Dnes je poměrně těžké najít skutečně zdravý jedlý olej. Rostlinné oleje (například kukuřičný, řepkový nebo slunečnicový) se nám tedy zdají být užitečnější, protože jsou vyrobeny z rostlin, ale není tomu tak vždy.

Kukuřičný olej je druh rostlinného tuku, který můžete najít v potravinách, jako jsou:

  • salátové dresinky
  • cukrářský tuk
  • margarín
  • šíření
  • omáčky
  • pečivo (koblihy a koláče)

Jak tedy může být kukuřičný olej užitečný nebo nebezpečný? Jak můžete vidět z výše uvedeného seznamu, kukuřičný olej je široce používán při výrobě různých produktů s nízkou nutriční hodnotou.

Na druhou stranu má vysoký kouřový bod a obsahuje nějaký vitamín E.

Pojďme se dozvědět něco více o všech výhodách a nevýhodách tohoto typu oleje, ale i dalších zdravých tuků, které byste měli zařadit do svého jídelníčku.

Co je to kukuřičný olej?

Kukuřičný olej se vyrábí z klíčků kukuřičných semen.

Říká se mu „rafinovaný“, protože než se dostane na pulty obchodů, prochází dlouhým procesem zpracování. Pro získání kukuřičného oleje se z kukuřičných zrn lisováním odstraňuje tuk; olej prochází extrakcí hexanem, deodorizací a zmrazením, aby se zlepšila chuť, vůně a vzhled.

Nejrozšířenější kukuřičný olej má neutrální chuť a vysoký bod kouře, díky čemuž se často používá pro smažení při vysokých teplotách a přípravu různých polotovarů. Může být také použit pro dušení, grilování, pečení, dušení a řadu dalších pokrmů.

Jak se kukuřičný olej liší od ostatních rostlinných olejů?

Rostlinné oleje zahrnují, ale nejsou omezeny na kukuřičné oleje.

Rostlinné oleje zahrnují druhy olejů vyrobených z široké škály rostlin. Tyto zahrnují:

  • kukuřice
  • olivy
  • řepka
  • hroznová semena
  • arašídy
  • slunečnicový olej
  • avokádo
  • sezam
  • slunečnice
  • kokos
  • další

Některé z nich obsahují prospěšnější složení než jiné.

Fykocyanin v léčbě onkologických patologií

Při výběru oleje v obchodě můžete vidět nápis „rostlinný olej“. Tato skupina zahrnuje různé druhy olejů, včetně řepkového oleje, kukuřičného oleje a sójového oleje.

Kukuřičný olej je také klíčovou složkou některých druhů margarínu (což není zdravé).

Nutriční vlastnosti

Všechny oleje na vaření obsahují přibližně stejné množství kalorií, tuku, bílkovin, cukru a sacharidů. Ve skutečnosti obsahují pouze kalorie a tuk.

ČTĚTE VÍCE
Jak uchovávat nasolené ryby ve slaném nálevu?

Jaká je nutriční hodnota kukuřičného oleje? Zatímco čerstvá kukuřice obsahuje některé živiny, včetně vlákniny a vitamínu C, kukuřičný olej je čistý tuk a neobsahuje prakticky žádnou vlákninu, bílkoviny, antioxidanty ani minerály.

Některé oleje, jako je olivový olej, kukuřičný olej a olej z hroznových semen, obsahují malé množství antioxidantů a vitamínů, včetně vitamínu E. Jsou však převážně zdroji tuků, včetně mononenasycených tuků a polynenasycených mastných kyselin.

Podle USDA jedna polévková lžíce kukuřičného oleje obsahuje přibližně:

  • 122 kalorií
  • 14 g tuku (asi 2 g nasyceného tuku)
  • 2 mg vitamínu E (13 % RDA)

Možné zdravotní přínosy

1. Obsahuje polynenasycené a mononenasycené tuky

Z hlediska obsahu mastných kyselin je kukuřičný olej bohatý na polynenasycené mastné kyseliny, zejména kyselinu linolovou. Tato kyselina tvoří 30-60% kukuřičného oleje.

Kyselina linolová může být prospěšná při konzumaci v malých množstvích a ve správném poměru s jinými druhy tuků.

V těle se kyselina linolová přeměňuje na kyselinu gama-linolenovou (GLA), která podle vědců pomáhá snižovat záněty a udržovat zdravou hladinu cholesterolu. GLA může také chránit před rozvojem inzulínové rezistence a pomáhat snižovat riziko tvorby nebezpečného aterosklerotického plátu díky své schopnosti ovlivňovat agregaci krevních destiček.

Kromě kyseliny linolové jsou v kukuřičném oleji přítomny kyseliny olejová a palmitová.

2. Obsahuje fytosteroly

Kukuřičný olej obsahuje fytosteroly, sloučeniny rostlinného původu, které mohou snižovat hladinu špatného LDL cholesterolu tím, že blokují jeho vstřebávání, a tak udržují optimální hladinu celkového cholesterolu.

Existují vědecké důkazy naznačující, že zvýšený příjem fytosterolů může snížit riziko srdečních onemocnění, ačkoli vztah mezi různými druhy kuchyňských olejů a srdečními chorobami zůstává kontroverzní. Fytosteroly mají také tonizující účinek a mají protizánětlivé, imunomodulační a protirakovinné účinky.

Studie ukázaly, že olej z rýžových otrub, olej z hroznových jader a kukuřičný olej obsahují nejvyšší koncentraci fytosterolů ze všech rostlinných olejů.

3. Obsahuje vitamín E

Jedna polévková lžíce kukuřičného oleje obsahuje asi 13 % denní hodnoty vitamínu E.

Vitamin E je důležitý antioxidant, který podle výzkumů může pomáhat chránit před poškozením volnými radikály. Hraje důležitou roli při udržování imunitního systému a kardiovaskulárního systému, zdravé kůže a očí a podílí se také na různých tělesných funkcích.

ČTĚTE VÍCE
Jak odstranit vnitřní tuk z břicha?

4. Má vysoký kouřový bod

Kouřový bod kukuřičného oleje je přibližně 232 ℃. To znamená, že je vhodnější pro smažení při vysokých teplotách než mnoho jiných druhů olejů.

Teplota tlaku oleje udává teplotu, při které tuk začíná oxidovat a mění svou strukturu v negativním směru.

Přestože jsou rostlinné oleje bohaté na polynenasycené tuky, nejsou vždy vhodné ke smažení, protože rychle oxidují. Výjimkou jsou například kukuřičný olej a avokádový olej, jejichž kouřový bod je při 271℃ ještě vyšší.

Pro srovnání, kouřový bod másla a kokosového oleje je 176℃ a olivového oleje 210℃. Pro ostatní rostlinné oleje, jako je slunečnicový, palmový nebo světlicový, je toto číslo 232℃.

Rizika a vedlejší účinky

Co může být nebezpečný kukuřičný olej? Hlavním problémem je, že kukuřice a další rostlinné oleje mají vysoký obsah omega-6 mastných kyselin.

Zdravá strava by samozřejmě měla obsahovat omega-6 polynenasycené mastné kyseliny, ale mnoho lidí, kteří konzumují hodně zpracovaných potravin (mezi nimi salátové dresinky, mražené polotovary, pečivo atd.), jich přijímá příliš mnoho.

Nerovnováha mezi omega-6 a omega-3 mastnými kyselinami (nadbytek omega-6 a nedostatek omega-3) může vést k problémům způsobeným zánětem. Podle některých důkazů mohou omega-6 zvyšovat riziko metabolického syndromu, obezity, kardiovaskulárních onemocnění, určitých kognitivních poruch a dokonce i některých typů rakoviny.

Poměr omega-6 a omega-3 v kukuřičném oleji je 46:1. Vědci se domnívají, že optimální poměr těchto kyselin ve stravě by měl být 4:1.

Zdravá strava by měla obsahovat potraviny obsahující různé mastné kyseliny, jako jsou tučné ryby (losos), ořechy, semena, nerafinované oleje a avokádo. Zároveň byste se neměli nechat unést rostlinnými oleji, které obsahují hodně omega-6 a prakticky neobsahují omega-3.

Jak používat (a užitečná alternativa)

Pokud dáváte přednost použití kukuřičného oleje k vaření doma, pak volte organické značky bez GMO. Uchovávejte jej mimo dosah tepla a slunečního záření, aby neoxidoval a nezkazil se.

Kukuřičný olej je skvělý pro následující způsoby vaření:

  1. Smažení – S vysokým kouřovým bodem je tento olej vhodný pro rychlé smažení např. bílkovinných jídel nebo zeleniny. Dá se použít i na delší smažení, ale taková jídla by neměla být ve vašem jídelníčku často.
  2. Grilování – Kukuřičný olej je vhodný pro zpracování potravin (maso, ryby, zelenina), které se budou připravovat na grilu nebo grilu.
  3. Pečení – Kukuřičný olej dělá pečivo šťavnatější a zabraňuje jeho připalování, aniž by ovlivnil jeho vůni nebo chuť. Často se vyskytuje v koblihách, koláčích a muffinech.
  4. Dušení – Pokud plánujete vařit dušená masa nebo zeleninu, přidejte do pánve malé množství kukuřičného oleje.
ČTĚTE VÍCE
Jak vyrobit růžový olej?

Který olej je nejlepší?

Jak je uvedeno výše, je těžké s jistotou říci, který olej je nejprospěšnější. Kukuřičný olej má mnoho společného s jinými druhy oblíbených rostlinných olejů, jako je řepkový, slunečnicový nebo sójový. Často jsou zaměnitelné.

Je kukuřičný olej zdravější než olivový?

Většina odborníků považuje olivový olej za prospěšnější.

Jedinečnost olivového oleje spočívá v tom, že obsahuje velké množství mononenasycených mastných kyselin a dalších prospěšných prvků včetně antioxidantů a kyseliny olejové. Olivový a kukuřičný olej mají stejné zdravotní přínosy (jako je podpora zdravé hladiny cholesterolu), protože obsahují stejný soubor některých prospěšných mastných kyselin.

Extra panenský olivový olej je nejméně rafinovaný/zpracovaný. Na rozdíl od většiny ostatních rostlinných olejů se vyrábí bez použití chemických rozpouštědel. Má nízký kouřový bod a doporučuje se používat jako dresink nebo na vaření.

Závěr

  • Je pro vás kukuřičný olej dobrý nebo ne? Tento olej má své výhody i nevýhody. Obsahuje mnoho polynenasycených mastných kyselin (PUFA) a některé vitaminy E a fytosteroly. Nadbytek PUFA však může způsobit zdravotní problémy.
  • Který rostlinný olej je lepší? Rostlinných olejů je poměrně dost druhů. Olivový olej a avokádový olej jsou považovány za nejzdravější z nich, naopak kukuřičný, světlicový a slunečnicový olej jsou naopak nejméně zdravé.
  • Mezi výhody kukuřičného oleje patří vysoký bod kouře, který umožňuje jeho použití na smažení a pečení. Do jisté míry může nahradit máslo nebo olivový olej, jelikož si pod vlivem tepla a vysoké teploty lépe zachovává svou chemickou strukturu.