Málokdo ví, že mrkev má zdravé vršky i kořeny, a proto je zelenina právem nazývána zásobárnou vitamínů. Většina z nás odhazuje svršky a ani neví, čeho se vzdáváme. Například čaj vyrobený z mrkve má regenerační a léčivé vlastnosti.

Vlastnosti natě mrkve

Naše babičky věděly o výhodách zahradních mrkvových vršků a používaly je k udržení krásy a zdraví. Věděli o jeho blahodárných vlastnostech, které zlepšují vidění a příznivě působí na stav pokožky, nehtů a vlasů. Chemické složení natě mrkve v mnoha ohledech dokonce převyšuje koncentraci vitamínů, mikro- a makroprvků obsažených v samotné kořenové zelenině.

  • Díky přítomnosti vitamínu C (několikanásobně více než v mrkvi) posiluje imunitní systém.
  • Obsah draslíku a vitamínu K zlepšuje metabolické procesy, normalizuje krevní tlak a předchází srdečním onemocněním.
  • Chlorofyl je druh sorbentu, který čistí krev a lymfatické uzliny od toxinů.
  • Drobné lístky této rostliny obsahují selen, silný přírodní antioxidant. Mezi jeho široké spektrum účinků patří schopnost snižovat riziko rozvoje kardiovaskulárních onemocnění, pozitivní vliv na štítnou žlázu a reprodukční funkce a inhibice předčasného stárnutí.
  • Mrkvová zelenina má slabý diuretický účinek, který se používá k léčbě ledvin a odstranění otoků.

Hořká chuť listů mrkve vysvětluje přítomnost škodlivých alkaloidů v ní, ale podle jejich vlastností jsou tyto látky méně toxické než například kofein. Současně pro použití takového čaje pro léčebné nebo regenerační účely je nutná konzultace s lékařem.

Jak vrcholky rostou, absorbují dusičnany z půdy. V této souvislosti kontraindikace užívání této byliny kromě individuální nesnášenlivosti zahrnují těhotenství, kojení a dětství. Vlastnosti mrkvových vršků mohou mít nepříznivý účinek při hypotenzi a žaludečních onemocněních.

Denní dávka nápoje by neměla přesáhnout 1 sklenici. Předávkování může způsobit nepříjemné následky ve formě nevolnosti, zvracení a nízkého krevního tlaku.

Aby bylo možné sklízet a jíst vrcholky mrkve, musí být pěstovány v ekologicky čisté oblasti, daleko od silnic a průmyslových zařízení. Navíc na plochách, které nebyly v poslední době hnojeny látkami obsahujícími dusík nebo ošetřovány pesticidy proti škůdcům. Je lepší, když se jedná o mladou mrkev vypěstovanou osobně na vašem záhonu.

Několik jednoduchých receptů

Z čerstvých vršků

Po celé léto si můžete vařit čaj z čerstvě nakrájených mrkvových natí. Nadzemní část této zeleniny bývá poměrně hustá. Proto, i když je kořenová plodina stále malá, můžete vybrat 1-2 mladé stonky bez poškození keře.

ČTĚTE VÍCE
Které maso je zdravější: králík nebo nutrie?

Nejprve se vytřídí listy, otrhají se zažloutlé a zčernalé. Poté důkladně omyjte a nakrájejte najemno.

Do konvice nasypte lžičku nasekaných bylinek, zalijte sklenicí vroucí vody (250 ml) a přikryjte pokličkou. Bylinný nápoj by měl být vyluhován po dobu 10 minut. Poté se nalije do šálků. Pokud chcete, můžete osladit medem nebo cukrem.

Předopaření produktu vroucí vodou nebo namáčení ve studené vodě pomůže zbavit se hořkosti.

Ze sušených vršků

Příprava surovin pro budoucí použití vám umožní v zimě vařit čaj z mrkvových vršků.

Lžičku sušených mrkvových naťů spařte sklenicí vroucí vody a nechte 10 minut louhovat. Přidejte med nebo cukr, mléko, smetanu podle chuti.

Pro zvýraznění chuti se často míchá s černým sypaným čajem.

Pro větší výhody lze mrkvové vršky použít ve směsích s různými bylinkami, kousky sušených bobulí a ovoce. Například šípky, rybíz a další bobule, listy kopřiv.

mrkvová směs

Recept obsahuje pouze ingredience z mrkve:

  1. Do teplé konvičky nasypte 2 lžičky sušených natě a 3 lžičky sušené nakrájené mrkve.
  2. Směs zalijte sklenicí vroucí vody.
  3. Nechte 20-30 minut, sceďte. Nápoj je připraven, nalijte do šálků.

Lahodný a zdravý čaj si můžete připravit i ze sušené a čerstvé mrkve, a to buď jako samostatné složky, nebo v kombinaci s dalšími přísadami.

Sklizeň vrcholy pro budoucí použití

Vařit vršky z čerstvé mrkve je nepochybně zdravější. V našich klimatických podmínkách jej ale musíme připravit pro budoucí použití. Přípravu můžete provést dvěma způsoby:

  1. Sušením. Pro pohodlí je vhodné rozdělit nařezané svazky vrcholů na samostatné stonky. Důkladně je omyjte, mírně osušte, nakrájejte a rozprostřete na jakýkoli povrch ve stínu v dobře větraném prostoru při pokojové teplotě, nechte zcela uschnout. Čajové lístky připravené na zimu vložte do hermeticky uzavřené skleněné dózy nebo plátěného sáčku. Skladujte na tmavém místě ne déle než rok.
  2. Zmrazováním. Nejprve je potřeba svršky umýt, nechat uschnout (1-2 hodiny) a připravit stejným způsobem jako před sušením. Suroviny pak dejte do nádob nebo mrazících sáčků a dejte do mrazáku.

Mrkevové vrcholy pro sklizeň pro budoucí použití by se měly sbírat v polovině léta v okamžiku maximální koncentrace užitečných látek v ní, hlavní věcí je udělat to dříve, než listy začnou žloutnout.

Z mražených mrkvových vršků můžete připravovat nejen čaje a odvary, ale také je přidávat do polévek, borščů, hlavních jídel a salátů.

Vaření čaje na bázi mrkve je skvělou příležitostí, jak posílit tělo a zbavit se mnoha neduhů. Hlavní věc je vzít v úvahu všechny kontraindikace, poslouchat své tělo, přestat pít nápoj při sebemenším nepohodlí a ne se samoléčit.

ČTĚTE VÍCE
Kdy ošetřit jehličnany na jaře?

Zmrazte a vysušte mrkvové vršky na zimu! Na první pohled se zdá, že natě mrkve jsou pomocnou bylinou pro růst okopanin, které většina hospodyněk při sklizni vyhodí. Ale ve skutečnosti tato část rostliny obsahuje obrovské množství užitečných látek a vitamínů, zejména draslík, vápník, vitamíny A a C. Tato rostlina může být léčena mnoha nemocemi. A znalí lidé používají mrkev pro léčebné účely a přidávají je do jídla. A aby mrkvové vršky mohly sloužit k nezbytným účelům po celý rok, jsou připraveny pro budoucí použití na zimu. Aby si sklizená rostlina – natě mrkve – zachovala maximum živin, musíte ji ke skladování správně připravit.

Mrkvové topy na zimu

Koukni se na video

Složení / přísady

čajová lžička 5 ml
lžička na dezert 10 ml
lžíce 20 ml
pohár 200 ml

Živiny a energetická hodnota složení receptury

Hmotnost složení:

Proteiny 17 % 1 g

Tuky 0 % 0 g

Sacharidy 83 % 5 g

GI: 100 / /

Krok za krokem vaření

Krok 1:

Nejlepší způsoby, jak uchovat mrkev na zimu, je zmrazit a vysušit. Ke sklizni je třeba nasbírat mrkvovou zeleň do poloviny června, obvykle v období řídnutí mrkve, kdy jsou natě ještě mladé, zelené, bez žlutých listů, šťavnaté a bohaté na vitamíny.

Krok 2:

Mrkvové natě oddělíme od kořenové zeleniny, dobře je opláchneme pod tekoucí vodou a vyskládáme na bavlněnou utěrku, aby oschly. Když se voda ze zelí vsákne do látky, nastříhejte zelí nůžkami nebo nožem na malé kousky, které pak můžete pohodlně použít k určenému účelu k přidání do jídla nebo k přípravě čaje nebo odvaru.

Krok 3:

Zelení volně pokládáme na čistý papír na tmavém větraném místě. Během sušení by však na greeny nemělo dopadat přímé sluneční světlo. Zeleninu je třeba pravidelně obracet, aby rovnoměrně oschla a nezplesnivěla.

Krok 4:

Kromě sušení se vršky mrkve zmrazují. K tomu také omyjte zelení a osušte je papírovými nebo bavlněnými utěrkami. Vršky mrkve nakrájejte najemno nožem, rovnoměrně a volně naaranžujte na talíře nebo do plochých nádob a dejte na půl hodiny do mrazáku. To je třeba udělat, aby zelenina nezmrzla v jednom velkém kusu a v zimě je vhodné vzít je na vaření po malých částech.

ČTĚTE VÍCE
Jak by měl být komín umístěn?

Krok 5:

Jakmile greeny ztuhnou, vyjměte je ze substrátu a přeneste do nádob nebo sáčků k dlouhodobému skladování v mrazáku. V zimě se mražené mrkvové vršky dají použít k přípravě salátů, přidávat do polévek nebo smažených nebo zeleninových gulášů. Taková zelenina nijak zvlášť neovlivňuje chuť, ale dělá pokrm mnohem zdravějším. Odvary a čaje se připravují ze suchých nať mrkve. Dobrou chuť!

  • Přidat do spořiče receptů
  • Pište / čtěte recenze
  • Vytisknout / uložit jako PDF
  • Reklamace / nahlášení chyby