Květák se původně nazýval „syrský“, protože se věřilo, že byl poprvé vyvinut v Sýrii. Odtud se rozšířil do celého Středomoří. Květák byl přivezen do Ruska za Kateřiny II. Pro jeho teplomilnou povahu se mu zde příliš nedařilo, a tak byly květákové pokrmy považovány za delikatesu a byly dostupné pouze šlechticům.

  • Obsah kalorií a nutriční hodnota květáku
  • Výhody květáku
  • Škodlivost květáku
  • Květák v kosmetologii
  • Lahodné květákové pokrmy
  • Jak si vybrat květák
  • Jak uchovávat květák
  • Populární dotazy

Obsah kalorií a nutriční hodnota květáku

Kalorický obsah na 100 g – 25 kcal.

  • bílkoviny – 2 g;
  • tuk – 0,1 g;
  • sacharidy – 5,3 g.

Výhody květáku

Květák posiluje imunitní systém a obsahuje mnoho vitamínů a mikroprvků: hořčík, draslík, železo, vápník. Kyselina listová ve svém složení je prospěšná pro nervový systém.

100 g tohoto produktu obsahuje 100 % denní hodnoty vitamínu C.
Irina Kozlačková
Odborník na výživu

Výhody pro muže

Květák obsahuje hodně vlákniny.

Norma pro muže je asi 34 g denně. Muži ji zpravidla nekonzumují v dostatečném množství a tato zelenina pomůže doplnit vlákninu.

Irina Kozlačková
Odborník na výživu

Výhody pro ženy

Květák je pro ženy dobrý pro vysoký obsah vitamínu C, který posiluje imunitní systém, snižuje riziko virových onemocnění a pomáhá při trávení. Je také bohatá na kyselinu listovou, která je nezbytná pro vývoj plodu během těhotenství. Během laktace mohou ženy konzumovat květák, ale ne více než 200 g denně, aby se zabránilo plynatosti u dítěte.

Výhody pro děti

Květák zřídka způsobuje alergickou reakci, takže je jednou z prvních potravin pro krmení dětí. Obsahuje mnoho vitamínů a minerálů.

Konzumace této zeleniny má příznivý vliv na rozvoj dětské střevní mikroflóry.
Irina Kozlačková
Odborník na výživu

Škodlivost květáku

Někteří lidé mohou po konzumaci květáku v syrovém stavu pociťovat zažívací potíže. Abyste tomu zabránili, je lepší ji vařit: dusit, vařit nebo smažit.

Vzhledem k tomu, že květák obsahuje hodně vlákniny, mohou nastat problémy se zvýšenou tvorbou plynu.

Irina Kozlačková
Odborník na výživu

Květák v kosmetologii

Květák se často používá v domácí kosmetologii pro masky. Pokožku dobře hydratuje, vyživuje a zjemňuje. Zelí je vhodné k péči o mastnou i suchou, citlivou a poškozenou pokožku.

ČTĚTE VÍCE
Jaký produkt dramaticky snižuje cukr?

Před použitím jakýchkoli domácích prostředků byste se měli poradit se svým lékařem.

Hydratační maska ​​na obličej

V mixéru rozšlehejte 2-3 růžičky květáku a půlku okurky, lžíci medu a olivového oleje. Udržujte tuto masku na obličeji asi 20 minut. Efekt na sebe nenechá dlouho čekat: pokožka bude jemná a pružná.

Pleťová maska ​​pro mastnou pleť

Oloupejte mrkev. V mixéru rozšlehejte pět růžic květáku, mrkev, 0,5 hrnku nízkotučného tvarohu, vejce a lžíci mandlového másla dohladka. Nechte masku na obličeji po dobu 30-40 minut, dokud směs nezaschne. Poté opláchněte teplou vodou. Tato maska ​​trochu vysuší pleť a sníží tvorbu kožního mazu.

Lahodné květákové pokrmy

Květák zapečený v zakysané smetaně a česnekové omáčce se sýrem

Složení:

  • květák – 1 hlava (střední velikost);
  • zakysaná smetana s obsahem tuku 10-20% – 100 g;
  • česnek – hřebíček 1;
  • vejce – 1 ks;
  • tvrdý sýr – 60 g;
  • sůl podle chuti;
  • čerstvě mletý pepř – podle chuti;
  • čerstvá zelenina (pro podávání) – podle chuti.

Příprava:

  1. Květák důkladně omyjte a rozdělte na malé růžičky.
  2. Vařte 1,5-2 litry vody, přidejte trochu soli. Do hrnce s vodou dejte růžičky zelí a vařte tři minuty.
  3. Česnek oloupeme a nakrájíme nadrobno.
  4. V míse smícháme zakysanou smetanu, česnek, vejce a mletou papriku. Přidejte trochu soli.
  5. Do omáčky namáčíme růžičky zelí a vložíme do zapékací mísy.
  6. Sýr nastrouháme na jemném struhadle a posypeme jím zelí.
  7. Formu se zelím vložíme na 180 minut do trouby vyhřáté na 20 stupňů.
  8. Čerstvé bylinky jemně nasekejte nožem. Upečené zelí posypeme bylinkami.

Krémová květáková polévka

Složení:

  • květák – 500 g;
  • brambory – 200 gr;
  • smetana (jakýkoli obsah tuku) – 100 g;
  • máslo – 30 gr;
  • cibule – 1 ks .;
  • mletý černý pepř – podle chuti;
  • sůl podle chuti;
  • zelení – podle chuti.

Příprava:

  1. Zelí rozdělte na květenství a důkladně opláchněte. Brambory a cibuli oloupeme a nakrájíme na kostičky.
  2. V hrnci rozpustíme máslo. Přidejte cibuli a smažte na středním plameni asi 7-8 minut. Do pánve přidejte brambory a květák.
  3. Zalijte horkou vodou, dokud zcela nepokryje zeleninu. Sůl a pepř. Vodu přivedeme k varu a polévku vaříme na středním plameni 20-25 minut, dokud zelenina nezměkne.
  4. Vývar sceďte, zbyde jen 200-250 ml, které jsou potřeba k regulaci tloušťky polévky.
  5. Zeleninu rozmixujte ponorným mixérem do hladka a krému, postupně přilévejte zbývající vývar, dokud nedosáhnete požadované hustoty.
  6. Zalijte smetanou. Vraťte pánev na mírný oheň a za stálého míchání polévku prohřívejte asi 2-3 minuty.
  7. Polévku dochutíme mletým pepřem a ozdobíme bylinkami.
ČTĚTE VÍCE
Jak sbírat sazenice mangrovníků?

Jak si vybrat květák

Při výběru květáku věnujte pozornost jeho barvě. Květenství by mělo být bílé nebo se slabým nažloutlým nádechem. Všechny části zelí by měly být čerstvé, pevné a bez známek vadnutí. Při nákupu nezapomeňte zeleninu zkontrolovat, zda nemá hnilobu nebo plíseň.

Jak uchovávat květák

Květák je nejlepší skladovat při teplotě mezi 0 a 6°C. Abyste zabránili vysychání zelí, potřebujete vysokou vlhkost – 90-95%. K tomu je ideální sklep, sklep nebo lednice. Zelí by mělo být rozděleno na květenství, listy odstraněny a zabaleny do filmu nebo papíru.

Populární dotazy

Jaký je rozdíl mezi brokolicí a květákem

Obě kapusty patří ke stejnému druhu – Brassica oleracea, kam patří také například zelí a růžičková kapusta. Všechny se však liší odrůdou: brokolice patří do odrůdy Italica, květák do Botrytis.

Navíc vypadají jinak. Květenství květáku jsou často bílé, brokolice – zelené, méně často fialové.

Dá se s květákem zhubnout?

Květák má nízký obsah kalorií – 25 kcal na 100 g, takže jeho konzumace vaší postavě neublíží. Naopak podpoří hubnutí.

Irina Kozlačková
Odborník na výživu

Je možné jíst květák každý den?

Existuje norma pro spotřebu zeleniny a ovoce – 400 g denně. Nesmíme ale zapomínat, že pestrost je hlavní zásadou zdravého stravování.