Málokdo u nás ví, co je to okra. Mezitím je tato zeleninová plodina populární v jižních zemích. Jsou přirozeným prostředím okry. V umělých podmínkách se však tato zelenina pěstuje téměř po celém světě. Rostlina má oficiální název, který zní jako „jedlý abelmosh“.

Střih: Romanova Yu. M.

Tento rostlinný produkt je široce používán ve vaření a má mnoho prospěšných vlastností. Článek vám řekne o nutričním složení a obsahu kalorií okra, pozitivních vlastnostech a možných kontraindikacích k jeho konzumaci.

Co to je a jak to chutná?

Okra je jednoletá rostlina z čeledi Malvaceae. Konzumují se pouze jeho plody. Předpokládá se, že rodištěm zeleniny je Afrika – odtud „migrovala“ do jiných zemí. Okra je známá také pod jinými jmény: gumbo, okra, lady prsty.

Uveďme hlavní vlastnosti rostliny:

  • výška stonků této rostliny (kultivované) nedosahuje více než 40 cm.U divoké okry může toto číslo dosáhnout 2 metrů;
  • stonky zeleniny jsou pokryty chloupky, které mohou způsobit podráždění při kontaktu s lidskou pokožkou;
  • listy okra jsou tmavě zelené barvy a jsou umístěny na dlouhých řapících;
  • Během období květu se na rostlině objevují jednotlivé bílé nebo béžové pupeny.

Největší pozornost by měla být věnována plodům okra, protože se konzumují jako jídlo. Mají fasetovaný pyramidální tvar a jsou 5-10 cm dlouhé. Povrch plodu je hladký, někdy může mít malou hromádku a uvnitř jsou velká semena. Zelená barva. Obecně se podobají kapii.

Chuťově je okra křížencem lilku a chřestu. Je ale třeba říci, že hodně záleží na způsobu přípravy. Z tohoto důvodu se může chuť hotové zeleniny lišit.

Složení a kalorie

Rostlina je bohatá na prvky životně důležité pro normální fungování lidského těla. To je důvod, proč může být okra zahrnuta do vaší každodenní stravy.

Dalším příjemným bonusem je minimální obsah kalorií. 100 g ovoce obsahuje pouze 25 kcal. Okra také neobsahuje prakticky žádný tuk – pouze 1 g na 100 g. Co se týče bílkovin a sacharidů, jejich obsah je 2, respektive 4 gramy.

Plody okry tvoří přibližně 90 % vody, zbytek tvoří vláknina a další prospěšné látky. Zelenina obsahuje:

  • Vitamin C
  • antioxidanty. Tyto prvky jsou zodpovědné za prevenci změn souvisejících s věkem a potlačení rakovinných buněk v těle;
  • kyselina listová;
  • flavonoidy. Posilují imunitu těla a zvyšují jeho odolnost vůči různým virům;
  • komplex vitamínů skupiny B;
  • draslík, vápník, hořčík, sodík atd.;
  • rutina Posiluje stěny krevních cév a zabraňuje tvorbě trombů;
  • několik druhů mastných kyselin.
ČTĚTE VÍCE
Jak dlouho vyčesaný ježek roste?

Jak je vidět, okra obsahuje spoustu cenných látek. V některých zemích je to obdoba našeho tradičního chleba a brambor. Díky široké škále prospěšných vlastností získala okra titul ovoce dlouhověkosti.

Užitečné vlastnosti

Zelenina působí komplexně na celé tělo. Pokud pravidelně konzumujete okra jídlo, můžete získat následující zdravotní bonusy:

  • stabilizovat cholesterol;
  • vyčistit krevní cévy a zabránit jejich ucpání;
  • zlepšit fungování kardiovaskulárního systému, což minimalizuje riziko mrtvice, srdečního infarktu a dalších podobných patologií;
  • posílit celkovou imunitu těla, což je zvláště důležité v mimosezóně;
  • zlepšit stav kostí, zubů a nervového systému;
  • zmírnit zánět;
  • zmírnit stav bronchiálního astmatu;
  • rychle snížit tělesnou teplotu a vyléčit horečku, která doprovází velkou většinu infekčních onemocnění;
  • stabilizovat hladinu cukru v krvi, což je důležité zejména pro lidi s cukrovkou.

Kromě dalších prospěšných vlastností pomáhá okra odstraňovat odpad a toxiny z těla. To je možné díky přítomnosti vlákniny v zelenině, která působí jako „kartáč“ pro střeva.

Škody a kontraindikace

Plody okry obecně nemají žádné závažné kontraindikace pro konzumaci. Hlavní věc je individuální nesnášenlivost (alergie). Zpravidla ji nezpůsobuje samotný plod, ale klky, kterými je pokryta. Tyto chloupky je nutné v každém případě odstranit, i když na ně tělo nereaguje negativně.

Okra byste také neměli jíst, pokud máte průjem, protože má projímavý účinek.

Při dlouhodobé nekontrolované konzumaci může zelenina způsobit poruchy fungování jater a dalších orgánů. Plody okry totiž obsahují látky, které snižují vstřebávání tělu prospěšných mastných kyselin a fosfolipidů. To se ale může stát pouze v případě, že se zelenina jí každý den ve velkém množství, což je v praxi téměř nemožné.