Drobné, tmavě fialové plody oskeruše snadno zaměníte s borůvkami nebo borůvkami, ale oskeruše chutná sladší. Jeho dužina je hustší a připomíná jablko nebo hrušku. Existuje více než 30 odrůd oskeruše, z nichž většina roste v severních oblastech. Jeho plody jsou dobrým zdrojem železa, vápníku, hořčíku, draslíku a antioxidantů. Je stejně zdravá a chutná jak čerstvá, tak sušená nebo pečená.

  • Co je irga
  • Kalorická hodnota
  • Užitečné vlastnosti irgi
  • Kontraindikace
  • Co lze vařit z irgi
  • Jak uložit

Co je irga

Irga roste dobře v severních oblastech, aktivně se pěstuje například v Kanadě

Irga je středně velký keř patřící do čeledi Rosaceae. Tato nenáročná rostlina odolá silným mrazům a roste na různých půdách.

Historicky se shadberry používal nejen k vaření, ale také k léčebným účelům. Například domorodí obyvatelé Severní Ameriky vařili jeho větve a listy a výsledný nálev se používal k dezinfekci [1]. Byl také součástí tradičního indického táborového jídla – pemmican (buvolí maso smíchané s lesním ovocem a tukem).

Plody oskeruše se konzumují čerstvé, sušené a konzervované. Přidává se do koláčů a dalších cukrářských výrobků, z oskeruše se vyrábí džemy a sirupy, hodí se k výrobě vína a moštu.

Jak vypadá irga?

Plody oskeruše jsou tmavé, červenofialové až téměř černé barvy a často se jim říká bobule. Ale z botanického hlediska jsou jeho nejbližšími příbuznými jablka. Zralý shadberry chutná sladce, s ořechově-mandlovou chutí.

Plody oskeruše jsou tmavé barvy, od červenofialové až po téměř černou.

Kalorický obsah irgi a nutriční hodnota

100 gramů oskeruše obsahuje [třicet]:

  • Kcal 85;
  • Bílkoviny 1,33 g;
  • Sacharidy 18,49 g;
  • Vláknina 5,9 g;

Minerály:

  • vápník 42 mg;
  • Hořčík 24 mg;
  • Železo 1 mg;
  • Draslík 162 mg;

Vitamíny:

  • vitamín C 3,6 mg;
  • vitamín A 11 IU;
  • Vitamín E 1,1 mg.

Užitečné vlastnosti irgi

Irga je vynikajícím zdrojem železa, vápníku a draslíku. Vyznačuje se vysokou hladinou flavonoidů a antokyanů, které působí protizánětlivě a chrání cévy [3].

Hrst (100 g) oskeruše poskytuje téměř 60 % denní potřeby beta-karotenu, říká Maria Volčenková, nutriční terapeutka BestDoctor, členka Ruské unie dietologů a odborníků na výživu. V lidském těle je nezbytný mimo jiné pro dobrý zrak a zdravý imunitní systém.

ČTĚTE VÍCE
Jak poznáte, že dítě kousl brouk?

„Díky vysokému obsahu rozpustné a nerozpustné vlákniny stimuluje střevní motilitu a má pozitivní vliv na mikrobiom,“ vysvětluje odborník. Zde jsou některé další prospěšné vlastnosti látek obsažených v irga:

1. Obsahuje vitamíny pro zrak, vlasy a pokožku

Vitamin A, obsažený v ostružiníku, je důležitý pro zrak, neboť se podílí na tvorbě speciálního očního barviva – rodopsinu.

Stejně jako mnoho druhů ovoce a zeleniny je shadberry bohatý na vitamíny. Jeho vitamín C je rozhodující pro udržení kolagenu, proteinu nacházejícího se v kůži, kostech a mnoha dalších částech těla. Je také zodpovědný za fungování celého imunitního systému.

Vitamin A je důležitý pro zrak, protože se podílí na tvorbě speciálního očního barviva – rodopsinu. Umožňuje našim očím rozlišovat barvy a přizpůsobovat se tmě. Bylo také prokázáno, že suplementace vitaminem A snižuje riziko makulární degenerace a ztráty zraku související s věkem [4].

Irga také obsahuje několik vitamínů B [5]. Riboflavin neboli vitamín B2 je nezbytný pro metabolismus tuků, sacharidů a bílkovin. Kyselina listová neboli vitamín B9 pomáhá s růstem nových buněk, snižuje riziko srdečních onemocnění a snižuje nežádoucí účinky některých léků.

Dalším důležitým vitamínem v oskeruše je B7, také známý jako biotin. Jedná se o jeden z nejoblíbenějších doplňků péče o vlasy a nehty.

2. Bohaté na minerály pro kosti a činnost srdce

Saskatoon obsahuje vápník, železo a draslík. První si tělo nevyrábí a lze jej získat pouze z potravy nebo ve formě doplňků. Největší množství vápníku se nachází v zubech a kostní tkáni. Jakmile dojde k nedostatku, tělo tyto ztráty kompenzuje na jejich úkor. V důsledku toho se u člověka může vyvinout osteoporóza a další nemoci. Doporučená denní dávka vápníku pro dospělé ve věku 18–59 let je 1000 mg.

Železo hraje důležitou roli v mnoha tělesných funkcích, protože se podílí na procesu dodávání kyslíku do tkání. Při jeho nedostatku dochází k anémii. Příznaky tohoto onemocnění obvykle zahrnují únavu, závratě a celkovou svalovou slabost. Dospělé ženy potřebují 18 mg železa denně, muži o polovinu méně.

Draslík je důležitý pro regulaci krevního tlaku a snížení rizika mrtvice a srdečních chorob. Pomáhá také udržovat hustotu kostí [6]. To je důležité zejména s přibývajícím věkem.

ČTĚTE VÍCE
Kolik sní křepelka texaská?

3. Obsahuje antioxidanty pro ochranu před oxidativním stresem

Saskatoon obsahuje několik druhů těchto prospěšných látek. Jedním z nejviditelnějších jsou antokyany. Jedná se o modré, fialové nebo červené ve vodě rozpustné přírodní pigmenty, které jsou přítomny v listech, bobulích a plodech různých rostlin. Bylo prokázáno, že antioxidanty mají potenciální preventivní a léčebné účinky u mnoha nemocí, včetně rakoviny, kardiovaskulárních, svalových a dalších.

Existují důkazy, že polyfenolické sloučeniny obsažené v extraktech z ostružiny mohou účinně chránit buněčné membrány, zvyšovat odolnost lipoproteinů s nízkou hustotou (LDL) vůči oxidaci a inhibovat poškození DNA [7].

Pro koho je Irga kontraindikována?

Stejně jako u každého jiného produktu mohou mít někteří lidé individuální nesnášenlivost na látky obsažené ve zvěřině. Proto při prvním vyzkoušení irgu je lepší začít s malou porcí, zvláště pokud jste náchylní k alergiím.

Maria Volchenkova, nutriční specialistka BestDoctor, členka Ruské unie dietologů a odborníků na výživu

Lidé se sníženou srážlivostí krve, stejně jako ti, kteří užívají antikoagulancia, by si měli dát pozor na shadberry, protože obsahuje látky, které ředí krev.

Co lze vařit z irgi

Irga je vhodná k přidávání do koláčů a pečiva, k výrobě džemů, zavařenin a nápojů

Irgu je nejlepší jíst čerstvé. Hodí se ale také k přidávání do koláčů a pečiva, k výrobě džemů, zavařenin a nápojů. Zde je jeden jednoduchý recept na dezert s irgou. Budete potřebovat silikonové formy na muffiny, domácí těsto nebo hotovou směs například na muffiny. Jak vařit:

  1. V hrnci smíchejte bobule s cukrem a vodou, vařte 10 minut na mírném ohni, dokud směs nezhoustne. Poté dejte stranou vychladnout.
  2. Předehřejte troubu na 300 stupňů. Pomocí válečku těsto rozválejte a vykrajujte kolečka (nebo nalijte naředěnou směs do formiček).
  3. Těsto rozdělíme do formiček a do každé přidáme lžíci vařených bobulí.
  4. Pečte 18-20 minut. Hotový dezert nechte vychladnout.

Jak uchovávat irgu

Plody oskeruše si dlouho uchovávají své blahodárné vlastnosti a chuť, takže je lze skladovat i na zimu. Jedním z rychlých způsobů je zmrazení. Shadberry se nejprve omyje a suší při pokojové teplotě po dobu tří dnů. Poté se ovoce rozsype v jedné vrstvě na plech nebo kartonový tác a vloží do mrazáku. Po zmrazení se shadberry balí do sáčků.

ČTĚTE VÍCE
Kdy je nejlepší čas zasadit kulovou vrbu?

Před zmrazením je třeba irgu umýt a sušit při pokojové teplotě po dobu tří dnů.