsou obsaženy ve velmi malém množství, což se o makroprvcích říci nedá:

· draslík – 100 g výrobku obsahuje 860 mg, což pokryje 50 % denní dávky, kterou člověk potřebuje pro zdraví;

· fosfor – 129 mg, čtvrtina požadovaného množství denně;

· železo – 3 mg, 16,5 procenta denní dávky (mužské tělo vyžaduje méně železa, takže 3 mg jsou 30 %);

· hořčík – 100 g rozinek obsahuje 42 mg, což je 14 % pro ženy a 10 % pro muže potřebné denní dávky;

· vápník – 80 mg, 8 %;

· sodík – 117 mg, 8 %.

Navzdory skutečnosti, že je uvedeno procento obsahu vzhledem k denní potřebě těla, bylo by nesprávné zvýšit množství zkonzumovaných rozinek, aby se zcela pokryla denní potřeba. To je plné nadměrného přírůstku hmotnosti, protože tento produkt má poměrně vysoký obsah kalorií a nedostatek dalších živin, které by měly pocházet z jiných potravin – obiloviny, zelenina, ovoce, maso a ryby.

Výhody rozinek pro tělo

Někteří se snaží srovnávat čerstvé hrozny a rozinky z hlediska jejich prospěšnosti, ale to je špatně, protože se jedná o dva různé produkty se zcela odlišným složením a účinky na organismus. Co se týče rozinek, o jejich prospěšnosti se můžeme bavit velmi dlouho.

1. Vysoký obsah draslíku činí tento produkt velmi užitečným pro lidi s onemocněním kardiovaskulárního systému.

2. Hořčík a cukr v rozinkách jsou zodpovědné za zlepšení nálady, snížení nervozity a zvýšení odolnosti vůči stresu. Pozitivní vliv na nervový systém je tak velký, že pomáhá předcházet depresím, přepracování a psychickým poruchám.

3. Rozinky podporují činnost močového systému, aktivují a zlepšují činnost ledvin.

4. Každodenní zahrnutí několika bobulí tohoto sušeného ovoce do dětské stravy pomáhá formovat a posilovat zuby a kosti.

5. Tmavě modré a červené rozinky mají pozitivní vliv na hladinu hemoglobinu, snižují otoky a regulují proces trávení, což je pro těhotné ženy velmi důležité.

ČTĚTE VÍCE
Proč včely opouštějí úl na podzim?

6. Jakékoli odrůdy sušených hroznů pomáhají jemně zmírnit zácpu. Jedná se o tak jemný prostředek, že se používá pro kojence. Je nutné spařit lžíci bobulí se sklenicí vroucí vody, nejlépe v termosce, a dát jim čajovou lžičku najednou. Důležité také pro ty, kteří jsou alergičtí na léky.

7. Je dokázáno, že rozinky jsou přírodní antioxidant, což z nich dělá vynikajícího pomocníka při léčbě rakoviny.

8. Pro diabetiky XNUMX. typu jsou i přes obsah cukru užitečné rozinky.

I při dietní výživě je konzumace rozinek mimořádně prospěšná. Obsahuje hodně rostlinné vlákniny, rychle potlačuje pocit hladu, což je velmi vhodné při mlsání a vysoký obsah minerálních látek vyrovná jejich nedostatek i při přísných dietách.

Pokud mezi vaše plány patří hubnutí bez újmy na zdraví, klidně zařaďte do jídelníčku rozinky, ale v rozumných mezích. Pár desítek bobulí denně vaší postavě neuškodí, ale zlepší trávení a zbaví neustálé chuti něco jíst. Rozinky můžete přidat do kaše, tvarohu, jogurtu, jednoduše žvýkat sušené bobule nebo si z něj připravit zdravý odvar s jiným ovocem. Kromě mírného projímavého účinku rozinky postupně odstraňují toxiny ze střev, což přispěje nejen ke snížení hmotnosti, ale i k celkovému zdraví organismu.

Rozinky jsou extrémně zdravý a chutný produkt, dostupný a nezbytný pro udržení zdraví. Lze jej zařadit do jídelníčku spolu s ořechy a jiným sušeným ovocem, ale důležité je vědomě plánovat jídelníček, abyste si neublížili.