Dříve se zelí nazývalo syrské, protože se věří, že bylo poprvé vyšlechtěno v Sýrii, odkud bylo přivezeno na Kypr. Do Ruska přišla v době Kateřiny II. Pokrmy z květáku byly považovány za delikatesy a byly dostupné pouze šlechticům.

Květák patří k brukvovité zelenině spolu s brokolicí, bílým zelím a růžičkovou kapustou. Velké množství výzkumů poukazuje na brukvovitou zeleninu jako na zdroj přírodních antioxidantů díky vysokému obsahu vitamínů, karotenoidů, vlákniny, rozpustných cukrů, minerálů a fenolických sloučenin.

Složení a obsah kalorií v květáku

Kalorie na 100 g 25 kcal
Proteiny 2 g
Tuky 0,1 g
Sacharidy 5,3 g
Vlákno 2,5 g
vitamin C 46,4 mg (77 % DV)
Vitamin K 0,016 mg (20 % DV)

Výhody květáku

Květák obsahuje velké množství látek s protizánětlivými, antikarcinogenními vlastnostmi, chrání před nemocemi kardiovaskulárního systému, zlepšuje činnost mozku a dokonce zabraňuje nadměrnému přibírání na váze.

Obsah těchto látek je uveden pouze na 100 g výrobku. Díky nízkému obsahu kalorií můžete květák sníst více v různých pokrmech.

Ochrana před rakovinou

Velké množství důkazů naznačuje přímý vztah mezi příjmem potravy a rizikem rakoviny. Ve studiích brukvovitá zelenina prokázala antikarcinogenní vlastnosti, které pomáhají snižovat riziko rakoviny prsu, stejně jako rakoviny tlustého střeva, jater, plic a žaludku. Proto je tento druh zeleniny považován za produkt, který nejúčinněji brání vzniku rakoviny.

Květák mimo jiné obsahuje látky, které blokují růst nádorových buněk v raných fázích vývoje. Studie prokázaly schopnost brukvovité zeleniny inhibovat rozvoj uměle vyvolané rakoviny. Navíc tyto přírodní produkty hrály roli antimutagenů, které zabraňovaly další proliferaci nádorových buněk.

Antikarcinogenní vlastnosti tomuto druhu zeleniny dodávají speciální chemické sloučeniny – glukosinoláty obsahující síru. Právě tyto látky dodávají brukvovité zelenině – zelí, květáku a růžičkové kapustě – zvláštní vůni při vaření. Tyto prospěšné sloučeniny se během trávení přeměňují na biologicky aktivní složky, které zabraňují růstu rakovinných buněk.

Ochrana proti zánětu

Zánětlivé reakce jsou základem téměř všech nejčastějších chronických onemocnění. Květák je bohatý na antioxidanty a protizánětlivé sloučeniny. Mezi nejdůležitější antioxidanty nacházející se v květáku, včetně výše uvedených vitamínů, patří betakaroten, kyselina kávová, rutin a další. Tyto látky pomáhají snižovat oxidační stres, který zvyšuje riziko rakoviny a dalších onemocnění. Pouhých 100 g květáku obsahuje asi 77 % doporučené denní hodnoty vitaminu C, známého svými mnoha prospěšnými vlastnostmi.

ČTĚTE VÍCE
Jak správně namočit fazole přes noc?

Snížení rizika onemocnění srdce a mozku

Vědci vědí, že zánět zvyšuje riziko rozvoje srdečních a cévních onemocnění, mrtvice, cukrovky a také neurodegenerativních onemocnění, jako je Alzheimerova choroba a Parkinsonova choroba.

Protizánětlivé vlastnosti květáku se vysvětlují jeho obsahem vitamínu K, vitamínu C, různých antioxidantů a omega-3-polynenasycených mastných kyselin, které chrání cévy před tvorbou plaků, normalizují krevní tlak a snižují hladinu cholesterolu v krvi. .

Zdroj prospěšných vitamínů a minerálů

Kromě vitamínu C je květák bohatým zdrojem vitamínu K, který posiluje kosti a zabraňuje osteoporóze. Vitamin K se také podílí na procesech srážení krve a obohacuje tělo o vápník. Monotónní jídlo podobné standardnímu americkému jídlu (fast food atd.) přispívá k rozvoji nedostatku vitaminu K.

Zlepšení trávení

Květák obsahuje velké množství vlákniny. 100 g vařeného produktu obsahuje asi 10 % denní potřeby této látky, která zabraňuje vzniku zácpy, změkčuje stolici a usnadňuje její průchod střevy. Tyto vlastnosti květáku příznivě ovlivňují stav trávicího traktu.

Pomáhá vám zhubnout

Nízký obsah kalorií (pouze 25 K na 100 g), žádný tuk, nízký obsah sacharidů a zároveň dostatek vlákniny dělá z květáku ideální produkt pro ty, kteří chtějí zhubnout.

Květák podporuje vylučování toxinů a přebytečné tekutiny z těla, což zlepšuje vaše celkové zdraví.

Škodlivost květáku

Vliv na funkci štítné žlázy

Podle výzkumů je pro rozvoj hypotyreózy (snížení funkce štítné žlázy) potřeba jíst velké množství brukvovité zeleniny v syrové formě. Navíc pouze osoby s nedostatkem jódu v těle jsou ohroženy rozvojem tohoto stavu.

Pokud máte onemocnění štítné žlázy, doporučuje se jíst vařený květák a nejlépe ne více než jednou denně.

Poruchy trávení, včetně tvorby plynu

Někteří lidé mají zažívací potíže při konzumaci brukvovité zeleniny, včetně zelí, květáku a syrové brokolice. Příčinou zažívacích potíží je obsah sacharidů v této zelenině, které nejsou zcela rozloženy v trávicím traktu, v kombinaci s velkým množstvím vlákniny a síry. Vaření této zeleniny (vaření, dušení, smažení) tento problém řeší.

Může zhoršit příznaky u lidí s ledvinovými kameny nebo dnou

Brukvovitá zelenina obsahuje sloučeniny zvané puriny. Puriny mohou být v těle přeměněny na kyselinu močovou a ukládány jako soli. Pokud máte v anamnéze ledvinové kameny nebo dnu, poraďte se se svým lékařem, než budete konzumovat velké množství květáku. Pokud však tento produkt jíte v malém množství, můžete se vyhnout případným rizikům.

ČTĚTE VÍCE
Který olej čistí krev?

Využití květáku v lékařství

Květák má vysoký obsah antioxidantů, protizánětlivých sloučenin a vitamínů, které mohou mít antikarcinogenní, protizánětlivé účinky a snižují riziko kardiovaskulárních onemocnění. Díky přítomnosti vlákniny lze květák využít ke zlepšení trávení.

Využití květáku při vaření

Květák má skvělou chuť. Má nízký obsah kalorií a lze jej použít jako dietní jídlo. Při vaření se používají pouze květenství nebo hlávky květáku. Jsou vařené nebo dušené. Květák je dobrým doplňkem k masovým a zeleninovým pokrmům.

Nejlepší způsob, jak uvařit květák, je orestovat zeleninu nebo ji smažit na rozpáleném oleji. Tato metoda přispívá k zachování všech užitečných živin v produktu.

Jak si vybrat a skladovat květák

Květáku se nejlépe daří při 0°C a 95% vlhkosti. Při nižší teplotě květenství zmrzne a při vyšší vyklíčí. Nejlepším místem pro skladování zelí je suterén, sklep. Místnost by měla být větraná, tmavá a chladná.

Zelí můžete skladovat v lednici. V tomto případě je žádoucí po odstranění listů rozdělit zeleninu na květenství. Pak je třeba květák zabalit do potravinářské fólie nebo papíru.

Květák oslabuje nebo posiluje?
Květák posiluje nebo oslabuje – výhody a poškození květáku
V materiálu rozebereme, zda má konzumace květáku nějaký přínos, na co je bohatý a zda stolici zpevňuje či zeslabuje.
Fitomucil Norm

2023-02-08T14:02:14+03:00
2024-03-15T12:51:26+03:00
6min

Není žádným tajemstvím, že květák je jednou z nejoblíbenějších dietních potravin. Poptávka po zelenině je spojena nejen s jejími chuťovými vlastnostmi, ale také s prospěšnými vlastnostmi, které má na tělo.

Výrobek se doporučuje zařadit do jídelníčku dětí, lidí s rakovinou, stejně jako lidí s cukrovkou. Pokusíme se přijít na to, zda květák židli zpevňuje nebo oslabuje a u jakých nemocí se vyplatí její používání omezit.

Složení a výhody květáku

Barevná, je kadeřavá, zelí je bohaté na arginin a lysin. Jsou to aminokyseliny, které lidské tělo potřebuje. Seznam užitečných látek a vitamínů v produktu je velmi rozsáhlý. Zde je jen malá část toho, co zelenina obsahuje:

  • vitamíny – C, B1, B6, B2, PP, A, H;
  • makro- a mikroprvky – draslík, vápník, sodík, fosfor, železo, hořčík;
  • kyseliny – jablečná, citrónová, listová, pantotenová.

Zelí obsahuje rekordní množství biotinu neboli vitamínu H ve srovnání s relativně dostupnými základními potravinami. Biotin pomáhá v boji proti zánětům kůže a specifickým onemocněním, jako je seborea.

ČTĚTE VÍCE
Jakou cihlu mám použít na altán?

Květák je jednou z nejsnáze stravitelných brukvovitých zelenin. Zelenina obsahuje výrazně méně hrubé vlákniny, což přispívá ke snadnému trávení a menšímu podráždění střevní sliznice. Z tohoto důvodu je zelí nedílnou součástí dětského jídelníčku jako doplňková strava.

Produkt je zvláště cenný pro lidi trpící gastrointestinálními onemocněními. Doporučuje se používat tepelně zpracovanou zeleninu: vařenou nebo dušenou do připravenosti.

Zelí nemá negativní vliv na sníženou sekreční funkci nebo žaludeční vředy. S patologiemi žlučníku a žlučových cest může být dokonce užitečný, protože podporuje separaci žluči. Květák zeslabuje stolici tím, že normalizuje odtok žluči, což přispívá k pravidelnému vyprazdňování.

Kdy přestat jíst květák

Doporučení pro použití zelí samozřejmě nejsou nerozumná. Je ale důležité pochopit, že i ten nejužitečnější produkt obsahuje látky, které mohou v některých situacích napáchat více škody než užitku.

Například při exacerbaci gastrointestinálních onemocnění může použití zelí vést k bolestivému nadýmání, kolikě a nadměrné tvorbě plynu.

Je třeba dbát na zařazení zelí do jídelníčku pro ty, kteří nedávno podstoupili chirurgickou léčbu břišních orgánů nebo trpí akutní enterokolitidou. Zvláštní pozornost by měla být věnována přípravku pro osoby s anamnézou častých epizod vysokého krevního tlaku a také chronickým onemocněním ledvin.

Dříve byla zelenina považována za kontraindikovanou pro pacienty s dnou. Zelí obsahuje puriny, jejichž hromadění v těle vede ke zvýšení koncentrace kyseliny močové. A v důsledku toho může způsobit relaps nebo exacerbaci onemocnění.

Ale MUDr., profesorka Baršková V. G. zveřejnila jiné závěry: „Rostlinné produkty jako chřest, květák, špenát, čočka a sója jsou také bohaté na puriny, ale jak ukázaly nedávné studie, použití rostlinných purinů nezpůsobuje zvýšení hladina UA v krvi a nevede k rozvoji dny.

Vliv květáku na střeva

Zelenina obsahuje velké množství hrubé dietní vlákniny (vlákniny). 100 g hotového výrobku představuje asi 10 % denní potřeby vlákniny. Při pravidelném používání přípravku se můžete zbavit problémů se stolicí: minimalizovat riziko zácpy a usnadnit proces vyprazdňování.

Zbavte se střevních problémů

Přírodní britská droga není návyková a působí okamžitě

Květák a rakovina

Studie na brukvovité zelenině ukazují, že má antikarcinogenní vlastnosti. To pomáhá snížit riziko vzniku onkologických patologií. Proto je květák jednou z potravin, které zabraňují nebo zpomalují rozvoj rakoviny.

Přítomnost indolů a isothiokyanátů ve složení brukvovité zeleniny spolu s glukosinoláty blokuje rozvoj nádorového procesu a pomáhá předcházet růstu rakovinných buněk. Podle Ph.D., docentky Nelyubiny E. G. a spoluautorů, „denní konzumace 20–30 g vařeného zelí je účinným nástrojem v prevenci rakoviny žaludku“.

ČTĚTE VÍCE
Jaké houby nelze solit?

Jíst květák na cukrovku

Lidé trpící diabetem XNUMX. a XNUMX. typu mají tendenci pečlivě sledovat svůj jídelníček a hladinu cukru v krvi. Mnoho lékařů doporučuje zařadit produkt do základní stravy.

Důvod pro taková doporučení je jednoduchý: zelenina má nízký obsah kalorií a vysoký obsah vlákniny. Komplexní sacharidy ve složení přispívají k rychlému nasycení, ale delšímu a energeticky náročnému trávení. Hladina glukózy v krvi se přitom prakticky nemění.

Glykemický index čerstvého květáku je 30, vařeného 15. Pro pacienty s cukrovkou je lepší omezit nebo úplně opustit používání nakládané zeleniny.

Květák a nemoci srdce a cév

Zánětlivé procesy v lidském těle výrazně zvyšují riziko rozvoje kardiovaskulárních patologií a mozkových mrtvic a také neurodegenerativních onemocnění, jako je Parkinsonova nebo Alzheimerova choroba.

Brukvovitá zelenina obsahuje vitamíny C a K, antioxidanty a omega-3 polynenasycené mastné kyseliny, jejichž působení je zaměřeno na ochranu cév před poškozením, normalizaci krevního tlaku a snížení hladiny cholesterolu v krvi.

Doktorka lékařských věd, profesorka Isakova E.V. píše: „Doporučuje se používat: <. >vláknina (nejméně 30 g denně); ve velkém množství se nacházejí v ovoci (hrušky, jablka, pomeranče, broskve), bobulovitém ovoci (maliny, jahody, borůvky), zelenině (květák, brokolice, zelené fazolky) a luštěninách (hrách, čočka, fazole).“ Práce vědců obsahuje doporučení týkající se výživy a životního stylu zaměřená na snížení rizika mrtvice, nápravu hypercholesterolémie, hyperglykémie a obezity.

Květák během těhotenství a kojení

Zelenina je bohatá na kyselinu listovou, která přispívá k tvorbě mozku a míchy u plodu. Těhotným ženám se doporučuje konzumovat potraviny obsahující tuto kyselinu nebo podle indikací lékaře užívat další vitamínové komplexy.

Také během období porodu se mnoho nastávajících matek může setkat s problémem poruch stolice a otoku. Květák může pomoci při zácpě a díky svému jedinečnému složení pomáhá odstraňovat přebytečnou tekutinu a zabraňuje otokům.

Kojení nutí novopečené maminky držet dietu. Dámy začínají být selektivnější ve výživě, chtějí se rychle vrátit do formy a zotavit se po porodu a také minimalizovat pravděpodobnost alergií u dítěte. V obou případech bude použití květáku bezpečnější a prospěšnější. Zeleninová kultura nevyvolává plynatost a má nízký obsah kalorií.

Květák v dětské stravě

Zelenina je oblíbená v dětské výživě. Patří mezi první produkty, se kterými se dítě do jednoho roku seznamuje, podle práce S. Potapové: „Zavádění zeleninových příkrmů by mělo začínat jedním druhem zeleniny (brambory, cuketa), dále pokračovat do směsi zeleniny s postupným rozšiřováním sortimentu a zavedením do jídelníčku květák, mrkev.

ČTĚTE VÍCE
Jak se jmenuje ta věc na odklízení sněhu?

Vitamínové složení zeleniny přispívá ke správnému a harmonickému vývoji dítěte. Výrobek musí být tepelně zpracován.

Květák má podle mnoha pediatrů pozitivní vliv na trávení a miminkům uleví od zácpy a bolestivé plynatosti. Přítomnost jódu přispívá ke správné funkci endokrinního systému a má pozitivní vliv na psycho-emocionální stav. Vitamin C obsažený v zelí navíc chrání malé tělo před bakteriemi a viry.

O účincích květáku na trávicí systém je důležité poradit se s lékařem. Mohou existovat určitá omezení a pouze odborník vám řekne, jak se s problémem vypořádat.
Článek má pouze informativní charakter. Autoři nenesou odpovědnost za kvalitu služeb poskytovaných třetími stranami a za případné komplikace.

  • Barskova V.G. Jak rychle pomoci pacientovi s dnovou artritidou a nedělat chyby (doporučení pro praktika) // RMJ. – 2012. – № 7. – S.394.
  • Terekhova A. A., Nelyubina E. G., Bobkova E. Yu., Ivanov D. V. Základní principy výživy pro onkologické pacienty // Paradigma. – 2019. – č. 2. – S. 183−188.
  • Kotov S. V., Isakova E. V. Korekce hypercholesterolémie, hyperglykémie a obezity jsou důležitou součástí primární prevence cévní mozkové příhody // BC. – 2014. – č. 10. – S. 707.
  • Potapová S. K. Moderní přístupy k racionální výživě malých dětí. // RMJ. – 2008. – č. 5. – S. 330.

Barskova V.G. Jak rychle pomoci pacientovi s dnovou artritidou a nedělat chyby (doporučení pro praktika) // RMJ. – 2012. – № 7. – S.394.
Terekhova A. A., Nelyubina E. G., Bobkova E. Yu., Ivanov D. V. Základní principy výživy pro onkologické pacienty // Paradigma. – 2019. – č. 2. – S. 183−188.
Kotov S. V., Isakova E. V. Korekce hypercholesterolémie, hyperglykémie a obezity jsou důležitou součástí primární prevence cévní mozkové příhody // BC. – 2014. – č. 10. – S. 707.
Potapová S. K. Moderní přístupy k racionální výživě malých dětí. // RMJ. – 2008. – č. 5. – S. 330.